SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Curtiss T-32 Condor II – „latająca sypialnia”
    Curtiss T-32 Condor II - "latająca sypialnia"
    Curtiss T-32 Condor II - "latająca sypialnia"
    Artykuły

    Curtiss T-32 Condor II – „latająca sypialnia”

    Michał BanachBy Michał Banach20 grudnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 30. Curtiss T-32 Condor II był jednym z wielu praktycznie zapomnianych samolotów pasażerskich z okresu złotej ery lotnictwa. Maszyna powstała na bazie bombowca i wyróżniała się oryginalną konfiguracją wnętrza, które urządzono jako kabiny sypialne dla 12 pasażerów.

    Pod koniec lat 20. USAAC (United States Army Air Corps) wprowadził do eksploatacji kilka typów bombowców zbudowanych przez kilku różnych producentów samolotów. Większość maszyn powstawała w niewielkich seriach, ponieważ wojsko nie do końca wiedziało jaką maszyną potrzebuje. Jednym z zaprojektowanych wówczas samolotów był Curtiss B-2 Condor. Chociaż oblatano go w 1929 roku, prawie natychmiast stał się przestarzały.

    Curtiss B-2 Condor
    Curtiss B-2 Condor

    W zaistniałej sytuacji, zakłady Curtissa opracowały na bazie B-2 samolot pasażerski i transportowy, który otrzymał nazwę Curtiss T-32 Condor II. Maszyna otrzymała unowocześnioną konstrukcję, ale zachowała układ dwupłatowca o mieszanej konstrukcji. T-32 miał 15 m długości, 25 m rozpiętości skrzydeł i masę około 8 ton. Napęd (późniejszych wersji) stanowiły dwa silniki Wright SGR-1920-F3 o mocy 710 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną około 280 km/h i zasięg 1350 km. Wyciszona kabina pasażerska została przystosowana do przewozu 12 pasażerów w kabinach sypialnych, lub 15 w na standardowych fotelach. Cechą charakterystyczną samolotu było chowane podwozie.

    Oblot prototypu miał miejsce 30 stycznia 1933 roku. Zbudowano 21 egzemplarzy maszyny w wersji pasażerskiej. W toku eksploatacji 10 maszyn zmodernizowano do wariantu AT-32, wyposażonego w lepsze silniki, a następnie zbudowano jeszcze po 3 egzemplarze wersji AT-32A i AT-32B, wyposażone w mocniejsze silniki, oraz po jednym w wersji AT-32C i AR-32D. US Navy zamówiła dwie maszyny, oznaczone jako R4C-1, a USAAC osiem w wersji bombowej BT-32 i trzy w wersji transportowej CT-32.

    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II

    Początkowo samoloty pasażerskie trafiły do amerykańskich linii lotniczych, ale z czasem kilka egzemplarzy trafiło do odbiorców zagranicznych – trzy do Chile, sześć do Chin, cztery do Wielkiej Brytanii, oraz przynajmniej jeden do Szwajcarii.

    Maszyny w wersji wojskowej oprócz USAAC i US Navy wykorzystywały siły powietrzne Argentyny, Chin, Kolumbii, Hondurasu oraz Peru. Kilka maszyn trafiło do RAF-u, ale nie wprowadzono ich do eksploatacji. Amerykańska armia użyła dwóch maszyn w ekspedycji na Antarktydę w latach 1939-1941. Samoloty otrzymały stałe podwozie, umożliwiające instalację płóz lub pływaków.

    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II

    Chociaż cywilne T-32 Condor II początkowo osiągnęły sukces, szybko ustąpiły miejsca nowszym konstrukcjom, dysponującym lepszymi osiągami. Podobny los spotkał maszyny wojskowe, które ostatecznie wykorzystywano w zadaniach pomocniczych. W toku eksploatacji doszło do jednej katastrofy maszyny cywilnej, która miała miejsce 27 lipca 1934 roku, gdy szwajcarski Condor II rozbił się w Niemczech. Wszyscy na pokładzie zginęli. Kolejny egzemplarz spłonął w Stanach Zjednoczonych na lotnisku.

    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II
    Curtiss T-32 Condor II

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniana Cape Spear Battery
    Next Article Męski płaszcz na zimę – jaki model najlepiej wybrać?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.