SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » T28 Super Heavy Tank – amerykański super ciężki czołg szturmowy
    Artykuły

    T28 Super Heavy Tank – amerykański super ciężki czołg szturmowy

    Michał BanachBy Michał Banach7 grudnia 2019Updated:1 marca 2021Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    T28 Super Heavy Tank - amerykański super ciężki czołg szturmowy
    T28 Super Heavy Tank - amerykański super ciężki czołg szturmowy
    Podczas II wojny światowej amerykańska armia nie używała czołgów ciężkich, skupiając się na produkcji i rozwoju czołgów średnich. Mimo to prowadzono prace projektowe i analityczne nad różnymi czołgami ciężkimi, z których bez wątpienia jednym z najbardziej nietypowych był T28 Super Heavy Tank, znany również pod oznaczeniem 105 mm Gun Motor Carriage T95.

    Geneza

    Podstawą amerykańskich wojsk pancernych podczas II wojny światowej były czołgi średnie i lekkie. Zamiast czołgów ciężkich, Amerykanie wykorzystywali liczne niszczyciele czołgów i działa samobieżne, które uzbrajano w ciężkie armaty, ale kosztem słabego opancerzenia. Taki podział pojazdów bojowych wpływał korzystnie na możliwości produkcyjne oraz logistykę, ale miał też istotną wadę. Amerykańskie czołgi w starciu z niemieckimi wozami nie mogły polegać na swoim opancerzeniu.

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    Mimo to, dowództwo amerykańskiej armii nie zdecydowało się na zainicjowanie prac nad typowymi czołgami ciężkimi, ograniczając się jedynie do prac nad pojazdami eksperymentalnymi. Sytuacja uległa nieco zmianie w 1943 roku za sprawą Ordnance Department, który zasugerował, że podczas inwazji na Francję potrzebne będą specjalne, ciężkie czołgi do przełamania umocnień niemieckiej Linii Zygfryda.

    Według założeń, takie pojazdy miały być chronione pancerzem o grubości ponad 200 mm, a ich uzbrojenie miała stanowić niedawno opracowana armata T5E1 kalibru 105 mm, wykazująca bardzo dobrą skuteczność w zwalczaniu umocnień. Po przeprowadzeniu wstępnych prac koncepcyjnych ustalono, że wojsko będzie potrzebować 25 takich pojazdów, przy czym do samych testów potrzebnych będzie przynajmniej 5 czołgów.

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    Aby przyśpieszyć prace, zdecydowano się na wykorzystanie podzespołów z już opracowanych wozów, w tym elementów zawieszenia i przekładni z czołgu średniego T23, oraz silnika z czołgu T26 (późniejszego M26 Pershing). Dodatkowo, prace nad prototypami zlecono firmie Pacific Car and Foundry, która nie miała tylu zamówień wojskowych co inne podobne zakłady, przez co prace nad czołgiem nie wpływałyby negatywnie na inne projekty. .

    Czołg, który stał się działem pancernym

    Prace nad czołgiem ciężkim oznaczonym początkowo jako T28 Heavy Tank rozpoczęto w marcu 1944 roku. Od początku projekt zaliczał liczne opóźnienia, ponieważ sprostanie wymaganiom postawionym przez Ordnance Department wymagało zbudowania wyjątkowo dużego i ciężkiego pojazdu. W trakcie prac zmianie uległy również niektóre założenia, m.in. stwierdzono, że opancerzenie czołgu powinno mieć grubość ponad 300 mm z przodu (pancerz ten miał chronić przed pociskami z wszystkich znanych niemieckich dział, zwłaszcza kalibru 88 mm), co doprowadziło do znacznego wzrostu masy czołgu – do ponad 80 ton.

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    W marcu 1945 roku zmieniono również oznaczenie czołgu na 105 mm Gun Motor Carriage T95. Zmiana nazwy podyktowana była tym, iż nie posiadał on wieży, przez co bardziej przypominał działo samobieżne, niż czołg. Co jednak istotne, w tym samym czasie umocnienia Linii Zygfryda zostały już przełamane, przez co sens posiadania tak potężnych pojazdów był zerowy. Uznano jednak, że skoro przezwyciężono większość problemów, prace powinny być kontynuowane, a same pojazdy miały być wykorzystane w trakcie inwazji na Japonię.

