SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ruhrstahl X-4 – pierwszy kierowany pocisk powietrze-powietrze
    Ruhrstahl X-4 - pierwszy kierowany pocisk powietrze-powietrze
    Ruhrstahl X-4 - pierwszy kierowany pocisk powietrze-powietrze
    Artykuły

    Ruhrstahl X-4 – pierwszy kierowany pocisk powietrze-powietrze

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    O ile pierwsze niekierowane pociski rakietowe pojawiły się na uzbrojeniu samolotów już podczas I wojny światowej, dopiero pod koniec II wojny światowej w Niemczech zaczęto prace nad kierowanymi pociskami rakietowymi powietrze-powietrze. Jedną z pierwszych takich konstrukcji był Ruhrstahl X-4.

    W 1943 roku sytuacja militarna w Europie stała się bardzo niekorzystna dla Niemiec. Coraz silniejsze naloty nie tylko niszczyły przemysł, ale również niemieckie miasta. Zwalczanie potężnych i silnie bronionych formacji bombowców wymagało użycia wielu samolotów myśliwskich, których piloci również ponosili straty. W tej sytuacji dowództwo Luftwaffe uznało, że należy zaprojektować nowy rodzaj uzbrojenia zdolnego do szybkiego niszczenia bombowców.

    Oprócz przezbrajania myśliwców w działka kalibru 20 mm, które był zdecydowanie skuteczniejsze od karabinów maszynowych, w czerwcu 1943 roku rozpoczęto prace nad pierwszym na świecie kierowanym pociskiem rakietowym powietrze-powietrze. Projektem kierował Max Kramer z  zakładów Ruhrstahl  AG. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że równocześnie na uzbrojeniu samolotów znajdowały się już niekierowane pociski rakietowe, ale ich skuteczność w zwalczaniu samolotów była minimalna.

    Kramer rozpoczął prace nad kierowanym przewodowo pociskiem rakietowym na paliwo ciekłe (z czasem planowano zastosowanie paliwa stałego), który miał być odpalany z jednoosobowych myśliwców i kierowany na cel za pomocą dodatkowe joysticka w kokpicie. Odpalenie pocisku miało następować spoza zasięgu uzbrojenia obronnego bombowców, czyli z odległości ponad 1 km. Sam pocisk miał eksplodować w momencie zbliżenia się do celu, niszcząc go siłą swojej eksplozji.

    Prace nad pociskiem, który otrzymał oznaczenie Ruhrstahl X-4 przebiegały szybko i już 11 sierpnia 1944 roku miało miejsce pierwsze odpalenie pocisku. Wystrzelono go z pokładu myśliwca Focke-Wulf Fw 190. W kolejnych miesiącach przeprowadzono dalsze próby, zmieniając samoloty będące nosicielami uzbrojenia. Szybko okazało się, że sterowanie pociskiem było na tyle absorbujące, że nie było możliwości równoczesnego sterowania samolotem i pociskiem. W związku z tym podjęto decyzję, że X-4 stanie się uzbrojeniem samolotów z kilkuosobową załogą – m.in. Junkersów Ju 88, wykorzystywanych w roli bardzo ciężkich myśliwców.

    Do końca wojny zbudowano kilkadziesiąt do kilkuset pocisków Ruhrstahl X-4, ale według dostępnych informacji, żaden nie wszedł na wyposażenie Luftwaffe. Dodatkowo powstało około 1000-1300 korpusów pocisków, ale pozbawionych silników. Pociski zaprojektowano tak, aby był łatwe w produkcji przez niewykwalifikowanych robotników (zapewne przymusowych).

    Ruhrstahl X-4 (fot. Arjun Sarup)
    Ruhrstahl X-4 (fot. Arjun Sarup)

    Pocisk Ruhrstahl X-4 miał 196/201 cm długości, 22 cm średnicy i masę 60 kg (wraz z paliwem). Zainstalowany silnik rakietowy BMW 109-448 mógł działać przez 17 sekund i rozpędzał pocisk do 1170 km/h. Zasięg pocisku wynosił około 3,5 km, chociaż kabel miał długość około 5 km. Zastosowane paliwo płynne było bardzo problematyczne w użyciu, w związku z czym zakładano wykorzystanie paliwa stałego, ale do końca wojny nie zostało ono opracowane. Głowica bojowa miała masę 20 kg i odpalana była przez specjalny zapalnik akustyczny, ustawiony tak, aby eksplodować w odległości 7 m od celu, przy czym zaprojektowano go tak, aby reagował na częstotliwość dźwięku generowaną przez B-17. Dla bezpieczeństwa montowano również zapalnik uderzeniowy.

    RuhrstahlX-4 był pierwszym na świecie kierowanym rakietowym pociskiem powietrze-powietrze, który przeszedł testy i mógł uzyskać gotowość bojową. Po wojnie na jego podstawie we Francji podjęto próbę skopiowania pocisku, ale z racji problemów z paliwem, z dalszych prac zrezygnowano. Również system kierowania pociskiem był sporym problemem, przez co pierwsze produkowane seryjnie kierowane pociski powietrze-powietrze wyposażano w radarowy system kierowania.

    Ruhrstahl X-4 (fot. Balon Greyjoy)
    Ruhrstahl X-4 (fot. Balon Greyjoy)
    Ruhrstahl X-4 (fot. Jaypee/Wikimedia Commons)
    Ruhrstahl X-4 (fot. Jaypee/Wikimedia Commons)
    Ruhrstahl X-4 (fot. VSDTB/Wikimedia Commons)
    Ruhrstahl X-4 (fot. VSDTB/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFotelik Cybex 9-18 kg dobry wybór po nosidełku noworodkowym
    Next Article Japońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.