SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Lexington (CV-2) – legendarny amerykański lotniskowiec
    Artykuły

    USS Lexington (CV-2) – legendarny amerykański lotniskowiec

    Michał BanachBy Michał Banach3 października 2022Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    USS Lexington (CV-2) - legendarny amerykański lotniskowiec
    USS Lexington (CV-2) - legendarny amerykański lotniskowiec
    USS Lexington to jeden z najsłynniejszych amerykańskich lotniskowców. Jego charakterystyczna sylwetka z olbrzymim kominem była nie do pomylenia. Był to również drugi lotniskowiec US Navy i pierwszy dobrze zaprojektowany amerykański lotniskowiec.

    Geneza

    Historia lotniskowca USS Lexington sięga połowy I wojny światowej. Amerykańska flota zamówiła w 1916 roku serię sześciu krążowników liniowych typu Lexington. Okręty te miały powstać w ramach programu rozbudowy floty, a ich głównym zadaniem miało być prowadzenie działań rozpoznawczych. Ze względu na zmianę priorytetów floty, prace konstrukcyjne opóźniano wielokrotnie. Ostatecznie budowę okrętów rozpoczęto w latach 1920-1921.

    Lotniskowiec USS Lexington w Bostonie. Na pierwszym planie widać szkuner i holownik Wm. G. Williams. Zdjęcie wykonane 5 stycznia 1928 roku (fot. Leslie Jones)
    Lotniskowiec USS Lexington w Bostonie. Na pierwszym planie widać szkuner i holownik Wm. G. Williams. Zdjęcie wykonane 5 stycznia 1928 roku (fot. Leslie Jones)

    Na mocy postanowień Traktatu waszyngtońskiego z 6 lutego 1922 roku, US Navy, podobnie jak inne znaczący floty musiała ograniczyć wielkość swoich sił. Najprostszym sposobem było skasowanie rozpoczętych, albo planowanych projektów nowych okrętów. Los ten spotkał również krążowniki typu Lexington. Z sześciu powstających jednostek, cztery skasowano, a następnie zezłomowano. Dwa pozostałe okręty miały zostać przebudowane na lotniskowce.

    Decyzja podyktowana była udanymi próbami lotniskowca USS Langley. Okręt spisywał się całkiem nieźle, ale jego możliwości bojowe były znikome. Potrzebne były lepiej zaprojektowane okręty, dysponujące dłuższym pokładem startowym oraz większymi hangarami. Częściowo ukończone kadłuby krążowników typu Lexington idealnie nadawały się do przebudowany na takie jednostki (lotniskowce nie były objęte postanowieniami Traktatu waszyngtońskiego).

    USS Lexington w styczniu 1928 roku
    USS Lexington w styczniu 1928 roku

    Wybór padł na krążowniki USS Lexington i USS Saratoga. Oba okręty zachowały nazwy i otrzymały nowe oznaczenia – odpowiednio CV-2 i CV-3. Oba okręty miały podobną konstrukcję i przez długi czas były podstawowymi amerykańskimi lotniskowcami.

    USS Lexington

    Oficjalnie stępkę pod jeszcze krążownik liniowy USS Lexington położono 8 stycznia 1921 roku. W lutym 1922 roku prace nad okrętem przerwano (jednostka była ukończona w 24,2 procentach). 1 lipca okręt przeklasyfikowano na lotniskowiec i wznowiono prace. Nie wprowadzono żadnych zmian w już ukończoną część kadłuba, ponieważ koszt takich prac był za wysoki.

    USS Lexington w 1931 roku
    USS Lexington w 1931 roku

    Wodowanie Lexingtona miało miejsce 3 października 1925 roku, a do służby okręt wszedł 14 grudnia 1927 roku. Okręt miał 270 m długości i wyporność 37 000 ton. Napęd stanowił oryginalny system składający się z czterech silników elektrycznych napędzających wały śrub i zasilanych przez generatory, które zasilano parą z 16 kotłów. System ten zapewniał moc około 180 000 KM i prędkość 33,25 węzłów (W trakcie prób Lexington rozpędził się jednak do aż 34,59 węzłów), oraz zasięg 19 000 km przy prędkości 10 węzłów.

