SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancerne monstra – czołgi ciężkie T29, T30, T32 i T34
    Pancerne monstra - czołgi ciężkie T29, T30, T32 i T34
    Artykuły

    Pancerne monstra – czołgi ciężkie T29, T30, T32 i T34

    Michał BanachBy Michał Banach18 stycznia 2016Updated:7 maja 20172 komentarze7 Mins Read
    Amerykanie w początkowym okresie II wojny światowej nie posiadali czołgów ciężkich (nawet z średnimi było kiepsko). Dopiero po włączeniu się w działania wojenne sytuacja zaczęła się powoli zmieniać. Ostatecznie do eksploatacji seryjnej w czasie wojny nie weszły żadne czołgi ciężkie. W 1944 roku rozpoczęto jednak program budowy czołgów ciężkich T29, w wyniku którego powstała seria prototypowych pojazdów T29, T30, T32 i T34.

    Geneza

    W pierwszych latach II wojny światowej amerykanie nie posiadali żadnych czołgów ciężkich. Był to efekt wieloletnich zaniedbań w zakresie rozwoju broni pancernej w USA. Po 1941 roku rozpoczęto wiele projektów, które miały doprowadzić do powstania tego typu pojazdów, ale większość z nich okazała się porażką.

    Heavy Tank T29E3 (wersja zmodernizowana wyposażona w dalmierz)
    Heavy Tank T29E3 (wersja zmodernizowana wyposażona w dalmierz)

    Dopiero w 1943 roku rozpoczęto zakończone sukcesem prace nad czołgiem ciężkim (po wojnie przeklasyfikowanym na średni) M26 Pershing. Pojazd ten w ograniczonym zakresie wziął udział w walkach w końcowych miesiącach wojny.

    Pojazd ten był bardzo udaną konstrukcją, ale jego pancerz i uzbrojenie tylko nieznacznie przewyższały parametry niemieckich pojazdów. Ponadto w 1944 roku amerykański wywiad zdobył informacje o nowych potężnych niemieckich czołgach ciężkich.

    Amerykańskie czołgi ciężkie w jednym z składów sprzętu - M103, T30, T34 i dwa T29
    Amerykańskie czołgi ciężkie w jednym z składów sprzętu – M103, T30, T34 i dwa T29

    Pojazdy te (min. Maus i seria E) były znacznie potężniejsze od ówczesnych pojazdów znajdujących się na froncie. W związku z tym amerykańskie dowództwo postanowiło nie ryzykować i rozpoczęło prace nad nowymi czołgami ciężkimi, które miały być odpowiedzią na ewentualne pojawienie się niemieckich pancernych potworów.

    Zakładano, że pojazdy te będą częściowo zunifikowane z podzespołami czołgu M26 Pershing, ale ich uzbrojeniem będą armaty kalibru 105 i 120 mm. Ogólna sytuacja na froncie sprawiła jednak, że prace szły powoli, ponieważ ewentualne pojawienie się nowych niemieckich czołgów było mało prawdopodobne.

    M26 Pershing swoimi rozmiarami przypominał czołg ciężki
    M26 Pershing swoimi rozmiarami przypominał czołg ciężki

    Heavy Tank T29

    Pierwszym z opracowywanych czołgów był T29. Pojazd projektowano w oparciu o znacznie powiększone (wydłużone) podwozie czołgu T26E3 (był to prototypowy wariant czołgu M26). Prace nad czołgiem rozpoczęto w marcu 1944 roku.

    Według założeń, T29 miał mieć grubszy pancerz oraz potężniejsze uzbrojenie niż T26/M26. Oznaczało to, że podwozie musiało być wydłużone w celu pomieszczenia nowej, potężnej wieży z armatą T5 kalibru 105 mm. W efekcie końcowym powstał pojazd ważący 64 tony i mający 11,6 m długości (z armatą skierowaną do przodu) oraz 3,2 m wysokości.

