W 1954 roku w Czechosłowacji wyprodukowano serię 15 parowozów typu 498.1. Lokomotywy były przeznaczone do obsługi pociągów ekspresowych i dysponowały bardzo dobrymi osiągami. 27 sierpnia 1964 roku jedna z lokomotyw tego typu ustanowiła czechosłowacki rekord prędkości dla parowozów, wynoszący 162 km/h.

Na przełomie lat 40. i 50. w Czechosłowacji cały czas trwała odbudowa taboru kolejowego zniszczonego w trakcie II wojny światowej. Koleje w głównej mierze opierały się na rodzimych konstrukcjach i w 1947 roku zleciły firmie Skoda zaprojektowanie nowego parowozu, który miał obsługiwać pociągi ekspresowe.

498.1 Albatros (fot. Matijak/Wikimedia Commons)
498.1 Albatros (fot. Matijak/Wikimedia Commons)

W odpowiedzi firma Skoda zaprojektowała lokomotywy typu 498.0. Wyprodukowano 40 egzemplarzy lokomotyw tego typu, a w 1954 roku rozpoczęto budowę zmodyfikowanych i nieco ulepszonych parowozów 498.1. Parowozy pod względem wizualnym wyróżniały się niebiesko-czerwonym malowaniem i nieoficjalnie nosiły nazwę Albatros. Waga lokomotywy wraz z tendrem wynosiła 203 tony, a długość całkowita 25 m. Oficjalna prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h, ale już w trakcie testów odbiorczych uznano, że parowozy powinny spokojnie osiągnąć 140 km/h. Cena jednej lokomotywy typu 498.1 wraz z tendrem wynosiła około 1,1 mln koron w 1955 roku

Ze względu na ich dobre parametry i efektowny wygląd, parowozy oddelegowano do obsługi tras ekspresowych Praga-Bratysława, Bratysława-Koszyce oraz Żylina-Bogumin. Aż do połowy lat 60. parowozy obsługiwały najważniejsze pociągi, ale rozwój trakcji elektrycznej oraz coraz większa ilość lokomotyw o napędzie diesla sprawiły, że zaczęto je wycofywać z eksploatacji.

498.1 Albatros (fot. Herbert Ortner)
498.1 Albatros (fot. Herbert Ortner)

Już na początku lat 70. większość parowozów 498.1 zmagazynowano, ale w 1974 roku na krótko kilka z nich przywrócono do służby z powodu problemów z lokomotywami dieslowskimi. Ostatecznie w 1979 roku wszystkie parowozy tego typu wycofano, a większość z nich zezłomowano.

Warto dodać, że w 1964 roku w Cerhenice jedna z lokomotyw tego typu została skierowana na testy prędkości na specjalnie wybudowanym torze. W trakcie prób, 27 sierpnia osiągnęła prędkość 162 km/h, ustanawiając rekord prędkości parowozu w Czechosłowacji. Według niepotwierdzonych informacji, w trakcie kolejnych prób udało się rozpędzić parowóz do 175 km/h. Rekordu tego nigdy nie odnotowano w dokumentach.

Z 15 zbudowanych parowozów, tylko 3 przetrwały do naszych czasów – 498.104, 498.106 i 498.112. Egzemplarz 498.104 jest w pełni sprawny i bardzo często pojawia się na torach w trakcie specjalnych pokazów.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.