SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pneumatyczne działo dynamitowe
    Pneumatyczne działo dynamitowe
    Pneumatyczne działo dynamitowe
    Artykuły

    Pneumatyczne działo dynamitowe

    Michał BanachBy Michał Banach27 lutego 2015Updated:3 sierpnia 2018Brak komentarzy10 Mins Read
    W XIX wieku rozwój artylerii osiągnął niesamowity poziom. W krótkim czasie zaczęły powstawać coraz większe i potężniejsze działa. W odpowiedzi na rozwój artylerii zaczęły powstawać okręty pancerne. Pokryte żelazem okręty były praktycznie niezniszczalne dla ówczesnych armat. W połowie XIX wieku konstruktorzy uzbrojenia stanęli więc przed sporym wyzwaniem zaprojektowania nowych armat zdolnych do niszczenia opancerzonych okrętów wojennych.

    W toku prób i eksperymentów uznano, że jedynym rozwiązaniem jest stosowanie materiałów wybuchowych o coraz większej mocy. Niestety wynaleziony w połowie XIX wieku dynamit, który bardzo dobrze mógł sobie radzić z pancerzem ówczesnych okrętów miał jedną, zasadniczą wadę. Był bardzo niestabilny. Eksplozja ładunku miotającego była zwykle na tyle duża, że mogła doprowadzić do eksplozji samego pocisku zanim ten opuścił lufę.

    Prototyp działa Zalinskiego z 1888 roku (fot. navyweps.com)
    Prototyp działa Zalinskiego z 1888 roku (fot. navyweps.com)

    Konstruktorzy na całym świecie zaczęli więc szukać rozwiązania tego problemu. Badania nad nowymi materiałami wybuchowymi szły powoli, w związku z tym zaczęto szukać nowego sposobu na wystrzelenie pocisku. Na nietypowe rozwiązanie wpadł amerykański nauczyciel, D. M. Medford z Chicago.

    Sprężone powietrze zamiast materiału wybuchowego

    Medford uznał, że zamiast wykorzystywać materiał wybuchowy do wystrzelenia pocisku, można użyć sprężonego powietrza. W latach 80. XIX wieku zaczął więc opracowywać działo, które mogłoby działać według jego pomysłu. Zaprezentował je po raz pierwszy w 1883 roku w Fort Hamilton. Na prezentacji pojawił się 34-letni oficer artylerii, Edmund Zalinski. Rozwiązanie Medforda spodobało się mu na tyle, że zaczął samemu eksperymentować nad tego typu konstrukcją.

    Edmund Zalinski (również Edmund Żaliński) – urodził się w Kórniku w Wielkopolsce 13 grudnia 1849 roku. W 1853 roku wyemigrował wraz z rodzicami do USA. W 1864 roku wstąpił do US Army jako ochotnik. Rok później przeniesiono go do armii regularnej. W latach 70. wykładał na MIT a na początku lat 80. ukończył Szkołę Artylerii Polowej. W kolejnych latach zajął się rozwojem uzbrojenia artyleryjskiego, zwłaszcza dział pneumatycznych, oraz pracami nad okrętami podwodnymi. Zmarł 11 marca 1909 roku. Nigdy nie mówił po polsku.

    W kolejnych latach Zalinski zaczął dopracowywać projekt Medforda. W 1885 roku jeden z jego prototypów zaprezentowano w Fort Lafayette na Long Island. Przedstawiciele marynarki wojennej byli bardzo zachwyceni nowym działem, ale przedstawiciele armii, odpowiedzialni min. za uzbrojenie fortów, już nie. Mimo to prace nad lądowymi i morskimi działami pneumatycznymi kontynuowano.

    Rysunek przedstawiający działo dynamitowe Zalinskiego
    Rysunek przedstawiający działo dynamitowe Zalinskiego

    Zasada działania działa Zalinskiego była prosta. Do wystrzelenia pocisku wykorzystywane było sprężone powietrze zamiast materiału wybuchowego. Dzięki temu efekt „wstrząsu” wypychający pocisk z lufy był łagodniejszy niż w przypadku tradycyjnej armaty, a co za tym idzie pociski wypełnione materiałem wybuchowym (np. nitrocelulozą i azotanem amonu) nie były narażone na przedwczesną eksplozję. Wadą tego systemu był jednak mały zasięg wystrzeliwanych pocisków mocno uzależniony od ciśnienia wytworzonego przed specjalne silniki. Oznaczało to, że działa pneumatyczne mogły być montowane tylko na okrętach, albo w fortach, gdzie możliwe było przygotowanie odpowiedniego zaplecza technicznego.

    USS Vesuvius – krążownik z działem dynamitowym

    W 1886 roku US Navy będąca pod wrażeniem projektu Zalinskiego zamówiła okręt wojenny, wyposażony w jego wynalazek. Nowa jednostka otrzymała nazwę USS Vesuvius. Prace nad nią rozpoczęto 3 sierpnia 1886 roku.

