SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Airspeed AS.39 Fleet Shadower – prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower - prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower - prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy
    Artykuły

    Airspeed AS.39 Fleet Shadower – prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy

    Michał BanachBy Michał Banach30 marca 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Zanim radary na stałe rozpowszechniły się jako wyposażenie okrętów wojennych i samolotów rozpoznawczych, jedynym sposobem na śledzenie flot na otwartym morzu było wykorzystanie samolotów. W 1940 roku w Wielkiej Brytanii opracowano specjalny samolot rozpoznawczy Airspeed AS.39 Fleet Shadower. Nie wszedł on jednak do produkcji seryjnej.

    Historia maszyny sięga roku 1937 i związana jest z przygotowaną wówczas specyfikacją S.23/37 na samolot rozpoznawczy dla floty, operujący z lotniskowców i zdolny do długotrwałego przebywania w powietrzu, lotu z niską prędkością i wyposażony w ciche silniki. Do prac przystąpiło aż 5 wytwórni lotniczych – Percival, General Aircraft, Fairey, Short Bros i Airspeed, ale ostatecznie zbudowano jedynie dwa prototypy, a jednym z nich był Airspeed AS.39 Fleet Shadower.

    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower

    Maszyna miała 12,1 m długości, 16,25 m rozpiętości skrzydeł oraz masę startową 3146 kg. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe Pobjoy Niagara V  o mocy 130 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 202 km/h, przelotową 181 km/h i minimalną 53 km/h, oraz długotrwałość lotu wynoszącą 6 godzin. Pod względem konstrukcji, AS.39 był górnopłatem i lekkiej konstrukcji, z skrzydłami zapewniającymi dużą siłę nośną dzięki strumieniom zaśmigłowym, generowanym przez 4 silniki. Kabina była przestronna i zapewniała dobrą widoczność dla 3-osobowej załogi.

    Prototyp oblatano 17 października 1940 roku. Szybko okazało się jednak, że samolot jest trudny w pilotażu i stanowczo za wolny, mimo iż jednym z wymogów była możliwość lotu z niską prędkością. Dużym problemem była też bardzo niska prędkość wznoszenia. W tej sytuacji próby przerwano, a jeden ukończony i drugi częściowo ukończony prototyp samolotu zezłomowano, zamykając program 17 lutego 1941 roku.

    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower

    Według założeń, samolot miał operować z pokładu lotniskowców, a jego jedynym zadaniem miało być śledzenie okrętów wojennych przeciwnika tak długo aby możliwe było ich przechwycenie przez własne jednostki pływające. W toku prób zalecono zmianę silników samolotu oraz dodanie karabinu maszynowego strzelającego do tyłu, ale zmian tych nie wprowadzono.

    Za taką drastyczną decyzję stał również fakt, iż rozwój technologii radarowej był bardzo szybko i o wiele lepszym rozwiązaniem było instalowanie stacji radarowych na pokładach seryjnych samolotów bombowych, które miały operować z lądu, niż produkowanie dedykowanego, specjalistycznego samolotu, który nie nadawał się do żadnej innej roli.

    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower
    Airspeed AS.39 Fleet Shadower

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePower bank dla dzieci – praktyczny i designerski gadżet
    Next Article K-Wagen – olbrzymi czołg z I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.