W XIX wieku narodziły się wszystkie popularne środki transportu na lądzie – samochody, rowery i motocykle. Ten ostatni pojawił się w 1885 roku. Dokładnie 29 sierpnia 1885 roku Gottlieb Daimler złożył wniosek patentowy na motocykl własnej konstrukcji. Patent nadano 11 sierpnia 1886 roku.
Motocykl Daimlera – Reitwagen, był rozwinięciem wcześniejszych projektów rowerów i rowerów parowych. W przeciwieństwie do swoich poprzedników wyposażono go jednak w silnik spalinowy, dzięki czemu pojazd ten stał się pierwowzorem wszystkich współczesnych motocykli.
Prace nad pojazdem prowadzili trzej konstruktorzy – Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach i Bad Cannstatt. Pojazd zbudowano w zakładach Daimlera w Stuttgarcie. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik o pojemności 264 cm i mocy około 0,5 KM, pozwalający na rozpędzenie się do niewyobrażalnej prędkości… 11 km/h (niektóre źródła podają 12 km/h).
Pojazd posiadał dwa główne koła i dwa małe pomocnicze, zamontowane z boku. Dzięki temu Reitwagen był znacznie bardziej stabilny w porównaniu do rowerów. Rama i koła pojazdu wykonane były z drewna i żelaznych wzmocnień. Całość ważyła 90 kg.
Reitwagena wykorzystywano do 1886 roku do testów koncepcji, po czym, gdy konstruktorzy zdobyli odpowiednie doświadczenie rozpoczęli prace nad jego następcami. Prototyp przetrwał do 1903 roku, kiedy to został zniszczony w pożarze fabryki Cannstatt, gdzie trafił po zakończonych próbach.
Obecnie na całym świecie można zobaczyć liczne repliki pojazdu.
Historycy cały czas spierają się jednak czy stworzony przez Daimlera motocykl był tym pierwszym. Już w połowie XIX wieku pojawiały się konstrukcje o podobnym wyglądzie, różniące się przede wszystkim napędem (nie wykorzystywały silnika spalinowego). Inna kwestia to obecność kółek pomocniczych, przez które niektórzy określają Reitwagena jako pojazd czterokołowy, a nie motocykl. Niezależnie od oceny, pojazd ten zapoczątkował erę motocykli napędzanych silnikami spalinowymi.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.