    Okręt miał mieć 75 metrów długości, wyporność około 945 ton, a jego uzbrojenie miało składać się z 3 dział pneumatycznych projektu Zalinskiego. Nowy okręt sklasyfikowano jako krążownik „dynamitowy” (ang. dynamite gun cruiser). Koszt budowy Vesuviusa wyniósł około 350 000 dolarów (współcześnie byłoby to około 8,8 mln dolarów).

    USS Vesuvius
    USS Vesuvius

    Zwodowano go 28 kwietnia 1888 roku, a do służby okręt wszedł dopiero 3 czerwca 1890 roku. Wyposażono go w dwa silniki parowe o mocy 2183 KM każdy i dwie śruby, dzięki czemu krążownik mógł pływać z prędkością 21 węzłów.

    Stanowiące uzbrojenie okrętu działa pneumatyczne zamontowano nieruchomo na dziobie. Miały kaliber 380 mm i mogły wystrzeliwać pociski mające około 2 metrów długości. Zasięg armat nie był imponujący i wynosił zaledwie 1,6 km (w przypadku standardowych pocisków o wadze 250 kg) bądź 3,7 km w przypadku wykorzystania lżejszych pocisków o wadze około 100 kg. Zapas amunicji wynosił 30 sztuk (po 10 na każdą z armat). Sprężarka odpowiedzialna za  wytworzenie stosownego ciśnienia była połączona z silnikami okrętu, przez co działo mogło być szybko ładowane.

    Oddelegowany do floty operującej na wschodnim wybrzeżu, Vesuvius większość czasu spędził na rejsach kurtuazyjnych. Już od wejścia do eksploatacji zaczęły ujawniać się jednak jego liczne wady. Umieszczone nieruchomo działa pneumatyczne wymuszały celowanie całym okrętem. W połączeniu z niedopracowaną konstrukcją i małą zwrotnością krążownika, celowanie było dosłownie koszmarem. Mały zasięg dział jeszcze bardziej utrudniał prowadzenie działań. Sama konstrukcja okrętu również pozostawiała wiele do życzenia.

    Trzy działa pneumatyczne Zalinskiego na USS Vesuvius
    Trzy działa pneumatyczne Zalinskiego na USS Vesuvius

    Po 5 latach służby okręt przeniesiono do rezerwy. Przez dwa kolejne lata Vesuvius przechodził remonty i małe przeróbki, a do eksploatacji powrócił 12 stycznia 1897 roku. Jego dowódcą został Komandor Porucznik John E. Pillsbury.

    W tym samym czasie doszło do znaczącego pogorszenia stosunków między USA a Hiszpanią. W związku z tym, USS Vesuvius został skierowany na Florydę. W czerwcu 1898 roku krążownik został oddelegowany do eskadry blokującej Kubę. 13 czerwca krążownik podobno wziął udział w ostrzale miasta Santiago. Niestety znaczna część źródeł zaprzecza jakoby okręt kiedykolwiek brał udział w czynnych działaniach bojowych.

    Mostek USS Vesuvius
    Mostek USS Vesuvius

    Mimo to istnieje relacja z ostrzału przeprowadzonego rzekomo przez okręt. Krążownik miał oddać kilka strzałów w kierunku Santiago, które były totalnym zaskoczeniem dla mieszkańców miasta. Brak charakterystycznego huku wystrzału w połączeniu z potężnymi eksplozjami pocisków zasiał panikę wśród oddziałów Hiszpańskich. Prawdopodobnie relacja ta dotyczy jednak wykorzystania zupełnie innego działa pneumatycznego, o czym napiszę w dalszej części artykułu.

    Po zakończeniu walk USS Vesuvius został ponownie wycofany z eksploatacji 16 września 1898 roku. Okręt przeniesiono wówczas do Bostonu, gdzie cumował w porcie aż do 1904 roku. W tym czasie Zalinski zajęty był innymi swoimi projektami, min. rozwojem wyrzutni torped.

    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius

    W związku z rezygnacją z dział pneumatycznych, krążownik przekształcono w okręt do testów torped. Usunięto jego dotychczasowe uzbrojenie, montując w zamian 4 wyrzutnie torped – trzy 18-calowe i jedną 21-calową. Do służby okręt wcielono 21 czerwca 1905 roku i wykorzystywano w nowej roli z przerwami do 1910 roku. W kolejnych latach okręt brał udział w kilku próbach, ale jego służba była już mało ciekawa. 21 kwietnia 1922 roku USS Vesuvius został sprzedany na złom.

    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius
    Przedział bojowy i ładowania dział pneumatycznych na USS Vesuvius

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTransportery opancerzone Saxon na Ukrainie
    Next Article Kuven A1 Angel (7.1) – słuchawki dla graczy od Tesoro
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.