    Piętrzące się problemy z masą pojazdu, która wymagała zastosowania o wiele solidniejszych podzespołów, oraz licznych nowatorskich rozwiązań technologicznych, które miały ułatwić eksploatację ważącego ponad 80 ton pojazdu sprawiły jednak, że do zakończenia II wojny światowej ukończono tylko jeden z 5 planowanych prototypów, a drugi był na końcowym etapie prac.

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    We wrześniu 1945 roku uznano, że produkcja kolejnych egzemplarzy T95 nie ma sensu, w związku z czym ograniczono produkcję do dwóch egzemplarzy, które już budowano. Pierwszy z nich ukończono do końća września 1945 roku i po serii prób fabrycznych przekazano wojsku. Pojazd trafił do Aberdeen Proving Grounds, gdzie poddano go testom polowym. Do końca roku dołączył do niego drugi z pojazdów.

    W trakcie prób, których głównym celem było przeanalizowanie możliwości bojowych superciężkich czołgów, wyszły na jaw liczne wady T95. Okazało się, że zastosowany ośmiocylindrowy silnik Ford GAF o mocy 500 KM zapewniał prędkość maksymalną jedynie około 13 km/h, a olbrzymia masa pojazdu, sięgająca 86 ton uniemożliwia mu pokonywanie większości przeszkód terenowych oraz mostów. Na plus pojazdu zaliczono jedynie uzbrojenie (chociaż przez fakt jego umieszczenia w kadłubie miało ono małe kąty ostrzału), opancerzenie o grubości nieco ponad 300 mm w przedniej części kadłuba oraz system odłączania zewnętrznych gąsienic, co umożliwiało transportowanie T95 pociągami. Po odłączeniu, gąsienice mogły być łączone ze sobą i holowane za czołgiem w formie dodatkowego wózka.

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    Z działa pancernego w zapomniany czołg super ciężki

    W 1946 roku ponownie zmieniono oznaczenie pojazdu, tym razem na T28 Super Heavy Tank. W kolejnym roku, podczas prób utracono prototyp numer 2, w którym wybuchł pożar silnika. Uszkodzony czołg został zezłomowany. Pierwszy prototyp testowano natomiast do października 1947 roku. Zdobyte w tym czasie doświadczenie wykorzystano przy pracach nad innymi amerykańskimi czołgami ciężkimi, w tym T29, T30, T32 i T34.

    Według oficjalnych rozkazów, po zakończeniu prób prototyp, który przetrwał miał również zostać zezłomowany, ale tak się nie stało. Z nieznanych do końca przyczyn o pojeździe po prostu zapomniano, zostawiając go dosłownie w krzakach na poligonie. Odkryto go ponownie dopiero w 1974 roku na terenie poligonu w Fort Belvoir. T28 nie posiadał zewnętrznych gąsienic, ale te odnaleziono w Fort Knox (pochodziły z zezłomowanego drugiego prototypu).

    T28 Super Heavy Tank
    T28 Super Heavy Tank

    Czołg został następnie przetransportowany do Patton Museum of Cavalry and Armor w Kentucky, gdzie stał się częścią ekspozycji zewnętrznej. Po latach spędzonych pod gołym niebem, w 2011 roku podjęto decyzję o odrestaurowaniu czołgu i włączeniu go w skład kolekcji w Fort Banning, która ma zostać udostępniona w 2020 roku. W 2017 roku w trakcie transportu pojazd został nieznacznie uszkodzony, ale szybko go naprawiono. W 2020 roku T28 Super Heavy Tank został wyremontowany i przywrócony do oryginalnej konfiguracji.

