SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Baade 152 – niespełnione marzenie NRD
    Baade 152
    Baade 152
    Artykuły

    Baade 152 – niespełnione marzenie NRD

    Michał BanachBy Michał Banach21 listopada 2015Updated:4 grudnia 2017Jeden komentarz3 Mins Read
    W połowie lat 50. w NRD rozpoczęto prace projektowe nad pierwszym w tym kraju odrzutowym samolotem pasażerskim. Maszyna miała być rozwinięciem maszyn budowanych w trakcie wojny przez Junkersa. Niestety mimo wielkich planów cały projekt okazał się totalną porażką. Baade 152 wykonał w całej swojej historii jedynie 3 loty.

    Baade 152

    Historia samolotu Baade 152 (znanego również jako Dresden 152 jak i VL-DDR 152) sięga 1956 roku. W Dresden rozpoczęto wówczas prace nad eksperymentalnym samolotem pasażerskim dla NRD-owskich linii lotniczych.

    Baade 152
    Baade 152

    Od samego początku prace miały dosyć chaotyczny przebieg, ponieważ konstruktorom i pomysłodawcom projektu brakowało konkretnego planu na wykorzystanie nowych samolotów. W związku z tym w trakcie prac projektowych powstał dziwaczny samolot pasażerskich cechujący się wieloma niecodziennymi i często nieprzydatnymi dla maszyn pasażerskich rozwiązaniami.

    Zbudowano 2 prototypy zdolne do lotu oraz jeden do testów naziemnych. Po raz pierwszy samolot zaprezentowano 30 kwietnia 1958 roku. Pierwszy lot odbył się 4 grudnia 1958 roku i trwał 35 minut. Niestety w trakcie drugiego lotu samolotu, 4 marca 1959 roku maszyna rozbiła się w niewyjaśnionych okolicznościach.

    Baade 152
    Baade 152

    Mimo rozpoczęcia śledztwa, nigdy nie ujawniono przyczyn katastrofy. Najbardziej prawdopodobnym wydaje się być awaria techniczna, ale z drugiej strony można sformułować teorię spiskową mówiącą o sabotażu ze strony ZSRR (plotki o tego typu działaniach są popularne, ponieważ sowieci bardzo niechętnie podchodzili do wszelkich projektów lotniczych w państwach satelickich).

    Do 1960 roku prowadzono testy naziemne i badania dwóch pozostałych prototypów, które miały pomóc w wykryciu przyczyny katastrofy. 26 sierpnia 1960 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp, a trzeci lot miał miejsce 4 września.

    W wyniku przeprowadzonych po lotach analiz wykryto serię poważnych usterek technicznych i cały projekt przerwano. Oprócz problemów technicznych program budowy samolotu pasażerskiego spotkał się z niechęcią NRD-owskich linii lotniczych, które wolały korzystać z kupowanych w ZSRR sprawdzonych maszyn.

    Baade 152
    Baade 152

    W połowie 1961 roku po programie Baade 152 pozostały jedynie zdjęcia i kilka fragmentów kadłuba drugiego prototypu. Całą resztę zezłomowano (łącznie z znajdującymi się w produkcji kadłubami maszyn seryjnych).

    Konstrukcja

    Baade 152 był odrzutowym samolotem pasażerskim. Maszyna miała 26 m rozpiętości skrzydeł i ważyła do 46 ton. Samolot napędzały 4 silniki turboodrzutowe Prina 014 (prototypy używały jednak różnych silników min. RD-9). Zapewniały one prędkość maksymalną 920 km/h i przelotową około 800 km/h. Zasięg w zależności od konfiguracji i ładunku wynosił około 2000-2500 km.

    Baade 152
    Baade 152

    Załogę samolotu stanowiło 6 osób. Na pokładzie w zależności od konfiguracji można było pomieścić od 48 do 72 pasażerów. Pierwszy prototyp posiadał nietypowe podwozie główne rozmieszczone centralnie pod kadłubem oraz małe koła podpierające na końcach skrzydeł.

    Inną ciekawostką, typową dla maszyn tworzonych w Bloku Wschodnim było przeszklenie na nosie, gdzie znajdowało się stanowisko nawigatora. Była to pozostałość po ewentualnym wojskowym zastosowaniu samolotu jako maszyny transportowej.

    Baade 152
    Baade 152

    Drugi prototyp nie posiadał ani przeszklenia, a podwozie składało się z wózków zamontowanych pod gondolami silnikowymi.

    Niespełnione marzenie

    Samolot pasażerski Baade 152 był jednym z wielu prototypów jakie powstały w różnych państwach Bloku Wschodniego, ale nigdy nie weszły do seryjnej eksploatacji. Powodów klęski tego projektu było wiele. Od błędów konstrukcyjnych i małego doświadczenia po brak pomysłu na wykorzystanie takiej maszyny.

    Dodatkowo naciski ze strony władz ZSRR nie tylko na konstruktorów, ale również na linie lotnicze utrudniały prace. Ostatecznie NRD-owskie linie lotnicze zakupiły samoloty pasażerskie Tupolew Tu-124. Baade 152 swoją nazwę zawdzięcza głównemu konstruktorowi – Brunolfowi Baade.

    Baade 152
    Baade 152
    Kadłub Baade 152 w trakcie rekonstrukcji
    Kadłub Baade 152 w trakcie rekonstrukcji

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGreckie pancerniki Kilkis i Lemnos
    Next Article Star… Sea Wars trailer
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.