SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwsze Subaru – Subaru 360
    Pierwsze Subaru - Subaru 360
    Pierwsze Subaru - Subaru 360
    Artykuły

    Pierwsze Subaru – Subaru 360

    Michał BanachBy Michał Banach13 lipca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Produkowane w latach 1958-1971 Subaru 360 było pierwszym samochodem tej marki produkowanym seryjnie na większą skalę, jednym z pierwszych Kei-car, czyli typowo japońskich małych samochodów z czterema kołami oraz przez długi czas jednym z najpopularniejszych samochodów tego typu w Japonii.

    Kei-car, to nietypowy segment małych samochodów, obecny tylko w Japonii. Ze względu na sytuację Japonii po II wojnie światowej, oraz specyfikę japońskich miast, które były już wtedy ciasne, władze stworzyły specjalne wytyczne dla małego samochodu – najpierw trójkołowego, a później czterokołowego, wyposażonego w niewielki silnik, zwykle z motocykla i na tyle taniego, że mógł sobie na niego pozwolić przeciętny Japończyk.

    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Samochody te były objęte licznymi ulgami podatkowymi, ale musiały spełniać określone normy wielkości i pojemności silnika (a obecnie również jego mocy). Pierwsze wytyczne dla kei-carów zaprezentowano 8 lipca 1949 roku. W kolejnych latach kilkukrotnie je aktualizowano, a 4 kwietnia 1955 roku wprowadzono normy pozwalające na zainstalowanie w samochodach tego typu cztero- lub dwusuwowego silnika i pojemności 360 cm³.

    Na podstawie tych wytycznych, Shinroku Momose zaprojektował w 1958 roku Subaru 360. Samochód w wersji podstawowej miał 2,9 m długości, 1,3 m szerokości i 1,3 m wysokości. Masa własna wynosiła 408,2 kg. Napęd stanowił dwusuwowy, dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności 356 cm³ (stąd nazwa samochodu). Początkowo produkowane silniki miały moc 16,3 KM, ale po modyfikacjach wprowadzanych w toku produkcji ich moc wzrosła do aż 36,7 KM.

    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)
    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Silnik zapewniał prędkość maksymalną około 97 km/h, a rozpędzenie się do 80 km/h zajmowało 37 sekund. Chociaż nie były to spektakularne osiągi, w tamtych czasach był wystarczające, ponieważ limity prędkości wynosiły zwykle około 40 km/h, a w praktyce samochody jeździły często z prędkościami poniżej 20 km/h.

    Sam samochód miał dwudrzwiowe nadwozie, z drzwiami otwieranymi pod wiatr. Silnik znajdował się z tyłu. W zależności od wersji, samochody te występowały z pełnym dachem, płóciennym lub w wersji kabriolet. Dodatkowo w toku produkcji wprowadzono wersje specjalistyczne – małe furgony oraz wersje usportowione z bardziej dopracowanym silnikiem. Do zakończenia produkcji w 1971 roku wyprodukowano łącznie około 392 000 egzemplarzy.

    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    Subaru 360 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Ze względu na niewielkie rozmiary i słabe osiągi, Subaru 360 nie cieszyły się popularnością poza Japonią. W 1968 roku za sprawą Malcolma Bricklina, wyeksportowano około 10 000 egzemplarzy do USA, ale ich sprzedaż była taka fatalna (mimo ceny wynoszącej zaledwie 1297 dolarów – współcześnie około 9530 dolarów), że podobno większość zezłomowano po kilku latach stania na placach. W swoim czasie model 360 był jednym z najpopularniejszych japońskich samochodów. W 1969 roku do produkcji wszedł jego następca – Subaru R-2, ale nie zyskał on takiej popularności jak poprzednik.

    Obecnie Subaru 360 osiągają na aukcjach ceny od 15 000 do nawet blisko 30 000 dolarów.

    Subaru 360 (fot. pixnio.com)
    Subaru 360 (fot. pixnio.com)
    Subaru 360 (fot. Cullen328/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. Cullen328/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. Motokoka/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. Motokoka/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. TTTNIS/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. TTTNIS/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. Mytho88/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. TTTNIS/Wikimedia Commons)
    Subaru 360 (fot. TTTNIS/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMazury – raj dla rowerzystów
    Next Article Prototypowy samolot pasażerski RWD-11
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.