SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne typu Barbel – ostatnie amerykańskie konwencjonalne okręty podwodne
    Okręty podwodne typu Barbel - ostatnie amerykańskie konwencjonalne okręty podwodne
    Okręty podwodne typu Barbel - ostatnie amerykańskie konwencjonalne okręty podwodne
    Artykuły

    Okręty podwodne typu Barbel – ostatnie amerykańskie konwencjonalne okręty podwodne

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane w latach 1956-1959 trzy okręty podwodne typu Barbel były ostatnimi zbudowanymi dla US Navy okrętami podwodnymi z napędem dieslowo-elektrycznym. Jednostki te pozostawały w służbie do 1990 roku, a jeden z nich zachowano jako okręt-muzeum.

    Geneza

    Po zakończeniu II wojny światowej w USA równolegle rozpoczęto trzy istotne programy badawcze, które miały doprowadzić do zbudowania okrętów podwodnych nowej generacji. Pierwszym z nich był program GUPPY, którego celem było polepszenie osiągów okrętów podwodnych pod względem prędkości, manewrowości i żywotności. Drugi program – AIP, miał doprowadzić do powstania nowego rodzaju napędu o obiegu zamkniętym, który pozwoliłby na dłuższe przebywanie pod wodą okrętów konwencjonalnych, natomiast trzeci program miał doprowadzić do powstania okrętów podwodnych o napędzie atomowym.

    USS Blueback
    USS Blueback

    Efektem ubocznym wszystkich tych projektów było powstanie założeń dla nowej konstrukcji kadłubów okrętów podwodnych, która zapewniała lepsze osiągi pod wodą, a dodatkowo zapewniała odpowiednią ilość miejsca wewnątrz kadłuba. Na podstawie tych założeń w 1953 roku zbudowano eksperymentalny okręt podwodny USS Albacore (AGSS-569), który miał służyć do praktycznych testów. Już na etapie budowy okrętu, podobne założenia wykorzystano w przypadku pierwszego okrętu podwodnego o napędzie atomowym – USS Nautilus, który wszedł do służby w 1954 roku.

    Wnioski z testów USS Albacore wykorzystano podczas prac nad kolejnymi okrętami podwodnymi o napędzie atomowym, oraz podczas prac nad jak się później okazało, ostatnimi konwencjonalnymi okrętami podwodnymi US Navy – okrętami typu Barbel.

    USS Barbel
    USS Barbel

    Okręty podwodne typu Barbel

    Prace nad okrętami ruszyły pod koniec 1953 roku, czyli krótko po wejściu do służby USS Albacore. Początkowo rozważano trzy koncepcje konstrukcji okrętów, różniące się kształtem kadłuba oraz przede wszystkim liczbą śrub napędowych. Ostatecznie wybrano koncepcję bazującą na projekcie stworzonym przez stocznię Portsmouth Naval Shipyard, odpowiedzialną za zbudowanie Albacore.

    Nowe okręty miały otrzymać opływowy kadłub, zwężający się ku rufie oraz jedną śrubę napędową, a stery głębokości znalazły się na kiosku. Napęd okrętów miał natomiast składać się z generatorów diesla i silników elektrycznych. Ze względu na to, iż wszystkie najważniejsze amerykańskie stocznie mające doświadczenie w budowie okrętów podwodnych w połowie lat 50. były zaangażowane w prace nad okrętami podwodnymi o napędzie atomowym, prace nad okrętami typu Barbel zlecono stoczniom Portsmouth Naval Shipyard (okręt wiodący typu) oraz niemającym doświadczenia w budowie jednostek tej klasy stoczniom Ingalls Shipbuilding i New York Shipbuilding.

    USS Blueback
    USS Blueback

    Budowę pierwszego okrętu – USS Barbel, rozpoczęto 18 maja 1956 roku. Wodowanie miało miejsce 19 lipca 1958 roku a do służby okręt wszedł 17 stycznia 1959 roku. Prace nad kolejnymi okrętami typu – USS Blueback i USS Bonefish rozpoczęto odpowiednio 15 kwietnia i 3 czerwca 1957 roku. Pierwszy został zwodowany USS Bonefish, co miało miejsce 22 listopada 1958 roku, a do służby wszedł 9 lipca 1959 roku. USS Blueback został zwodowany 16 maja 1959 roku, a do służby wszedł 15 października 1959 roku.

    Okręty miały 66,7 m długości i wyporność 2150 ton na powierzchni i 2640 ton pod wodą. Napęd stanowiły trzy silniki diesla Fairbanks-Morse o mocy 3150 KM, zasilające dwa silniki elektryczne General Electric o mocy 4700 KM. Zapewniały one prędkość podwodną 18,5 węzła oraz 14 węzłów na powierzchni, a zasięg wynosił 26 000 km przy prędkości 10 węzłów. Autonomiczność okrętu pod wodą wynosiła 90 minut na pełnej prędkości lub 102 godziny przy prędkości 3 węzłów. Głębokość testowa wynosiła 210 m. Uzbrojenie okrętów składało się z 6 dziobowych wyrzutni torped kalibru 533 mm (w układzie 2×3) z zapasem 22 torped, a załoga liczyła 8 oficerów i 69 marynarzy.

    USS Barbel
    USS Barbel

    Warto w tym miejscu dodać, że już podczas budowy okrętów, dowódca US Navy, admirał Arleigha Burke podjął decyzję o całkowitej rezygnacji z konwencjonalnych okrętów podwodnych na rzecz jednostek o napędzie atomowym. W związku z tym ograniczono się do zbudowania jedynie trzech jednostek typu Barbel, które już zaczęto budować.

    Okręty te stały się ostatnimi amerykańskimi konwencjonalnymi okrętami podwodnymi. Dzięki swojej konstrukcji i uzbrojeniu, klasyfikowano je jako okręty myśliwskie. Mimo stopniowego nasycania się amerykańskiej floty podwodnej okrętami o napędzie atomowym, okręty typu Barbel pozostawiono w eksploatacji do końca lat 80. 28 września 1988 roku wycofano USS Bonefish (powodem był pożar na pokładzie, a od 1989 roku kadłub okrętu wykorzystywany był przez Northrop Grumman), 4 grudnia 1989 roku USS Barbel (złomowanie rozpoczęto dopiero w 2001 roku z powodu azbestu obecnego na okręcie), a 1 października 1990 roku USS Blueback, który co ciekawe, zachowano jako okręt-muzeum.

    USS Barbel
    USS Barbel

    Podsumowanie

    Okręty typu Barbel były nie tylko ostatnimi, ale i najnowocześniejszymi amerykańskimi konwencjonalnymi okrętami podwodnymi. Pod wieloma względami były to jednostki podobne do okrętów typu Skipjack, od których różniły się przede wszystkim napędem.

    Chociaż Amerykanie wycofali się z budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych, doświadczenia z ich budowy i eksploatacji posłużyły do opracowania projektów holenderskich okrętów podwodnych typu Zwaardvis i Walrus, oraz japońskich typu Yushio.

    USS Barbel
    USS Barbel
    USS Blueback
    USS Blueback
    USS Bonefish
    USS Bonefish
    USS Bonefish
    USS Bonefish

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTorby papierowe a jakość produkcji
    Next Article Wielka powódź melasy w Bostonie (1919)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.