    Charakterystyczną cechą okrętu była nadbudówka i znajdujący się za nią szeroki komin. Z przodu i z tyłu nadbudówki umieszczono po dwie wieże z działami kalibru 203 mm. Ponadto okręt dysponował dwunastoma działami kalibru 127 mm. Ze względu na konstrukcję kadłuba, pancerz lotniskowca miał grubość 127-178 mm w pasie burtowym i na grodziach, wieże chronione były pancerzem o grubości 19 mm a pokład 19-51 mm.

    USS Lexington w 1938 roku
    USS Lexington w 1938 roku

    Pokład startowy miał 264 m długości i 32 m szerokości, a pod pokładem umieszczono potężny hangar o długości 129,2 m i szerokości 20,7 m (powierzchnia 3114 m²), oddzielony kurtyną przeciwogniową od hangaru naprawczego o długości 32,9 m (pokład niżej znajdował się magazyn na części i złożone samoloty). Grupa lotnicza USS Lexington mogła liczyć 78 maszyn, w tym 36 bombowców. Na przestrzeni lat liczba przenoszonych maszyn zmieniała się wraz z wprowadzeniem nowych typów samolotów oraz zmianą systemu ich składowania. W 1936 roku grupa lotnicza składała się z 79 maszyn oraz 30 zmagazynowanych.

    Eksploatacja

    Od początku lotniskowiec służył na Zachodnim wybrzeżu USA, jednak w trakcie służby Lexington regularnie brał udział w manewrach floty odbywających się również na wschodnim wybrzeżu. Do ciekawego wydarzenia doszło w 1929 roku, kiedy to Lexington został wykorzystany jako… elektrownia dla stanu Waszyngton, po tym jak z powodu suszy lokalne elektrownie wodne nie były w stanie wygenerować odpowiedniej mocy.

    USS Lexington wypływający z San Diego, 14 października 1941 roku
    USS Lexington wypływający z San Diego, 14 października 1941 roku

    W kolejnych latach lotniskowiec brał udział regularnie w manewrach floty. Pod koniec 1941 roku okręt skierowano do Pearl Harbor na Hawajach. Tuż przed japońskim atakiem, USS Lexington wraz z trzema ciężkimi krążownikami i pięcioma niszczycielami otrzymał rozkaz przetransportowania 18 samolotów Vought SB2U Vindicator na Midway. Zespół opuścił port 5 grudnia, a w niedziele 7 grudnia znajdował się około 930 km na południowy-wschód od wyspy.

    Po ataku na Pearl Harbor zespół otrzymał nowe rozkazy nakazujące poszukiwania japońskiego zespołu uderzeniowego. Niestety z powodu problemów z uzupełnieniem paliwa okręty musiały wrócić do Pearl Harbor. 14 grudnia zespół opuścił bazę i udał się w kierunku Jaluit, w celu zaatakowania japońskich sił w tym rejoniei tym samym odwrócenie uwagi od działań zespołu lotniskowca USS Saratoga,i który udał się na wyspę Wake. Misji nie ukończono, ponieważ garnizon wyspy Wake poddał się Japończykom.

    USS Lexington i USS Saratoga
    USS Lexington i USS Saratoga

    Lexington wrócił do Pearl Harbor 27 grudnia tylko po to, aby dwa dni później ponownie opuścić port. Przez kolejne kilka miesięcy lotniskowiec brał udział w licznych patrolach regularnie wracając do Pearl Harbor. W tym czasie dokonano również przezbrojenia grup lotniczych w nowsze maszyny. W maju 1942 roku Lexington dołączył do sił operujących w rejonie Morza Koralowego. W trakcie walk z japońskimi okrętami, 8 maja lotniskowiec został trafiony dwiema torpedami i dwiema bombami z japońskich samolotów.

    Uszkodzenia początkowo wydawały się łatwe do opanowania, do tego stopnia, że wznowiono nawet operacje lotnicze. Niestety około godziny 12:47, 8 maja doszło do eksplozji oparów paliwa wydostających się z uszkodzonych i nieszczelnych zbiorników. Mimo uszkodzeń systemu paliwowego, załoga kontynuowała jednak operacje lotnicze. O godzinie 14:42 doszło jednak do jeszcze jednej eksplozji, która doprowadziła do wybuchu kilku pożarów w hangarach.

