Koncerny motoryzacyjne regularnie prezentują kolejne koncepty i prototypy samochodów, które w większości nie trafiają do produkcji. Ich głównym zadaniem jest prezentowanie możliwości firm i przyszłych kierunków rozwoju motoryzacji. Za jeden z pierwszych konceptów (concept car) uznaje się zbudowany w 1938 roku samochód Buick Y-Job.

Samochód powstał w zakładach General Motors, a projektem kierował Harley Earl. Na bazie Buicka z 1937 roku zaprojektował sześciometrowego roadstera wyposażonego w liczne oryginalne i nietypowe jak na tamte lata nowinki. Podwozie przygotował Charles Chayne.

Buick Y-Job
Buick Y-Job

Samochód wyróżniał się elegancką i nietypową linią nadwozia. Przednie lampy otwierane elektrycznie ukryto w karoserii. Samochód posiadał elektrycznie opuszczane szyby i składany dach, który chował się do specjalnego schowka. Pod maską znalazł się natomiast rzędowy, ośmiocylindrowy silnik Buicka o pojemności 5,2 litra.

Samochód zaprezentowano oficjalnie w 1939 roku (lub w 1940 według innych źródeł). Niestety gdy Stany Zjednoczone włączyły się do wojny w grudniu 1941 roku, prace nad samochodem wstrzymano, uznając, że nie ma klimatu na wprowadzanie do produkcji tak nowatorskiego samochodu.

Buick Y-Job
Buick Y-Job

Buick Y-Job wrócił więc w ręce Harleya Earla, który wykorzystywał go prywatnie aż do lat 50., kiedy to zamienił go na nowsze auto. W czasie eksploatacji Earl wprowadził liczne drobne zmiany w konstrukcji, usprawniające eksploatację samochodu.

Przez kolejnych 20 lat losy samochodu nie są znane. Dopiero w latach 70. auto trafiło pod opiekę Henry Ford Museum w Dearborn w stanie Michigan, gdzie zostało wyremontowane, w pełni odrestaurowane i włączone do kolekcji muzeum. W 1993 roku samochód został zwrócony GM Design Center.

Buick Y-Job
Buick Y-Job

W 2001 roku na bazie Y-Joba General Motors zaprojektował samochód Buick Blackhawk. Projektem kierował Steven D. Pasteiner. Samochód miał nawiązywać stylizacją do Y-Joba. Blackhawk otrzymał dwudrzwiowe, czteroosobowe nadwozie, a pod maską umieszczono silnik Buick GS Stage III V8 o mocy 463 KM i pojemności 7,5 litra.

Buick Blackhawk
Buick Blackhawk

Pod względem wyglądu samochód prezentuje się… strasznie i w niczym nie przypomina swojego pierwowzoru – zwłaszcza przez kształt grilla i fioletowy kolor. Jako ciekawostkę warto dodać, że w styczniu 2009 roku Blackhawk został sprzedany na aukcji za sumę 522 500 dolarów.

Źródło zdjęć: Buick/General Motors

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.