Pod koniec II wojny światowej w USA rozpoczęto prace nad wieloma eksperymentalnymi samolotami o napędzie odrzutowym. Jedną z takich maszyn był myśliwiec eskortowy Bell XP-83. Z powodu słabych osiągów i gorszych możliwości bojowych niż Lockheed P-80 Shooting Star projekt został zamknięty.

W marcu 1944 roku dowództwo USAAF zleciło zakładom Bell opracowanie dwóch prototypów nowego myśliwca eskortowego o napędzie odrzutowym. Maszyna miała dysponować większą prędkością niż samoloty o napędzie tłokowym, oraz większym zasięgiem niż dotychczas wykorzystywane samoloty eskortowe.

Bell XP-83
Bell XP-83

Kontrakt na budowę maszyn został oficjalnie zawarty 31 lipca 1944 roku. Zespół projektowy zakładów Bell jako bazę do prac wybrał opracowywany od 1943 roku myśliwiec Model 40, będący rozwinięciem projektu P-59 Airacomet. Prototyp myśliwca ukończono w krótkim czasie i oblatano 25 lutego 1945 roku. Za sterami zasiadł Jack Woolams.

Maszyna otrzymała oznaczenie Bell XP-83 i miał 13,67 m długości, 16,15 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 12 474 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe General Electric XJ-33-GE-5 umieszczone po bokach kadłuba. Dzięki temu w kadłubie umieszczono duży zbiornik paliwa. Zapewniały one prędkość maksymalną 840 km/h i zasięg 2780 km, lub maksymalny zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa wynoszący 3300 km. Uzbrojenie składało się z 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm umieszczonych w nosie. Rozważano również inne wersje uzbrojenia, m.in. 6 karabinów maszynowych kalibru 15,2 mm, 4 działka kalibru 20 mm albo jedno działo kalibru 37 mm. Pod skrzydłami możliwe było przenoszenie dwóch bomb o masie 454 kg. Załoga była jednoosobowa, ale w prototypie przygotowano stanowisko dla inżyniera pokładowego.

Bell XP-83
Bell XP-83

Próby maszyny wykazały problemy z stabilnością i brak mocy. Kwestie stabilności w locie rozwiązano poprzez instalację większego statecznika. Nie rozwiązywało to wszystkich problemów, ale znacząco redukowało brak stabilności. Kolejnym problemem był… zbyt aerodynamiczny układ kadłuba, który utrudniał wytracanie prędkości podczas lądowania. W związku z tym XP-83 musiał rozpoczynać podejście do lądowania z dużym zapasem odległości.

14 września 1946 roku pierwszy prototyp uległ katastrofie podczas testu silnika strumieniowego. Drugi prototyp oblatano 19 października 1946 roku, ale już rok później zezłomowano go wraz z zamknięciem projektu XP-83. Powodem rezygnacji z prac nad maszyną były próby myśliwca Lockheed P-80 Shooting Star, który wykazywał większy potencjał i miał lepsze osiągi niż XP-83.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.