SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Toyota Mega Cruiser – japoński Hummer
    Toyota Mega Cruiser - japoński Hummer
    Toyota Mega Cruiser - japoński Hummer
    Artykuły

    Toyota Mega Cruiser – japoński Hummer

    Michał BanachBy Michał Banach4 lipca 2020Updated:4 lipca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Amerykański samochód terenowy Hummer H1 to wręcz legendarna konstrukcja. W wielu krajach powstało jednak sporo samochodów, które wizualnie są do niego bardzo podobne i spełniają podobne role, ale są całkowicie niezależnymi konstrukcjami. Jedną z nich jest japońska Toyota Mega Cruiser.

    Na początku lat 90. japońska armia rozpoczęła poszukiwania nowego, uniwersalnego pojazdu terenowego, który miał być zarówno pojazdem transportowym jak i nosicielem lekkiego uzbrojenia. Pojazd miał spełniać te same zadania co amerykański HMMWV, bardziej znany jako Humvee, czyli wojskowy pierwowzór Hummera H1.

    Toyota Mega Cruiser
    Toyota Mega Cruiser

    Prace nad samochodem prowadzone były w Toyocie, która miała największe doświadczenie w budowie samochodów terenowych. Japońscy konstruktorzy zaprojektowali olbrzymi, mierzący 5 m długości, 2,1 m szerokości i 2 m wysokości pojazd oznaczony jako BXD10 (Kōkidōsha). Ważył on w zależności od konfiguracji 2,9 tony, a rozstaw osi wynosił aż 3,4 m. Pod maską umieszczono czterocylindrowego, turbodoładowanego diesla 15B-FTE o pojemności 4,1 litra i mocy 150 KM (z czasem moc silnika zwiększano).

    Aby BXD10 jak najlepiej radził sobie w terenie, wyposażono go w reduktor, blokadę dyferencjału, specjalnie zaprojektowane podwozie z prześwitem wynoszącym 42 cm, centralny system sterowania ciśnieniem w oponach (te również miały specjalną konstrukcję) oraz częściowo skrętną tylną oś. To wszystko sprawiało, że pojazd miał mały promień skrętu i znakomite zdolności terenowe. W podstawowej wersji możliwe było przewożenie 6 osób, ale w wersjach wojskowych, zabudowa nadwozia była różna.

    Toyota Mega Cruiser
    Toyota Mega Cruiser

    Olbrzymia przestrzeń ładunkowa z tyłu pozwalała na zainstalowanie wyrzutni pocisków ziemia-powietrze Type 93. Oprócz wojska, BXD10 trafił również do służb mundurowych – policji i straży pożarnej. W zależności pojazdy te wykorzystywano jako lekkie wozy strażackie, pojazdy ratownicze lub po prostu jako radiowozy. Produkcję rozpoczęto w 1995 roku i dosyć szybko przedstawiciele Toyoty postanowili sprawdzić jak pojazd poradzi sobie na rynku cywilnym.

    Na podstawie wersji wojskowej powstała odmiana BXD20, znana bardziej jako Toyota Mega Cruiser. Wizualnie nieznacznie różniła się od wersji wojskowej, głównie bardziej dopracowana linią nadwozia oraz nieco mniej spartańskim wnętrzem (które dalej nie kipiało luksusem). Zachowano wszystkie możliwości terenowe auta oraz silnik.

    Toyota Mega Cruiser
    Toyota Mega Cruiser

    Ze względu na specyfikę japońskiego rynku motoryzacyjnego, Mega Cruiser sprzedawany był tylko przez kilka wybranych salonów Toyoty. Powstało około 141-150 egzemplarzy w wersji cywilnej, z których jeden trafił do Rosji i różnił się od wersji japońskiej o wiele bardziej luksusowym wykończeniem wnętrza. Samochód nie osiągnął sukcesu na rynku cywilnym ponieważ aby z niego korzystać, należało płacić wysokie podatki i opłaty drogowe (związane z jego rozmiarem). Produkcję zakończono więc w 2002 roku.

    Łącznie powstało około 2000-3000 samochodów w wersji wojskowej i specjalistycznej dla służb. Pojazdy są cały czas eksploatowane przez Japońskie Siły Samoobrony. Cywilne Mega Cruisery są natomiast gratką na aukcjach i cały czas stosunkowo mało znaną konstrukcją, często myloną z amerykańskimi Hummerami, do których są bardzo podobne, ale od nich większe i lżejsze.

    Toyota Mega Cruiser (fot. Ominae/Wikimedia Commons)
    Toyota Mega Cruiser (fot. Ominae/Wikimedia Commons)
    BXD10 - Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)
    BXD10 – Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)
    BXD10 - Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)
    BXD10 – Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)
    BXD10 - Toyota Mega Cruiser (fot. Hunini/Wikimedia Commons)
    BXD10 – Toyota Mega Cruiser (fot. Hunini/Wikimedia Commons)
    BXD10 - Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)
    BXD10 – Toyota Mega Cruiser (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJunkers S 36/K 37 – niedoszły samolot pocztowy, myśliwiec i bombowiec
    Next Article M38 Wolfhound – zapomniany następca M8 Greyhound
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.