W 1913 roku Gianni Caproni zaprojektował jednopłatowy samolot rozpoznawczy Caproni Ca.18. Na podstawie doświadczeń z prac nad maszyną powstał myśliwiec Caproni Ca.20. Samolot nie wszedł jednak do eksploatacji, a jedyny zbudowany prototyp przetrwał w oryginalnym stanie do naszych czasów.

Caproni Ca.18 powstał w odpowiedzi na zamówienie włoskiej armii, która chciała w 1913 roku wprowadzić do eksploatacji samolot rozpoznawczy. Gianni Caproni postanowił zaprojektować jednopłatowy, lekki samolot o długości 7,6 m i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 11 m. Masa samolotu wynosiła 600 kg, a napęd stanowił silnik rotacyjny Gnome o mocy 80 KM, zapewniający prędkość maksymalną 120 km/h, przy maksymalnej długotrwałości lotu wynoszącej 5 godzin. Załoga składała się z 2 osób – pilota i obserwatora.

Caproni Ca.18
Caproni Ca.18

W 1915 roku zbudowano kilkanaście maszyn tego typu, które otrzymały oznaczeni Caproni Ca.18 i weszły do służby. Na podstawie zdobytego doświadczenia w pracach nad tymi samolotami, Caproni postanowił zaprojektować myśliwski wariant Ca.18. Nowa konstrukcja otrzymała oznaczenie Caproni Ca.20 i została oblatana w 1914 roku.

Największe różnice w stosunku do pierwowzoru polegały na zamontowaniu mocniejszego silnika, specjalnego dużego kołpaka na śmigło oraz uzbrojeniu maszyny w karabin maszynowy Lewis, umieszczony na stelażu tak aby umożliwić strzelanie ponad śmigłem (w tym czasie nie istniały jeszcze synchronizatory pozwalające na strzelanie przez śmigło. Ca.20 miał 8,2 m długości, 7,9 m rozpiętości skrzydeł, masa wynosiła ponad 600 kg, a zainstalowany silnik miał moc 110 KM.

Caproni Ca.20
Caproni Ca.20

Duży kołpak na śmigło posiadający otwory pozwalające na chłodzenie silnika miał średnicę kadłuba, dzięki czemu zmniejszał opory powietrza i wpływał korzystnie na osiągi. Mimo potencjalnie obiecującej konstrukcji, Ca.20 nie zyskał zainteresowania sił powietrznych, przez co powstał tylko jeden prototyp. Maszyna po zakończeniu prób została umieszczona w stodole, gdzie bezpiecznie przeleżała przez 85 lat. W 1999 roku samolot został sprzedany Museum of Flight z Seattle. Umieszczono go na wystawie dokładnie w takim stanie jak go odnaleziono (jedynie opony wymieniono, ponieważ uległy zniszczeniu na przestrzeni lat).

Caproni Ca.20 był jednym z pierwszych projektów myśliwców, jakie powstały we Włoszech. Maszyna pod pewnym względami przypominała późniejsze konstrukcje, jednak z racji braku zainteresowania decydentów, nie mogła sprawdzić się w boju.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.