SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany śmigłowiec Platt-LePage XR-1
    Zapomniany śmigłowiec Platt-LePage XR-1
    Zapomniany śmigłowiec Platt-LePage XR-1
    Artykuły

    Zapomniany śmigłowiec Platt-LePage XR-1

    Michał BanachBy Michał Banach22 grudnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany w 1941 roku śmigłowiec Platt-LePage XR-1 mógł stać się pierwszą tego typu maszyną, używaną na większą skalę przez USAAF, ale z powodu problemów technicznych i przedłużających się prac nigdy nie wszedł do eksploatacji.

    Geneza

    W 1939 roku ogłoszono tzw. Dorsey-Logan Act, którego celem było stworzenie śmigłowca zaopatrzeniowego dla USAAF. Maszyna miała być albo wiatrakowcem albo śmigłowcem, przy czym ze względu na stan ówczesnej wiedzy na temat tego typu maszyn, nie określono czy miała to być maszyna jedno, czy dwuwirnikowa. Do prac przystąpiły firmy Kellett, Pitcairn, Vought-Sikorsky oraz Platt-LePage Aircraft Company.

    Platt-LePage XR-1
    Platt-LePage XR-1

    Według założeń, maszyna miała być gotowa do prób wojskowych w styczniu 1941 roku. Po przedstawieniu wstępnych projektów, USAAF wybrało koncepcję firmy Platt-LaPage, jako najbardziej perspektywiczną, chociaż równocześnie bardzo skomplikowaną do zrealizowania. Maszyna otrzymała oznaczenie Platt-LePage XR-1 (oznaczenie fabryczne PL-3).

    Jeden z założycieli firmy Platt-LaPage, Wynn LaPage podczas podróży po Europie miał okazję zobaczyć niemieckiego Focke-Wulfa Fw 61, który zrobił na nim tak duże wrażenie, że postanowił wykorzystać jego koncepcję w projekcie dla USAAF. Oznaczało to zaprojektowanie dwuwirnikowego śmigłowca, w którym wirniki zamontowane były na pylonach po bokach kadłuba. Same pylony miały natomiast zapewniać niewielką siłę nośną podczas lotu poziomego.

    Platt-LePage XR-1
    Platt-LePage XR-1

    Platt-LePage XR-1

    Ze względu na brak odpowiedniej wiedzy, prace nad maszyną przebiegały bardzo powoli. Prototyp ukończono dopiero na wiosnę 1941 roku, przez co USAAF podjęło decyzję o przekazaniu środków finansowych firmie Vought-Sikorsky, projektującej śmigłowiec XR-4. Maszyna ta dzięki prostszej konstrukcji ostatecznie weszła do eksploatacji jako pierwszy produkowany seryjnie na dużą skalę amerykański śmigłowiec wojskowy.

    Platt-LePage XR-1
    Platt-LePage XR-1

    Ostatecznie XR-1 wzbił się w powietrze 12 maja 1941 roku, ale cały lot wykonano na uwięzi. Dopiero 23 czerwca wykonano swobodny lot. Przeprowadzone próby wykazały bardzo dużo problemów z konstrukcją śmigłowca. Maszyna byłą trudna w pilotażu, a wirniki generowały olbrzymie drgania, przez co cała konstrukcja szybko zaczęła wykazywać zmęczenie materiału. Kolejnym problemem było wycofanie się pilota doświadczalnego, Lou Leavitta, który odmówił dalszych lotów na XR-1, w szczególności tych, mających na celu sprawdzenia jej osiągów. Zastąpił go pułkownik H. Franklin Gregory, któremu udało się podczas prób osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/h w locie poziomym.

    W toku prac udało się wyeliminować część problemów, ale prace przedłużały się. W 1943 roku XR-1 został przekazany USAAF na próby, w trakcie których, w lipcu, rozbił się. Chociaż maszyna nadawała się do naprawy, prace miały trwać rok. Na szczęście dzięki wcześniejszym negocjacjom i pozyskanemu finansowaniu, firmie udało się zbudować drugi prototyp, różniący się konstrukcją od pierwszego i oznaczony jako XR-1A.

    Platt-LePage XR-1A
    Platt-LePage XR-1A

    Maszyna miała solidniejszą konstrukcję oraz całkowicie inny kokpit, zapewniający lepszą widoczność. Chociaż podczas prób XR-1A okazał się o wiele lepszy od pierwszego prototypu, również i ta maszyna miała pecha i została zniszczona w wypadku 26 października 1944 roku. Wraz z utratą drugiego prototypu, dalszy los projektu stanął pod znakiem zapytania, mimo przywrócenia do lotu pierwszego egzemplarza.

    Ostatecznie w kwietniu 1945 roku USAAF zerwały kontrakt z Platt-LePage, co oznaczało zakończenie programu XR-1. Zniszczony prototyp XR-1A został zezłomowany, natomiast XR-1 trafił ostatecznie do Smithsonian Institution, gdzie cały czas znajduje się w magazynie, czekając na odrestaurowanie.

    Platt-LePage XR-1A
    Platt-LePage XR-1A

    Konstrukcja

    Platt-LePage XR-1 miał konstrukcję wykonaną z aluminiowej kratownicy pokrytej płótnem. Maszyna miała 8.94 m długości i 19,81 m rozpiętości wirników. Maksymalna masa wynosiła 2145 kg, a napęd zapewniał jeden silnik Pratt & Whitney R-985-AN-1 o mocy 450 KM, przenoszący moc na dwa wirniki o średnicy 9,6 m. Prędkość maksymalna maszyny wynosiła 177 km/h. Załoga liczyła 2 osoby, przy czym położenie ich stanowisk było różne w prototypach XR-1 i XR-1A.

    Ze względu na prototypowy charakter XR-1, nie są znane dokładne możliwości transportowe maszyny, ani przewidziane możliwości bojowe.

    Platt-LePage XR-1A
    Platt-LePage XR-1A

    Podsumowanie

    Projekt Platt-LePage XR-1 okazał się porażką, ponieważ maszyna miała zbyt skomplikowaną konstrukcję. Dużym problemem były układ wirników, które były podatne na wibracje. Mimo wielu lat prób, wprowadzenia licznych poprawek, nigdy nie udało się wyeliminować wszystkich wad XR-1.

    Firma Platt-LePage chciała po wojnie opracować większą, cywilną wersję XR-1, ale z powodu problemów finansowych nie udało się zrealizować tego projektu. Ostatecznie w 1947 roku firma zakończyła swoją działalność, a część jej majątku przejęła firma McDonnell Aircraft.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrenumerata Pulsu Biznesu – to się opłaca!
    Next Article Zaproś Superbohaterów Marvela do swojego domu!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.