    Konstrukcja

    T28 Super Heavy Tank miał 11 m długości, 4,4 m szerokości i 2,85 m wysokości, a jego masa wynosiła 86 ton. Napęd zapewniał ośmiocylindrowy silnik Ford GAF o mocy 500 KM, zapewniający prędkość maksymalną 13 km/h i zasięg 160 km. Uzbrojenie czołgu składało się z armaty T5E1 kalibru 105 mm z zapasem 62 pocisków rozdzielnego ładowania, oraz jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm. Załoga liczyła 8 żołnierzy.

    T28 Super Heavy Tank, prototyp czołgu lekkiego M22 Locust oraz samobieżna haubica T92 (fot. LIFE Magazine)
    T28 Super Heavy Tank, prototyp czołgu lekkiego M22 Locust oraz samobieżna haubica T92 (fot. LIFE Magazine)

    Pancerz miał grubość 305 mm na jarzmie działa, a przednia płyta pancerna miała grubość od 130 do 300 mm. pancerz boczny miał grubość 65 – 155 mm. Dodatkowe zewnętrzne gąsienice wyposażono w fartuchy pancerne, które zapewniały dodatkową ochronę.

    Podsumowanie

    Ze względu na niską prędkość i olbrzymią masę, T28 miał bardzo ograniczone możliwości pokonywania przeszkód terenowych. Chociaż zastosowane gąsienice znacząco zmniejszały jednostkowy nacisk na grunt, co umożliwiało sprawne poruszanie się w błotnistym terenie, pokonywanie rowów oraz niewielkich wzniesień było już wyzwaniem. Kolejnym problemem było pokonywanie przeszkód wodnych, ponieważ wiele mostów drogowych nie miało w latach 40. odpowiednie nośności, aby utrzymać tak ciężki pojazd. Dotyczyło to również mostów pontonowych.

    T28 Super Heavy Tank i prototyp czołgu lekkiego M22 Locust
    T28 Super Heavy Tank i prototyp czołgu lekkiego M22 Locust

    Pod względem taktycznym, T28 okazał się ślepą uliczką. W porównaniu do czołgów T29, T30, T32 i T34 miał o wiele gorsze możliwości bojowe, zwłaszcza ze względu na umieszczenie działa w jarzmie w kadłubie. Z drugiej strony pojazd dysponował wyjątkowo potężnym opancerzeniem.

    Warto dodać, że podczas II wojny światowej powstało kilka podobnych pojazdów, które również okazały się niezbyt udanymi konstrukcjami. Najbliższym krewnym T28 był brytyjski A39 Tortoise.

    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    T28 Super Heavy Tank (fot. Mark Holloway)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWrak SS Kyle w zatoce Harbour Grace
    Next Article Konkurs – wygraj kalendarz lotniczy!
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    13 listopada 20236 Mins Read

    Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    W listopadzie 2023 roku Meta Platforms Inc., właściciel portalu Facebook wprowadził możliwość korzystania ze strony…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    24 listopada 2023

    Keller’s Retired Tractor Museum

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 lipca 20202 Mins Read

    PZL.27 – zapomniany polski samolot pocztowy

    Kariera PZL.27 była krótka, a sam samolot nie miał dużego wpływu na rozwój lotnictwa w…

    Artykuły
    9 lipca 20214 Mins Read

    Blackburn Roc – myśliwiec bez pomysłu

    W połowie lat 30. w Wielkiej Brytanii zaczęto rozwijać nietypową koncepcję budowy myśliwców, w których…

    Artykuły
    26 lipca 20183 Mins Read

    Radziecki ciągnik artyleryjski MAZ-535

    Zaprojektowany w 1958 roku radziecki ciągnik artyleryjski MAZ-535 zapoczątkował długą serię ciężkich ciągników, z których…

    Artykuły
    27 września 20213 Mins Read

    Smiley – uśmiech, który zmienił świat

    Charakterystyczny piktogram przedstawiający uśmiechniętą buźkę w żółtym okręgu znany jako Smiley jest chyba jednym z…

    Artykuły
    29 września 20222 Mins Read

    Latarnie morskie Adziogol i Stanislaw

    Zbudowane w 1911 roku latarnie morskie Adziogol i Stanislaw przetrwały wiele historycznych zawirowań i cały…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.