SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjski samochód pancerny Alvis Saladin
    Alvis Saladin
    Alvis Saladin
    Artykuły

    Brytyjski samochód pancerny Alvis Saladin

    Michał BanachBy Michał Banach12 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Alvis Saladin powstał w oparciu o brytyjskie doświadczenia z wykorzystania samochodów pancernych podczas II wojny światowej. Pojazd ten wszedł do produkcji w 1958 roku i mimo wieku, cały czas pozostaje w eksploatacji w wielu armiach na świecie.

    Brytyjska armia podczas II wojny światowej bardzo intensywnie wykorzystywała różnego rodzaju samochody pancerne, zarówno lekkie, małe pojazdy z uzbrojeniem w postaci karabinu maszynowego, jak i znacznie cięższe pojazdy uzbrojone często w armaty czołgowe. Jednym z ostatnich wprowadzonych w trakcie wojny pojazdów tego typu i eksploatowanych po wojnie był AEC Armoured Car Mk III, uzbrojony w armatę kalibru 75 mm (podobną do zastosowanej w czołgach A27M Cromwell Mk VIII.

    Alvis Saladin
    Alvis Saladin

    Już w 1947 roku dowództwo brytyjskiej armii zleciło opracowanie następcy tych pojazdów. Opracowanie nowego samochodu pancernego zlecono zakładom Alvis Cars. Według założeń, uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 40 mm, jednak inżynierowie Alvisa przygotowali dwa projekty – jeden z dwufuntową armatą kalibru 40 mm (FV601A) i drugi z niskociśnieniową armatą kalibru 76 mm (FV601B). Tę drugą wersję opracowano wspólnie z zespołem konstrukcyjnym z zakładów Crossley Motors.

    Po próbach obu prototypów, podjęto decyzję o kontynuowaniu prac nad FV601B. Tak powstał sześciokołowy samochód pancerny FV601C, który zaprezentowano w 1954 roku. Po dopracowaniu konstrukcji, skierowano go do produkcji w 1958 roku pod oznaczeniem Alvis Saladin.

    Alvis Saladin
    Alvis Saladin

    Pojazd miał 4,9 m długości i masę 11,6 ton. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Rolls-Royce B80 Mk.6A o mocy 170 KM, zapewniający prędkość maksymalną 72 km/h i zasięg 400 km. Napęd przenoszony był na wszystkie 6 kół. Uzbrojenie składało się z armaty L5A1 kalibru 76 mm z zapasem 42 pocisków, umieszczonej w obrotowej wieży oraz dwóch karabinów maszynowych M1919A4 kalibru 7,92 mm. Załoga liczyła 3 osoby.

    W toku produkcji opracowano specjalny wariant pojazdu oznaczony jako FV601D, który przystosowano dla służb policyjnych, usuwając jeden karabin maszynowy, zmieniając światła oraz usuwając wyrzutnie granatów dymnych. Wersja ta weszła do służby w niemieckiej Bundesgrenzschutz. Powstały ponadto prototypy wersji uzbrojonych w działko automatyczne kalibru 30 mm, ale nie wprowadzono ich do produkcji.

    Alvis Saladin
    Alvis Saladin

    Do 1972 roku zbudowano 1177 egzemplarzy Alvisów Saladin. Już na etapie produkcji wiele pojazdów tego typu trafiało do użytkowników eksportowych. Wraz z stopniowym zastępowaniem ich w brytyjskiej armii przez nowsze konstrukcje, używane pojazdy również trafiały na eksport. Głównym użytkownikami eksportowymi Saladinów były państwa Brytyjskiej Wspólnoty Narodów – zwłaszcza Australia, oraz państwa arabskie, które ceniły możliwości terenowe tych samochodów. Ze względu na swoje uzbrojenie, samochody te wykorzystywano zarówno do działań rozpoznawczych jak i wsparcia piechoty.

    Saladiny brały udział w licznych konfliktach lokalnych i mimo wieku cały czas pozostają w eksploatacji w kilkunastu krajach. Obecnie użytkownikami tych pojazdów są m.in. Honduras, Indonezja, Jordania, Kuwejt, Liban, Mauretania, Katar, Tunezja, Uganda, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Jemen. Na liście wcześniejszych użytkowników Saladinów znajdowały się takie kraje jak Australia, RFN, Irak (zdobyte kuwejckie wozy), Libia, Portugalia i Sri Lanka.

    Alvis Saladin (fot. Harry Pope/Flickr.com)
    Alvis Saladin (fot. Harry Pope/Flickr.com)

    Brytyjska armia ostatecznie zastąpiła swoje Saladiny gąsienicowymi FV101 Scorpion w latach 70. Na bazie znacznie zmodyfikowanego podwozia Saladinów opracowano jednak opancerzone transportery piechoty Saracen, ciężarówki terenowe Stalwart oraz wozy strażackie Salamander.

    Alvis Saladin (fot. Michael Day/Flickr.com)
    Alvis Saladin (fot. Michael Day/Flickr.com)
    Alvis Saladin (fot. Morio/Wikimedia Commons)
    Alvis Saladin (fot. Morio/Wikimedia Commons)
    Alvis Saladin (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Alvis Saladin (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHispano Suiza MC-36 – tajemniczy samochód pancerny z Hiszpanii
    Next Article Curtiss XP-31 Swift – nieudany konkurent P-26 Peashooter
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.