    USS Lexington
    USS Lexington

    Załoga próbowała uratować okręt, ale pożary doprowadziły do uszkodzenia pomp dostarczających wodę do systemu przeciwpożarowego, przez co o 16:00 wydano rozkaz opuszczenia wszystkich przedziałów poniżej linii wodnej. Dwie godziny później przez okręt przetoczyła się seria kolejnych eksplozji w hangarach. Stan okrętu był krytyczny, w związku z czym wydano rozkaz opuszczenia pokładu.

    Uratowano 2735 członków załogi, a 216 zginęło zarówno podczas wcześniejszych ataków, jak i podczas akcji ratowniczej. Obawiając się, że powaznie uszkodzony okręt może zostać przejęty przez Japończyków, wieczorem, niszczyciel USS Phelps wystrzelił w kierunku dryfującego wraku USS Lexington pięć torped. Wszystkie trafiły w cel i przypieczętowały los okrętu, który szybko zatonął.

    USS Lexington
    USS Lexington

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Wrak i późniejsze losy

    Ze względu na chaos jaki panował podczas akcji ratowniczej, nie udało się dokładnie zapisać położenia okrętu w momencie zatonięcia. W związku z tym położenie wraku było nieznane przez kilkadziesiąt lat. Dopiero 4 marca 2018 roku załoga statku badawczego RV Petrel, odkryła wrak lotniskowca podczas ekspedycji kierowanej przez miliardera Paula Allena.

    Okręt został znaleziony na głębokości 3 km, około 800 km od wybrzeża Queensland. Podczas oględzin wraku okazało się, że lotniskowiec rozpadł się na kilka części. Jeden z robotów odnalazł również kilka samolotów leżących na dnie – siedem Douglasów TBD Devastator, trzy Douglasy SBD Dauntless i jednego Grummana F4F Wildcat. Co ciekawe, samoloty są w bardzo dobrym stanie.

    Utrata Lexingtona była dla Amerykanów sporym ciosem, jednak US Navy posiadała wówczas znacznie więcej jednostek tego typu (zarówno w służbie jak i w końcowym etapie budowy) niż Japonia, dzięki czemu utracony okręt mógł zostać zastąpiony przez nowszą jednostkę.

    Wrak USS Lexington odnaleziony 5 marca 2018 roku (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Grumman F4F-3 Wildcat z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Grumman F4F-3 Wildcat z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Wrak USS Lexington odnaleziony 5 marca 2018 roku (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Wrak USS Lexington odnaleziony 5 marca 2018 roku (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Wrak USS Lexington odnaleziony 5 marca 2018 roku (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Wrak USS Lexington odnaleziony 5 marca 2018 roku (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Douglas TBD-1 Devastator z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Douglas TBD-1 Devastator z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Douglas TBD-1 Devastator z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Douglas TBD-1 Devastator z USS Lexington (fot. Navigea Ltd./paulallen.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak znaleźć pracę bez doświadczenia i CV
    Next Article FP-45 Liberator – pistolet dla ruchu oporu
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    11 września 20235 Mins Read191 Views

    HMS Hermes – pierwszy brytyjski lotniskowiec zbudowany od podstaw

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 czerwca 20202 Mins Read

    Old Pinawa Dam – opuszczona zapora wodna w Kanadzie

    Opuszczone zapory wodne nie są zbyt częstym widokiem. Olbrzymie betonowe konstrukcje mogą bowiem służyć przez…

    Artykuły
    24 czerwca 20182 Mins Read

    Most w Ozimku – najstarszy żelazny most łańcuchowy w Europie

    Można śmiało powiedzieć, że XIX wiek był wiekiem żelaza. Rozwój przemysłu i technologii sprawił, że…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    7 kwietnia 20172 Mins Read

    Poznań Motor Show 2017 – fotorelacja

    W czwartek 6 kwietnia rozpoczęła się kolejna edycja targów Poznań Motor Show, czyli największe święto…

    Lifestyle
    5 stycznia 20202 Mins Read

    Dlaczego warto wynająć apartament typu penthouse?

    Penthouse kojarzy się z luksusem, jednak nie każdy wie, czym różni się od standardowego apartamentu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.