SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ambrosini Sagittario i Sagittario 2 – eksperymentalne włoskie samoloty odrzutowe
    Ambrosini Sagittario i Sagittario 2 - eksperymentalne włoskie samoloty odrzutowe
    Ambrosini Sagittario i Sagittario 2 - eksperymentalne włoskie samoloty odrzutowe
    Artykuły

    Ambrosini Sagittario i Sagittario 2 – eksperymentalne włoskie samoloty odrzutowe

    Michał BanachBy Michał Banach14 sierpnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w latach 50. Ambrosini Sagittario powstał z myślą o prowadzeniu badań nad samolotami z skośnymi skrzydłami, natomiast wersja Sagittario 2 miała być bazą do zbudowania lekkiego myśliwca przechwytującego. Tak się jednak nie stało i Ambrosini Sagittario 2 zapisał się w historii jako pierwszy włoski odrzutowiec, który przekroczył barierę dźwięku.

    Historia Ambrosini Sagittario zaczęła się już w 1939 roku, ale od zupełnie innego samolotu.W zakładach Ambrosini inżynier Sergio Stefanutti rozpoczął prace nad specjalnym samolotem wyścigowym Ambrosini S.7, który miał wziąć udział w wyścigu IV Avioraduno del Littorio. Zbudowano dwa prototypy tego samolotu, które oblatano w lipcu 1939 roku, ale z powodu niedotrzymania terminów, nie wystartowały one w wyścigu.

    Ambrosini S.7 (fot. Alan Wilson)
    Ambrosini S.7 (fot. Alan Wilson)

    Ambrosini S.7 miał 8,1 m długości, 8,8 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 1317 kg. Stosowano różne silniki, ale najważniejszym był sześciocylindrowy Alfa Romeo 115-ter o mocy 225 KM, zapewniający prędkość maksymalną 358 km/h i przelotową 264 km/h, oraz zasięg 1000 km.

    Podczas prób i lotów testowych samoloty te spisywały się bardzo dobrze, przez co zainteresowało się nim wojsko. W 1943 roku wyprodukowano niewielką partię 10 nieznacznie zmodyfikowanych samolotów tego typu, które weszły do służby jako samoloty treningowe. Po wojnie prace nad maszyną kontynuowano i w 1949 roku rozpoczęto produkcję 145 zmodernizowanych maszyn.

    Ambrosini Sagittario
    Ambrosini Sagittario

    Doświadczenia z prac nad tymi samolotami zaowocowały rozpoczęciem projektu Ambrosini Sagittario. Wykorzystano w nim kadłub S.7, z zmodyfikowanym ogonem, skośnymi skrzydłami oraz… silnikiem odrzutowym Turbomeca Marboré. Zbudowano jeden prototyp, który oblatano 5 stycznia 1953 roku. Samolot osiągał prędkość maksymalną 560 km/h. Warto również dodać, że miał drewnianą konstrukcję, taką samą jak S.7.

    Sagittario był całkowicie eksperymentalnym projektem, który nie miał przerodzić się w maszynę produkowaną seryjnie. Zamiast tego w 1956 roku zbudowano wersję Sagittario 2, która miał stać się prototypem lekkiego myśliwca dla włoskich sił powietrznych.

    Ambrosini Sagittario 2
    Ambrosini Sagittario 2

    Samolot oblatano 19 maja 1956 roku. Wykorzystano w nim znacznie zmieniony kadłub Sagittario, ale największą różnicą była całkowicie metalowa konstrukcja. Maszyna miała 9,5 m długości i 7,5 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3293 kg. Napęd stanowił silnik Rolls-Royce Derwent 9, który zapewniał prędkość maksymalną 1006 km/h i zasięg 765 km. Uzbrojenie miało składać się z 2 działek kalibru 30 mm, oraz zaczepów pod skrzydłami dla dwóch bomb o masie 227 kg, działek lub rakiet.

    Zbudowano dwa prototypy, z których jeden osiągnął w trakcie lotu nurkowego prędkość 1,1 Macha. Był to pierwszy włoski samolot, który osiągnął taką prędkość. Chociaż maszyna spisywała się nieźle, nie nadawał ię do produkcji seryjnej. Zamiast tego Sergio Stefanutti postanowił wykorzystać zdobyte doświadczenie do opracowania bardziej perspektywicznej konstrukcji jaką stał się Aerfer Ariete.

    Ambrosini Sagittario 2 (fot. Alan Wilson)
    Ambrosini Sagittario 2 (fot. Alan Wilson)

    Maszyna ta miała być typowym myśliwcem odrzutowym. Zbudowano dwa prototypy, z których pierwszy został oblatany 27 marca 1958 roku. Maszyna miała 9,6 m długości i 7,5 m rozpiętości skrzydeł, a masa startowa wynosiła 3535 kg. Napęd składał się z dwóch silników turboodrzutowych – jednego Rolls-Royce Derwent 9 i jednego Rolls-Royce RSr.2 Soar. Zapewniały one prędkość maksymalną 1125 km/h. Uzbrojenie miało składać się z dwóch działek kalibru 30 mm.

    Powstały znowu tylko dwa prototypy. Projekt nie został zrealizowany, ponieważ uznano, że maszyna nie ma odpowiednich osiągów. Na tym etapie zamknięto program i nie kontynuowano prac nad tą linią samolotów odrzutowych.

    Aerfer Ariete (fot. Alan Wilson)
    Aerfer Ariete (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMost kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim
    Next Article AirGround – w odpowiedzi na zapotrzebowanie General Aviation
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.