    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29

    Załoga pojazdu składała się z 6 żołnierzy (kierowca, radiooperator, dowódca, celowniczy i dwóch ładowniczych). Napęd pojazdu stanowił silnik Ford GAC V12 o pojemności 27 litrów i mocy 750 KM. Pozwalał on na rozpędzenie czołgu do 35 km/h przy zasięgu zaledwie 160 km.

    Pancerz czołgu prezentował się niesamowicie – przód kadłuba 102 mm, przód wieży 249 mm a jarzmo armaty 279 mm. Uzbrojenie składało się z armaty T5E2 kalibru 105 mm, 3 karabinów maszynowych Browning M2HB .50 cal i jednego karabinu maszynowego Browning M1919A4 .30 cal.

    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29

    Po zakończeniu prac projektowych, rozpoczęto we wrześniu 1944 roku budowę 6 prototypów, które ukończono na początku 1945 roku. Natychmiast rozpoczęto testy, a armia zamówiła 1200 pojazdów seryjnych. Równocześnie w Europie amerykanie po raz pierwszy natknęli się na niemieckie czołgi PzKpfw VI Ausf. B Tiger II (Tygrys Królewski).

    Czołgi te były znacznie potężniejsze od pojazdów alianckich, ale ostatecznie nie były aż tak dużym zagrożeniem jak się spodziewano, głównie ze względu na ich niewielką ilość. Zmieniająca się sytuacja na froncie i słabnący opór wojsk niemieckich sprawił, że zdecydowano się na zmniejszenie zamówienia na T29 do kilkuset pojazdów, które planowano wykorzystać na froncie azjatyckim.

    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29

    Latem 1945 roku amerykańskie dowództwo na Pacyfiku uznało jednak, że tak wielkie i ciężkie pojazdy będą nieprzydatne na froncie – nie dość, że ciężko było je przetransportować na front, to jeszcze ich waga utrudniała poruszanie się po wyspach. Dodatkowo wielkie czołgi były łatwym celem dla pojedynczych żołnierzy z bronią przeciwpancerną.

    Ostatecznie zrezygnowano z zamówienia i zdecydowano się na dalsze testowanie czołgów w celu zdobycia doświadczenia i wypróbowanie pewnych rozwiązań technicznych. 1 września 1950 roku program budowy czołgu T29 oficjalnie skasowano.

    Heavy Tank T30

    Czołg ciężki T30 był w praktyce rozwinięciem czołgu T29. Prace nad nim rozpoczęto w kwietniu 1945 roku w związku z wprowadzeniem do służby w ZSRR czołgów ciężkich IS-3. Nowy czołg miał być w pewnym sensie odpowiedzią na radziecką konstrukcję (pojawienie się IS-a-3 nieco przeraziło amerykańskich dowódców w Europie).

    Heavy Tank T30
    Heavy Tank T30

    Czołg T30 miał ten sam kadłub co T29, ale posiadał nowy silnik Continental AV1790-3 o mocy 810 KM oraz nieco grubszy pancerz. Największą zmianą było jednak uzbrojenie. Armatę kalibru 105 mm zamieniono na potężną armatę T7E1 kalibru 155 mm. Zmiany pociągnęły za sobą wzrost masy czołgu do 72,5 tony.

    Ze względu na olbrzymią wagę pocisków (44 kg każdy) w czołgach tych wprowadzono półautomatyczny system ładowania armaty (ładowniczy musieli jedynie umieścić obie części pocisku w mechanizmie, który wprowadzał pocisk do komory.

    Heavy Tank T30
    Heavy Tank T30

    Prace projektowe nad czołgami przeciągały się i dopiero w 1947 roku ukończono prototypu. Przed ukończeniem prototypów zamówiono ponad 500 pojazdów seryjnych. Ostatecznie według różnych danych powstało jedynie od 4 do 8 pojazdów tego typu. Podobnie jak w przypadku czołgu T29, projekt skasowano 1 września 1950 roku.

