SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Made in USA – rosyjski pancernik Retwizan
    Made in USA - rosyjski pancernik Retwizan
    Made in USA - rosyjski pancernik Retwizan
    Artykuły

    Made in USA – rosyjski pancernik Retwizan

    Michał BanachBy Michał Banach7 lutego 2018Brak komentarzy6 Mins Read
    Na przełomie XIX i XX wieku Rosjanie rozpoczęli zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy floty. Zmiany technologiczne oraz wzmacnianie flot potencjalnych przeciwników sprawiły, że Rosjanie w krótkim czasie musieli wprowadzić do służby wiele nowych okrętów. Aby sprostać temu zadaniu, część nowych jednostek zamówiono w zagranicznych stoczniach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie zbudowano pancernik Retwizan.

    Geneza

    Pod koniec lat 90. XIX wieku największymi potęgami morskimi na świecie była Wielka Brytania i Francja. To floty tych państw napędzały rozwój uzbrojenia morskiego. Praktycznie każdy kolejny projektowany okręt sprawiał, że starsze jednostki stawały się przestarzałe. Nie wszystkie floty mogły sobie jednak pozwolić na tak intensywny rozwój (nawet Francuzi stanęli przed dylematem czy inwestować w kolejne okręty liniowe, czy też skupić się na mniejszych jednostkach).

    blank
    Retwizan

    Rosja w tym czasie stała na rozdrożu. Krajowe stocznie nie miały mocy przerobowych aby budować kolejne okręty, a posiadane jednostki ustępowały możliwościami bojowymi nowym okrętom budowanym dla flot potencjalnych przeciwników, takich jak np. Japonia. W związku z tym, Car Mikołaj II podjął decyzję o wzmocnieniu rosyjskiej floty okrętami budowanymi w różnych zagranicznych stoczniach.

    Zamówienia na okręty trafiły do stoczni we Francji oraz w Stanach Zjednoczonych. Zbudowane okręty prezentowały często całkowicie odmienne podejście do konstrukcji pancerników, a przez liczne zmiany wprowadzane na etapie budowy miały sporo wad. Jednym z ciekawszych okrętów jakie wówczas zbudowano był pancernik Retwizan. Okręt powstał w amerykańskiej stoczni William Cramp and Sons w Filadelfii i uznawany był za jeden z najlepszych ówczesnych rosyjskich pancerników. Mimo to, okręt ten nie stał się podstawą do budowy kolejnych jednostek.

    Retwizan
    Retwizan

    Made in USA

    Prace projektowe nad pancernik rozpoczęto zimą 1897 roku. Zakładano, że nowy okręt będzie dysponował wypornością około 12 000 ton, a projekt będzie wzorowany na pancernikach typu Pierieswiet. O pracach dowiedział się William Cramp, właściciel stoczni William Cramp and Sons. W marcu 1898 roku Cramp pojechał do Rosji i zaproponował przedstawicielom floty zbudowanie okrętu w oparciu o plany amerykańskiego pancernika USS Iowa (BB-4).

    Rosjanie początkowo chcieli aby okręt powstał na bazie rosyjskich wytycznych, ale ostatecznie w toku negocjacji uznano, ze najlepszym rozwiązaniem będzie okręt łączący cechy amerykańskiej jednostki i rosyjskiego pancernika Potiomkin. Kontrakt na budowę okrętu podpisano 23 kwietnia, a oficjalne zamówienie wpłynęło 2 maja 1898 roku.

    Retwizan
    Retwizan

    Stępkę pod pancernik położono 29 lipca 1899 roku (chociaż prace nad okrętem rozpoczęto wcześniej), a wodowanie miało miejsce 23 października 1900 roku. Do służby okręt wszedł 23 marca 1902 roku. Chociaż amerykańska stocznia pracowała sprawnie (oprócz strajku, który wybuchł w sierpniu 1899 roku i opóźnił prace do pierwszych miesięcy 1900 roku), budowa okrętu przedłużała się z powodu opóźnień w dostawach podzespołów, które miały powstać w Rosji – zwłaszcza uzbrojenia. Nowy pancernik otrzymał nazwę Retwizan.

    Okręt miał wyporność 12 912 ton i długość 117,9 m. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 16 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów i zasięg 9100 km przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z czterech dział kalibru 305 mm w dwóch podwójnych wieżach, 12 pojedynczych dział kalibru 152 mm, 20 dział kalibru 75 mm, 24 dział kalibru 47 mm, 6 działek kalibru 37 mm oraz 6 wyrzutni torped kalibru 381 mm. Załogę okrętu stanowiło 743 oficerów i marynarzy.

