W hrabstwie Shropshire w północno-zachodniej Anglii znajduje się niewielka miejscowość Ironbridge, która swoją nazwę zawdzięcza zbudowanemu w 1781 roku żelaznemu mostowi. Był to pierwszy w historii most, którego główne przęsło zbudowano w całości z żelaza.

Historia mostu związana jest z trzema osobami – Abrahamem Darby, który wynalazł proces wytwarzania żelaza z koksem, zamiast węgla drzewnego, jego synem, Abrahamem Darby II, który opracował metodę kucia żelaza oraz jego synem, Abrahamem Darby III, który zbudował most nad rzeką Severn. Rodzina Darbych zbudowała w znajdującej się niedaleko mostu miejscowości Coalbrookdale siedzibę swoich zakładów metalurgicznych.

Iron Bridge

Iron Bridge

Projekt przeprawy stworzył w 1777 roku Thomas Farnolls Pritchard, jednak nie dożył on zakończenia budowy. Prace nad przeprawą rozpoczęto w 1777 roku, a budowę mostu w 1779 roku i zakończono oficjalnie otwarciem 1 stycznia 1781 roku. Wybór miejsca budowy podyktowany był wysokością brzegu oraz solidnym gruntem. Podczas budowy mostu wykorzystano techniki typowe dla budowy mostów drewnianych, ponieważ konstruktorzy nie mieli wiedzy jak wykorzystać elementy żeliwne.

Jedno główne przęsło 30-metrowego mostu wykonano całkowicie z żelaza (dokładnie żeliwa). Był to pierwszy na świecie most wykonany w tej technice. Waga całej konstrukcji wynosi około 384,6 ton. Koszt prac wyniósł natomiast ponad 3250 funtów, czyli współcześnie około 544 800 dolarów, jednak dokładne koszty nie są znane. Niektóre źródła podają kwotę 6000 funtów.

Iron Bridge (fot. shirokazan/Wikimedia Commons)

Iron Bridge (fot. shirokazan/Wikimedia Commons)

W krótkim czasie miejscowość, w której zbudowano przeprawę przyjęła nazwę Ironbridge, a sam most nazwano po prostu Iron Bridge. Przez lata most przykuwał uwagę inżynierów i przemysłowców, którzy często odwiedzali miasto by go obejrzeć. Z czasem w pobliżu mostu zbudowano nawet specjalny hotel dla nich. Ze względu na rosnący ruch i wiek mostu, w 1934 roku wstrzymano na nim ruch samochodowy. W 1986 roku zarówno most jak miejscowość oraz wąwóz w którym się znajduje wpisano na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. W swojej długiej historii przeprawa była wielokrotnie naprawiana, ponieważ grunt, na którym ustawiono most zaczął się obsuwać. Największą operację remontową przeprowadzono w latach 1972-1975.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+