W trakcie każdego konfliktu zbrojnego kolej jest jednym z najważniejszych środków transportu, ponieważ pozwala na przewożenie dużych ilości sprzętu i ludzi na znaczne odległości. Z tego samego powodu jest to również istotny cel dla wycofujących się wojsk, które starają się spowolnić marsz przeciwnika. W trakcie II wojny światowej Niemcy stworzyli ciekawe urządzenie, służące do niszczenia torów kolejowych – Schwellenpflug.

Schwellenpflug (po polsku można to przetłumaczyć jako “pług podkładowy”), nazywany również Schienenwolf , był specjalnym pługiem, składającym się z haka zamontowanego na wagonie kolejowym, który opuszczano na tory tak, aby zrywał drewniane podkłady kolejowe. Zniszczenia dokonywane w ten sposób sprawiały, że tory były kompletnie nieprzejezdne. Dodatkowo nakład środków i czasu potrzebny do zniszczenia torów był bardzo mały.

Schwellenpflug

Schwellenpflug

Haki jak i wagony do których je montowano wytwarzano od 1942 roku w zakładach Kruppa. Zwykle do ciągnięcia Schwellenpflug wykorzystywano dwie lokomotywy, dzięki czemu możliwa była jazda z prędkością około 7-10 km/h. Proces opuszczania haka na tory trwał około 6-8 minut, a cały zestaw obsługiwało 10 żołnierzy.

Był to bardzo wydajny sposób na niszczenie torów kolejowych. Pług miał jednak wadę – jeśli tory położono na betonowych lub stalowych podkładach, był praktycznie bezużyteczny. W takich sytuacjach jedynym wyjściem było rozkręcanie torów lub po prostu ich wysadzanie. Schwellenpflug stosowano głównie na froncie wschodnim do niszczenia radzieckich linii kolejowych, w których stosowano tylko drewniane podkłady.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.