    Retwizan
    Retwizan

    Pancerz pancernika wykonany był z stali Kruppa i miał grubość do 229 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie, 102-203 mm na barbetach, 229 mm na wieżach, 254 mm na mostku oraz 178 mm na grodziach. Pod względem układu, opancerzenie okrętu było dobrze rozplanowane i typowe, jak na predreadnoughta. Koszt budowy okrętu wyniósł około 4 360 000 dolarów (współcześnie około 130 mln dolarów) bez uzbrojenia.

    Eksploatacja

    Dowódcą (jedynym podczas służby pod rosyjską banderą) pancernika został komandor Edward Szczęsnowicz. Retwizan wyruszył do Rosji 13 maja 1902 roku, zatrzymując się w Cherburgu, gdzie pobrano węgiel. W drodze na Bałtyk pękła jedna z rur w maszynowni, doprowadzając do śmierci trzech palaczy. Pobyt na Bałtyku był krótki, ponieważ 13 listopada okręt wyruszył w rejs do Port Artur, gdzie dotarł 4 maja 1903 roku.

    Retwizan
    Retwizan

    Służąc w Eskadrze Pacyfiku, okręt wziął udział w obronie Port Artur w trakcie wojny rosyjsko-japońskiej. W nocy z 8 na 9 lutego 1904 roku w trakcie ataku na port, przeprowadzonego przez japońskie torpedowce, Retwizan został trafiony torpedą. Naprawa uszkodzeń była utrudniona, ponieważ w Port Artur nie było suchego doku. W związku z tym zbudowano specjalny keson, dzięki któremu możliwe było załatanie dziury w kadłubie.

    W czerwcu 1904 roku Retwizan wziął udział w nieudanej próbie wydostania się rosyjskich okrętów z Port Artur, a 6 sierpnia okręt dołączył do zespołu, który podczas kolejnej próby przedostania się do Władywostoku stoczył bitwę z japońskimi siłami na Morzu Żółtym. W trakcie bitwy pancernik osłaniał wycofujące się pozostałe rosyjskie okręty, przez co do Port Artur wracał samotnie, ścigany przez niszczyciele. W trakcie walk okręt otrzymał 21-23 trafień, odnosząc przy tym średnie uszkodzenia, a śmierć poniosło sześciu marynarzy. W trakcie walk pancernik wystrzelił 77 pocisków kalibru 305 mm, 210 kalibru 152 mm, 341 kalibru 75 mm i 290 kalibru 47 mm.

    Retwizan
    Retwizan

    Po powrocie do Port Artur okręt brał udział w ostrzale oddziałów japońskich atakujących port od strony lądu. W tym czasie zdjęto z niego część lekkich dział. W trakcie oblężenia, Japończycy ostrzeliwali stojące w porcie okręty haubicami kalibru 280 mm. 5 grudnia 1904 roku Retwizan został trafiony ośmioma pociskami, które doprowadziły do drobnych uszkodzeń. Kolejnego dnia ostrzał wzmógł się, a pancernik otrzymał czternaście trafień pociskami kalibru 280 mm i sześć kalibru 150 mm. Uszkodzenia jakich doznał okręt były na tyle poważne, że około godziny 16 Retwizan osiadł na dnie. Co ciekawe, w trakcie walk załoga poniosła minimalne straty.

    2 stycznia 1905 roku wieże pancernika zostały uszkodzone przez Rosjan, aby utrudnić naprawę okrętu w przypadku jego przejęcia przez Japończyków. Po zajęciu Port Artur przez Japończyków, uznali oni, że uszkodzony okręt jest wart naprawy. 22 września 1905 roku podniesiono go z dna i przeprowadzono remont na miejscu, w Port Artur. Okręt otrzymał następnie nazwę Hizen i został włączony w skład japońskiej floty.

    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur

    W trakcie naprawy przeprowadzone prace modernizacyjne, m.in. wymieniając kotły oraz przezbrajając okręt w japońskie działa. Dalsza eksploatacja okrętu nie obfitowała w wiele interesujących wydarzeń. W trakcie I wojny światowej pancernik brał udział w kilku operacjach bojowych przeciwko niemieckim okrętom operującym na Pacyfiku. Po wojnie, 1 września 1921 roku przeklasyfikowano go na pancernik obrony wybrzeża, ale już w 1922 roku wycofano go ze służby i rozbrojono. 20 września 1923 roku okręt został oficjalnie wycofany z służby a 12 lipca 1924 roku wykorzystano go jako cel dla artylerzystów i zatopiono w cieśninie Bungo.

    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur
    Retwizan w Port Artur
    Retwizan już jako japoński Hizen
    Retwizan już jako japoński Hizen

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZderzenie masowca MS Star Clipper z mostem Almöbron
    Next Article Jak się dobrze spakować? 5 sprytnych sztuczek i pomysłów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.