SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy
    A39 Tortoise - brytyjski ciężki czołg szturmowy
    A39 Tortoise - brytyjski ciężki czołg szturmowy
    Artykuły

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    Michał BanachBy Michał Banach6 lutego 20172 komentarze4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej w brytyjskiej armii wyróżniano 3 typy czołgów – lekkie, szybkie i piechoty. Pod koniec wojny w odpowiedzi na potrzebę przełamania niemieckich linii obronnych, min. Linii Gustawa i Zygfryda rozpoczęto prace nad specjalnymi czołgami szturmowymi. Jednym z pojazdów jaki wówczas opracowano był A39 Tortoise. Ostatecznie żaden z czołgów szturmowych nie wszedł do regularnej służby.

    Geneza

    Historia czołgu A39 Tortoise sięga przełomu 1942 i 1943 roku. Brytyjskie wojska pancerne w Afryce Północnej po raz pierwszy napotkały wówczas nowe niemieckie czołgi, w tym PzKpfw VI Tiger E. Czołg ten był nie tylko zaskoczeniem dla Brytyjczyków, ale również olbrzymim problemem. Jego armata była w stanie wyeliminować każdy brytyjski wóz, a jedynym środkiem zwalczania Tygrysów mogła być holowana armata typu 17 pdr (kalibru 76,2 mm).

    A39 Tortoise
    A39 Tortoise

    Brytyjczycy uznali więc, że należy przyśpieszyć prace nad nowymi czołgami. Pierwszym, nieco prowizorycznym rozwiązaniem było wprowadzenie w 1944 roku do eksploatacji czołgów (M4A4) Sherman Firefly uzbrojonych w armaty kalibru 76,2 mm (Sherman Firefly). Rozpoczęto również prace nad nowymi czołgami ciężkimi – Black Prince (zmodernizowany Churchill, uzbrojony w armatę kalibru 76,2 mm) oraz w dalszej perspektywie A41 Centurion (w praktyce będący rozwinięciem czołgów szybkich).

    Po inwazji na Włochy w 1943 roku Alianci napotkali jednak kolejny problem – niemieckie umocnienia w ramach Linii Gustawa. Brytyjskie dowództwo uznało, że do przełamania tych umocnień potrzebne będą specjalne czołgi ciężkie, lepiej uzbrojone i opancerzone nawet od czołgów typu Churchill. Zlecono wówczas opracowanie licznych modernizacji czołgów seryjnych, które doprowadziły do powstania nowej klasy czołgów w brytyjskiej armii – czołgów szturmowych.

    Ostatecznie żaden z czołgów tego typu nie wszedł do produkcji seryjnej, ponieważ prace nad nimi albo posuwały się zbyt wolno, albo projekty nie odpowiadały oczekiwaniom wojskowych.  Wśród wszystkich projektów wyróżniał się jednak pojazd sklasyfikowany jako A39 Tortoise Heavy Assault Tank.

    A39 Tortoise
    A39 Tortoise

    A39 Tortoise

    Prace nad wozem rozpoczęto w połowie 1944 roku pod kierownictwem Duncana Sandysa, wiceministra w Ministerstwie ds. Zaopatrzenia. Jednak dopiero pod koniec roku zyskały one większy priorytet wraz z pojawieniem się na froncie niemieckich czołgów ciężkich PzKpfw VI Tiger II.

    Od samego początku zakładano, że A39 będzie potężnym ciężkim czołgiem uzbrojonym w armatę QF 32 pdr (kalibru 94 mm), aj ego pancerz będzie odporny na ostrzał każdego znanego niemieckiego czołgu i działa przeciwpancernego.

    Początkowo zamówiono 25 wozów, ale wraz zakończeniem II wojny światowej w maju 1945 roku zamówienie zmniejszono do 6 wozów (wojskowi wyszli z założenia, że skoro już rozpoczęto prace, warto je kontynuować na wszelki wypadek, gdyby czołgi tego typu były potrzebne np. do walk z Rosjanami).

    A39 Tortoise
    A39 Tortoise

    Ostatecznie w sierpniu 1945 roku zaprezentowano pierwszy prototyp. Wóz miał 10 m długości, 3,9 m szerokości i 3 m wysokości. Jego masa wynosiła 80 ton. Aby maksymalnie zwiększyć odporność na ostrzał, A39 nie posiadał wieży, a cała nadbudówka wykonana była z jednego odlewanego elementu pozbawionego wszelkich dodatkowych otworów z przodu (poza jednym gniazdem karabinu maszynowego). Pancerz miał grubość od 35 mm do 225 mm

    Napęd Żółwia (ang. Tortoise) stanowił dwunastocylindrowy silnik Rolls-Royce Meteor o mocy 600 KM, zapewniający prędkość maksymalną 19 km/h na drodze i 6 km/h w terenie oraz zasięg 140 km. Uzbrojenie składało się z armaty QF 32 pdr kalibru 84 mm zamontowana w jarzmie o ograniczonym polu ostrzału i 3 karabinów maszynowych Besa kalibru 7,62 mm (jeden z przodu i dwa w obrotowej wieżyczce na nadbudówce). Załoga liczyła 7 ludzi (dowódca, kierowca, pomocnik kierowcy, strzelec, strzelec karabinu maszynowego i dwóch ładowniczych).

    Wrak A39 Tortoise
    Wrak A39 Tortoise

    Produkcja wszystkich zamówionych wozów trwała do 1946 roku. Z racji zakończenia wojny, A39 wykorzystywano jedynie do testów. Wykazały one, że czołg dysponuje faktycznie bardzo odpornym pancerzem, ale silnik jest za słaby, przez co manewrowość wozu była tragiczna. Dodatkowym problemem była olbrzymia masa wozu, która znacząco utrudniała jego transport na front. Ostatecznie jeden z prototypów trafił do muzeum broni pancernej w Bovington, gdzie został wyremontowany i cały czas jest utrzymywany w pełnej sprawności, a pozostałe wozy trafiły na poligony, gdzie dosłownie rozstrzelano je na kawałki. Jeden zniszczony kadłub A39 znajduje się na poligonie w Kirkcudbright w Szkocji.

    Pomylony pomysł

    Brytyjski A39 Tortoise był w praktyce pojazdem o podobnych możliwościach jak amerykański T28 Super Heavy Tank. Oba pojazdy powstały zresztą w tym samym celu – aby wspierać atak na niemieckie umocnienia i zwalczać przy okazji najcięższe niemieckie czołgi.

    W przypadku obu pojazdów położono nacisk na jak najgrubszy pancerz, kosztem manewrowości. Efektem były olbrzymie, powolne czołgi, które chociaż faktycznie był bardzo odporne na ostrzał, w praktyce nie nadawały się do służby operacyjnej.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZnajdź najlepszy kurs franka i nie daj zarabiać bankom
    Next Article La La Land – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.