SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » H.L. Hunley
    H.L. Hunley
    H.L. Hunley
    Artykuły

    H.L. Hunley

    Michał BanachBy Michał Banach8 sierpnia 2014Updated:7 lutego 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    H.L. Hunley był konfederackim okrętem podwodnym, którego budowę rozpoczęto w 1863 roku. Zaprojektowali go cywile, Horacy L. Hunley (od jego nazwiska wzięła się nazwa okrętu), James McClintock i Baxter Watson.

    Jednostka miała 12 metrów długości a jej załoga liczyła 9 osób. Napęd okrętu stanowiła jedna śruba, obracana ręcznie. Siedmiu członków załogi odpowiedzialnych było za kręcenie korbą, dwóch pozostałych za obsługę jednostki. Uzbrojeniem Hunleya była jedna mina wytykowa wyposażona w harpun, dzięki któremu możliwe było jej wbicie w kadłub wrogiego okrętu. Okręt wyposażony był w zbiorniki balastowe i ster kierunku oraz głębokości.

    H.L. Hunley
    H.L. Hunley

    Zapas powietrza pozwalał na przebywanie pod wodą przez kilkadziesiąt minut, jednakże podczas prób załoga wytrzymała w zanurzonym okręcie ponad 2 godziny. Do sprawdzania zapasu tlenu wykorzystywano świecę. Gdy gasła, był to znak, że należy wyjść na powierzchnię w celu wymiany powietrza.

    Okręt miał konstrukcję żelazną, a kadłub miał kształt cylindryczny. Do jego budowy wykorzystano kocioł okrętowy, który rozcięto na dwie części, dzięki czemu możliwe było jego powiększenie. Okręt wyposażono w dwa włazy na dziobie i na rufie, służące do wchodzenia na jego pokład.

    Jedna z replik Hunleya
    Jedna z replik Hunleya

    Ze względu na to, że powstał z inicjatywy prywatnej, jednostka nie posiadała oznaczenia CSS, jak inne okręty konfederackie. Do służby okręt wszedł w lipcu 1863 roku. Przez kilka miesięcy jednostka przechodziła liczne próby. W ich trakcie dwukrotnie okręt zatonął. Pierwszy raz 29 sierpnia 1863 roku. Jedynie dwóch członków załogi uratowało się. Warto w tym miejscu dodać, że okręt zanurzał się na głębokość kilku metrów i operował w raczej płytkich wodach.

    Drugi raz Hunley zatonął 15 października tego samego roku. Tym razem na jego pokładzie zginęła cała załoga łącznie z konstruktorem okrętu – Horacym Hunleyem. Tym razem również okręt podniesiono i ponownie wcielono do służby.

    H.L. Hunley
    H.L. Hunley

    Przed drugim zatonięciem okręt miał zaatakować unijny okręt USS New Ironsides, jednakże atak nie powiódł się. Przyczyną był prawdopodobnie pancerz okrętu, który uniemożliwiał zamontowanie miny.

    17 lutego 1864 roku okręt wyruszył w kolejny patrol bojowy, którego celem było zatopienie unijnego okrętu blokującego port w Charleston. Celem był USS Housatonic. Był to parowy okręt wojenny o długości ponad 60 metrów. Jego załogę stanowiło 160 ludzi. Okręt miał drewnianą konstrukcję. Atak nastąpił w nocy. Mimo, iż Hunley został wykryty, udało mu się dopłynąć do celu i zaczepić minę. Jej wybuch doprowadził do przełamania unijnej jednostki na dwie części, które zatonęły. W wyniku ataku zginęło jednak jedynie 5 marynarzy Unii.

    Był to pierwszy w historii udany atak okrętu podwodnego.

    H.L. Hunley podczas wydobywania na powierzchnię w 2000 roku
    H.L. Hunley w muzeum
    H.L. Hunley w muzeum

    Niestety Hunley nie powrócił z tej misji. Zatonął w nieznanych okolicznościach.Wśród licznych hipotez mówi się, że okręt zatonął z powodu eksplozji miny – nie udało mu się odpłynąć odpowiednio daleko. Jego wrak odkryto dopiero 1995 roku. Znajdował się na głębokości 10 metrów. 8 sierpnia 2000 roku wydobyto go na powierzchnię.

    H.L. Hunley po wydobyciu (fot. Bruce Smith)
    H.L. Hunley po wydobyciu (fot. Bruce Smith)
    H.L. Hunley po wydobyciu (fot. Bruce Smith)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułT-72 vs. PPK
    Następny artykuł Największe polskie statki cz. 1 – flota handlowa
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    4 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.