SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wariag – krążownik z międzynarodową historią
    Wariag - krążownik z międzynarodową historią
    Wariag - krążownik z międzynarodową historią
    Artykuły

    Wariag – krążownik z międzynarodową historią

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Krążownik pancernopokładowy Wariag był jednym z bardziej znanych rosyjskich okrętów wojennych. Chociaż historia tego okrętu była krótka, związana była z wieloma krajami. Zbudowano go w USA dla rosyjskiej floty, następnie został przejęty przez Japonię, zwrócony po latach Rosji, ale ostatecznie trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie został zezłomowany.

    Krążownik „made in USA”

    Na przełomie XIX i XX wieku Rosjanie zamówili kilka dużych krążowników pancernopokładowych w zagranicznych stoczniach. Okręty różniły się konfiguracją i miały zostać przetestowane w praktyce tak, aby wybrać najbardziej obiecujący projekt, który stałby się podstawą do zamówienia kolejnych jednostek. Okręty miały służyć na Dalekim Wschodzie, w związku z czym miały dysponować wysoką prędkością, dobrym uzbrojeniem i zasięgiem.

    Wariag
    Wariag

    W ramach pierwszego zamówienia z 1898 roku powstały trzy okręty – Askold, Bogatyr i Wariag. Ten ostatni został zamówiony 11 kwietnia 1898 roku w stoczni William Cramp w Filadelfii w USA. Co ciekawe, zamówienie złożono przed oficjalnym zakończeniem konkursu na nowe okręty. Oprócz Wariaga, Rosjanie zamówili w USA również pancernik Retwizan.

    Stępkę pod okręt położono oficjalnie 10 maja 1899 roku, jednak w praktyce prace nad okrętem trwały już od końca 1898 roku. Wodowanie miało miejsce 19 października 1899 roku, a do służby okręt wszedł oficjalnie 15 stycznia 1901 roku.

    Wariag
    Wariag

    Wariag miał 129,5 m długości i wyporność 7022 ton. Napęd stanowiły 2 silniki parowe o mocy  15 925 KM, zapewniające prędkość maksymalną 23 węzłów (podczas prób udało się osiągnąć prędkość 24,5 węzła) i zasięg 5720 mil morskich (10 593 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 12 pojedynczych dział kalibru 152 mm (po 6 na burtę), 12 dział kalibru 75 mm, 8 dział kalibru 47 mm, 2 działek kalibru 37 mm i 6 wyrzutni torped kalibru 381 lub 450 mm – po jednej na dziobie i rufie i po dwie na burtę. Załoga liczyła 580 oficerów i marynarzy. Pancerz miał grubość 38 mm na pokładzie, 76 mm na skosach pokładu i 152 mm na mostku. Działa nie posiadały osłon pancernych.Koszt budowy wyniósł 6 mln rubli (wraz z uzbrojeniem).

    Eksploatacja

    Po zakończeniu prób odbiorczych w USA, Wariag wyruszył w maju do Rosji. Następnie we wrześniu skierowano go przez Kanał Sueski na Daleki Wschód, gdzie dotarł w marcu 1902 roku. Służba okrętu była dosyć rutynowa, jednak w styczniu 1904 roku wysłano go do portu Czemulpo (współcześnie Incheon) w Korei, gdzie miał „reprezentować rosyjskie interesy”.

    Wariag
    Wariag

    Gdy okręt znajdował się w porcie, wybuchła wojna japońsko-rosyjska. 9 lutego 1904 roku okręt został zablokowany w porcie, a jego dowódca, kapitan Wsiewołod Rudniew podjął decyzję o próbie wydostania się z portu i przebicia przez blokadę stworzoną przez 6 japońskich krążowników. Aby zwiększyć szanse w walce, Wariag wypłynął w towarzystwie starej kanonierki Koriejec.

    Mimo teoretycznej przewagi w prędkości, spowalniany przez kanonierkę Wariag musiał stoczyć bitwę z japońskimi okrętami, otrzymując około 12-14 trafień i tracąc 33 zabitych i 97 rannych członków załogi. Okręt wrócił więc do portu, a jego dowódca podjął decyzję o zatopieniu jednostki. Mimo uszkodzeń, Japończycy podjęli próby wydobycia okrętu, które ostatecznie zakończyły się sukcesem 8 sierpnia 1905 roku. Wrak przeholowano do Yokosuki, gdzie poddano go remontowi i modernizacji.

    Wariag
    Wariag

    W trakcie prac trwających od 1906 do 1907 roku okręt przebudowano, wymieniając część uzbrojenia na japońskie odpowiedniki. Po przebudowie ex-Wariag wszedł do służby pod nazwą Soya jako okręt szkolny. W tej roli wykorzystywano go intensywnie przez kolejne lata. Okręt wykonał kilka rejsów szkolnych m.in. do Australii i Azji południowo-wschodniej. W 1916 roku przestarzała już jednostka została… odsprzedana Rosji. Do służby pod rosyjską banderą i dawną nazwą okręt powrócił 5 kwietnia 1916 roku.

    Stan okręt był jednak tak zły, że na początku 1917 roku podjęto decyzję o wysłaniu go do Wielkiej Brytanii, gdzie miał przejść gruntowny remont. Gdy wybuchła rewolucja w Rosji, okręt został przejęty przez Brytyjczyków i przeznaczony na hulk. Wykorzystywano go w tej roli do 1920 roku, po czym podjęto decyzję o jego złomowaniu. W trakcie rejsu do stoczni złomowej Wariag wpadł jednak na mieliznę w pobliżu Szetlandów. Nie mogąc go uwolnić, rozebrano go na miejscu, kończąc historię krążownika.

    Wariag
    Wariag

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Wariag
    Wariag
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)
    Soya (ex-Wariag)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpustoszały pałac w Drogoszach
    Next Article Fort Miles i wieże obserwacyjne na plażach Delaware
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.