SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Turtle – pierwszy okręt podwodny
    Turtle - pierwszy okręt podwodny
    Turtle - pierwszy okręt podwodny
    Artykuły

    Turtle – pierwszy okręt podwodny

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2017Updated:16 sierpnia 20192 komentarze4 Mins Read
    Zbudowany w 1775 roku amerykański Turtle był pierwszym w historii okrętem podwodnym. Niewielki jednoosobowy pojazd został wykorzystany do dwóch lub trzech ataków na brytyjskie okręty wojenne operujące na rzece Hudson niedaleko Manhattanu. Ataki zakończyły się jednak niepowodzeniem.

    Pierwszy okręt podwodny

    Pomysłodawcą i twórcą Turtle był amerykański wynalazca David Buschnell (ur. 30.08.1740, zm. 1824/1826). W 1771 roku konstruktor rozpoczął studia na uniwersytecie Yale, równocześnie rozpoczynając próby z własnej konstrukcji minami morskimi (wówczas nazywanymi torpedami), spuszczanymi z nurtem rzeki. Testy okazały się jednak mało praktyczne, ponieważ miny często nie trafiały w cel. Znacznie lepszym rozwiązaniem było doczepienie ładunku wybuchowego do kadłuba wrogiego statku. Aby to zrobić, trzeba było jednak niezauważenie podpłynąć do celu.

    Rysunek przedstawiający Turtle
    Rysunek przedstawiający Turtle

    Bushnell wpadł wówczas na pomysł zbudowania okrętu, który poruszałby się pod powierzchnią wody. Dzięki temu możliwe było ukrycie jednostki przed obserwatorami na pokładzie atakowanego okrętu. Pomysł chociaż nawiązywał do powoli rodzących się wówczas koncepcji budowy okrętów podwodnych, był i tak wręcz szalony. Mimo to wspólnie z swoim bratem Ezrą przystąpił do prac. Niecodziennym projektem podobno zainteresował się sam Benjamin Franklin, który pomógł go sfinansować.

    Zaprojektowany przez Bushnella pojazd otrzymał nazwę Turtle. Okręt miał zaledwie 2,3 m długości, niecały metr szerokości i 1,8 m wysokości. Wyporność wynosiła około 1 tony pod wodą. Kadłub jednostki wykonano z dwóch drewnianych skorup połączonych razem i uszczelnionych smołą. Dodatkowo na łączeniu zamontowano metalową obręcz. Aby utrzymać jednostkę pod wodą, wyposażono ją w ważący 502 kg balast z ołowiu.

    Obraz Franka Tinsleya przedstawiający atak Turtle na HMS Eagle
    Obraz Franka Tinsleya przedstawiający atak Turtle na HMS Eagle

    Napęd niewielkiego pojazdu stanowiły dwie śruby obracane ręcznie. Załoga okrętu składała się z jednego nieszczęśnika, który miał obsługiwać liczne mechanizmy potrzebne do utrzymania okrętu w zanurzeniu. Oprócz dwóch śrub Turtle został wyposażony w pompy do wypompowywania wody (którą gromadzono na dnie, w celu zwiększenia zanurzenia) oraz przymocowaną do kadłuba minę, którą należało przymocować do kadłuba wrogiego okrętu, poprzez wywiercony otwór.

    Aby wejść do wnętrza okrętu, należało skorzystać z mosiężnego włazu w górnej części jednostki. Właz znajdował się na kopułce wyposażonej w osiem bulajów, przez które można było obserwować okolicę. Obok kopułki umieszczono również dodatkowe rurki do pobierania powietrza. Ciekawym rozwiązaniem było wyposażenie wskaźników w luminescencyjny wskazówki, dzięki czemu możliwe było odczytanie wskazań przyrządów w panujących wewnątrz kadłuba Turtle ciemnościach.

    Replika Turtle (fot. Wikimedia Commons)
    Replika Turtle (fot. Wikimedia Commons)

    Pierwszy atak okrętu podwodnego

    Prace nad Turtle zakończyły się prawdopodobnie pod koniec 1775 roku, jednak z powodu zimy, jednostka nie była wykorzystywana. Dopiero latem 1776 roku Bushnell dał radę przygotować swój okręt do działania oraz co istotne, znalazł ochotnika, który był gotowy poprowadzić jednostkę do ataku. Ochotnikiem był sierżant armii kontynentalnej, Ezra Lee.

    6 września 1776 roku Turtle został przygotowany do przeprowadzenia swojej pierwszej misji. W nocy, Lee wyruszył w trwający dwie godziny rejs (poruszane ręcznie śruby zapewniały prędkość około 3 węzłów) w kierunku brytyjskich okrętów stacjonujących na rzece Hudson. Jako cel wybrano brytyjski 64-działowy okręt liniowy HMS Eagle. Lee podpłynął do niego i rozpoczął operację przymocowania ładunku.

    Replika Turtle (fot. Jerrye & Roy Klotz MD/Wikimedia Commons)
    Replika Turtle (fot. Jerrye & Roy Klotz MD/Wikimedia Commons)

    Niestety ręczne wiertło złamało się, prawdopodobnie po natrafieniu na żelazne wzmocnienie kadłuba (inna wersja mówi, że Eagle miał miedziane poszycie kadłuba). Po utracie wiertła, Turtle musiał wrócić, jednak w trakcie rejsu został zauważony przez Brytyjczyków, którzy rozpoczęli za nim pościg. Lee odczepił więc minę, która eksplodowała na morzu i wystraszyła ścigającego go jednostki.

    Mimo zakończenia ataku porażką, operację tę uznaje się za pierwszy atak przeprowadzony przez okręt podwodny. 5 października Ezra Lee ponownie próbował zaatakować inny okręt w tym samym rejonie, ale został zauważony przez załogę brytyjskiej fregaty. Tym razem również odczepił minę i wycofał się w bezpieczne miejsce. Kilka dni później Turtle miał zapewne wziąć udział w kolejnym ataku, ale transportujący go statek został zatopiony, a wraz z nim okręt podwodny. David Bushenll twierdził, że wydobył okręt, ale nie ma na to dowodów.

    Replika Turtle (fot. Geni/Wikimedia Commons)
    Replika Turtle (fot. Geni/Wikimedia Commons)

    Bushnell nie podjął już dalszych prób budowy okrętu podwodnego. W kolejnych latach kilku konstruktorów próbowało ponownie zbudować tego typu jednostki, ale aż do wybuchu wojny secesyjnej, nie powstał żaden wartościowy okręt. Pierwszy udany atak okrętu podwodnego, który zakończył się zatopieniem wrogiego okrętu przeprowadzono dopiero 17 lutego 1864 roku. Dokonał tego konfederacki okręt podwodny H.L. Hunley.

    Warto dodać, że, wielu historyków wątpi w prawdziwość historii o nieudanym ataku Turtle na HMS Eagle, ponieważ w brytyjskich dokumentach nie ma wyraźnych informacji na temat wydarzeń, które miały mieć miejsce 6 września 1776 roku.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPortal SmartAge.pl oczami czytelników – ankieta nr. 2
    Następny artykuł Najważniejsze bitwy w historii Polski
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.