SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wariag – krążownik z międzynarodową historią
    Artykuły

    Wariag – krążownik z międzynarodową historią

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Wariag - krążownik z międzynarodową historią
    Wariag - krążownik z międzynarodową historią
    Krążownik pancernopokładowy Wariag był jednym z bardziej znanych rosyjskich okrętów wojennych. Chociaż historia tego okrętu była krótka, związana była z wieloma krajami. Zbudowano go w USA dla rosyjskiej floty, następnie został przejęty przez Japonię, zwrócony po latach Rosji, ale ostatecznie trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie został zezłomowany.

    Krążownik „made in USA”

    Na przełomie XIX i XX wieku Rosjanie zamówili kilka dużych krążowników pancernopokładowych w zagranicznych stoczniach. Okręty różniły się konfiguracją i miały zostać przetestowane w praktyce tak, aby wybrać najbardziej obiecujący projekt, który stałby się podstawą do zamówienia kolejnych jednostek. Okręty miały służyć na Dalekim Wschodzie, w związku z czym miały dysponować wysoką prędkością, dobrym uzbrojeniem i zasięgiem.

    Wariag
    Wariag

    W ramach pierwszego zamówienia z 1898 roku powstały trzy okręty – Askold, Bogatyr i Wariag. Ten ostatni został zamówiony 11 kwietnia 1898 roku w stoczni William Cramp w Filadelfii w USA. Co ciekawe, zamówienie złożono przed oficjalnym zakończeniem konkursu na nowe okręty. Oprócz Wariaga, Rosjanie zamówili w USA również pancernik Retwizan.

    Stępkę pod okręt położono oficjalnie 10 maja 1899 roku, jednak w praktyce prace nad okrętem trwały już od końca 1898 roku. Wodowanie miało miejsce 19 października 1899 roku, a do służby okręt wszedł oficjalnie 15 stycznia 1901 roku.

    Wariag
    Wariag

    Wariag miał 129,5 m długości i wyporność 7022 ton. Napęd stanowiły 2 silniki parowe o mocy  15 925 KM, zapewniające prędkość maksymalną 23 węzłów (podczas prób udało się osiągnąć prędkość 24,5 węzła) i zasięg 5720 mil morskich (10 593 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 12 pojedynczych dział kalibru 152 mm (po 6 na burtę), 12 dział kalibru 75 mm, 8 dział kalibru 47 mm, 2 działek kalibru 37 mm i 6 wyrzutni torped kalibru 381 lub 450 mm – po jednej na dziobie i rufie i po dwie na burtę. Załoga liczyła 580 oficerów i marynarzy. Pancerz miał grubość 38 mm na pokładzie, 76 mm na skosach pokładu i 152 mm na mostku. Działa nie posiadały osłon pancernych.Koszt budowy wyniósł 6 mln rubli (wraz z uzbrojeniem).

    Eksploatacja

    Po zakończeniu prób odbiorczych w USA, Wariag wyruszył w maju do Rosji. Następnie we wrześniu skierowano go przez Kanał Sueski na Daleki Wschód, gdzie dotarł w marcu 1902 roku. Służba okrętu była dosyć rutynowa, jednak w styczniu 1904 roku wysłano go do portu Czemulpo (współcześnie Incheon) w Korei, gdzie miał „reprezentować rosyjskie interesy”.

    Wariag
    Wariag

    Gdy okręt znajdował się w porcie, wybuchła wojna japońsko-rosyjska. 9 lutego 1904 roku okręt został zablokowany w porcie, a jego dowódca, kapitan Wsiewołod Rudniew podjął decyzję o próbie wydostania się z portu i przebicia przez blokadę stworzoną przez 6 japońskich krążowników. Aby zwiększyć szanse w walce, Wariag wypłynął w towarzystwie starej kanonierki Koriejec.

    Mimo teoretycznej przewagi w prędkości, spowalniany przez kanonierkę Wariag musiał stoczyć bitwę z japońskimi okrętami, otrzymując około 12-14 trafień i tracąc 33 zabitych i 97 rannych członków załogi. Okręt wrócił więc do portu, a jego dowódca podjął decyzję o zatopieniu jednostki. Mimo uszkodzeń, Japończycy podjęli próby wydobycia okrętu, które ostatecznie zakończyły się sukcesem 8 sierpnia 1905 roku. Wrak przeholowano do Yokosuki, gdzie poddano go remontowi i modernizacji.

    Wariag
    Wariag

    W trakcie prac trwających od 1906 do 1907 roku okręt przebudowano, wymieniając część uzbrojenia na japońskie odpowiedniki. Po przebudowie ex-Wariag wszedł do służby pod nazwą Soya jako okręt szkolny. W tej roli wykorzystywano go intensywnie przez kolejne lata. Okręt wykonał kilka rejsów szkolnych m.in. do Australii i Azji południowo-wschodniej. W 1916 roku przestarzała już jednostka została… odsprzedana Rosji. Do służby pod rosyjską banderą i dawną nazwą okręt powrócił 5 kwietnia 1916 roku.

    Stan okręt był jednak tak zły, że na początku 1917 roku podjęto decyzję o wysłaniu go do Wielkiej Brytanii, gdzie miał przejść gruntowny remont. Gdy wybuchła rewolucja w Rosji, okręt został przejęty przez Brytyjczyków i przeznaczony na hulk. Wykorzystywano go w tej roli do 1920 roku, po czym podjęto decyzję o jego złomowaniu. W trakcie rejsu do stoczni złomowej Wariag wpadł jednak na mieliznę w pobliżu Szetlandów. Nie mogąc go uwolnić, rozebrano go na miejscu, kończąc historię krążownika.

    Wariag
    Wariag

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Wariag
    Wariag
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOpustoszały pałac w Drogoszach
    Next Article Fort Miles i wieże obserwacyjne na plażach Delaware
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    6 grudnia 20234 Mins Read3 Views

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    By Michał Banach0
    3 grudnia 20235 Mins Read2 Views

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Lotnictwo
    24 maja 20151 Min Read

    Norweskie F-16 i Włoskie Eurofightery na Baltic Air Policing

    Co jakiś czas publikujemy różne ciekawe zdjęcia zrobione podczas misji Baltic Air Policing. Były już…

    Historia
    25 grudnia 20151 Min Read

    Przegląd samolotów USAF w 1957 roku – zdjęcie

    Świetna fotografia wykonana w 1957 roku w jednej z baz USAF na Florydzie. Widać na…

    Artykuły
    31 marca 20163 Mins Read

    Lit Motors C-1 – samopoziomujący motocykl

    Jedną z największych wad motocykli jest ich kiepska stabilność oraz wręcz zerowa ochrona w razie…

    Artykuły
    6 września 20174 Mins Read

    Turtle – pierwszy okręt podwodny

    Zbudowany w 1775 roku amerykański Turtle był pierwszym w historii okrętem podwodnym. Niewielki jednoosobowy pojazd…

    Artykuły
    2 października 20184 Mins Read

    Malcolm McLean i jego Ideal X – pierwszy kontenerowiec

    Chociaż miano pierwszego kontenerowca należy się zbudowanemu w 1955 roku kontenerowcowi Clifford J. Rogers, pionierem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.