    Heavy Tank T32

    Równolegle z pracami nad czołgiem T29 prowadzono drugi projekt oznaczony T32. Pojazd ten był w praktyce nieco powiększonym M26, przezbrojonym w dłuższą armatę i mającym nieco grubszy pancerz. Pojazd ważył 53,6 tony i miał 7 m długości. Uzbrojenie składało się z armaty T15E2 kalibru 90 mm, 2 karabinów maszynowych Browning M2HB .50 cal i jednego karabinu maszynowego Browning M1919A4 .30 cal.

    Heavy Tank T32
    Heavy Tank T32

    W czołgu zastosowano ten sam silnik co w T29. Budowę 4 prototypów rozpoczęto w lutym 1945 roku. Pojazdy gotowe były w 1946 roku. Ze względu na opóźnienia i brak zainteresowania armii (zwykłe Pershingi były wystarczające a program T29/T30 był bardziej zaawansowany) czołgi wykorzystywano jedynie do prób.

    Heavy Tank T32
    Heavy Tank T32

    Heavy Tank T34

    W toku testów czołgów T29 i T30 uznano, że uzbrojenie obu pojazdów nie jest odpowiednie. Armata kalibru 105 mm była za słaba do walki z nowymi radzieckimi czołgami ciężkimi, a armata kalibru 155 mm sprawiała za dużo problemów załodze.

    Heavy Tank T34
    Heavy Tank T34

    W związku z tym zdecydowano się wyposażyć oba czołgi w armaty kalibru 120 mm. Przebudowano po jednym T29 i T30, dzięki czemu powstał nowy pojazd oznaczony T34 (nie mylić z radzieckim czołgiem średnim T-34). Czołg uzbrojono w armatę T53 kalibru 120 mm wywodzącą się z artylerii przeciwlotniczej.

    Oba prototypu ukończono w 1947 roku. W trakcie testów potwierdzono słuszność wyboru uzbrojenia, ale ogólną koncepcję czołgów uznano za przestarzałą. Ostatecznie program T34 skasowano 16 sierpnia 1955 roku.

    Heavy Tank T34
    Heavy Tank T34

    Zapomniane prototypy

    Wszystkie czołgi ciężkie zbudowane w ramach programu T29 i T32 były wykorzystywane jedynie jako pojazdy eksperymentalne i testowe. Żaden z pojazdów nigdy nie wziął udziału w walkach, ale mimo to przeprowadzone próby okazały się bardzo przydatne.

    Czołg ciężki M103 współcześnie
    Czołg ciężki M103 współcześnie

    Doświadczenie zdobyte w czasie prac nad tymi czołgami pozwoliło dopracować konstrukcje czołgów średnich M46 (wersja rozwojowa M26 Pershing) oraz M47 (następca M26) oraz doprowadziły do powstania zupełnie nowego czołgu ciężkiego M103. Pojazd ten był ostatnim czołgiem ciężkim amerykańskiej armii. Nieco w cieniu tych czołgów powstał również czołg superciężki T28, który wyróżniał się zupełnie inną konstrukcją – był bardziej działem samobieżnym niż czołgiem, ponieważ nie posiadał wieży.

    Do dnia dzisiejszego przetrwało kilka egzemplarzy opisywanych czołgów. Wszystkie rozsiane są po różnych muzeach w Stanach Zjednoczonych. T29 znaleźć można w Fort Benning, National Armor & Cavalry Museum oraz w Detroit Arsenal. T30 znaleźć można natomiast również w Fort Benning i w Detroit Arsenal, a trzeci egzemplarz znajduje się w Fort Jackson. Jeden T34 znajduje się na pewno w Fort Knox.

    Warto dodać, że czołgi te są bardzo popularne w… grach komputerowych, zwłaszcza World of Tanks.

    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T29
    Heavy Tank T30
    Heavy Tank T30
    Heavy Tank T34
    Heavy Tank T34

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLeopardy 2A5 na poligonie – galeria
    Next Article Cincinnati i rzeka Ohio – 1907 – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.