SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mleczne krowy – okręty podwodne typu XIV
    Mleczne krowy - okręty podwodne typu XIV
    Mleczne krowy - okręty podwodne typu XIV
    Artykuły

    Mleczne krowy – okręty podwodne typu XIV

    Michał BanachBy Michał Banach23 marca 2020Updated:23 marca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Niemieckie okręty podwodne typu XIV pozornie wyglądały jak normalne okręty podwodne. W praktyce były to specjalistyczne jednostki zaopatrzeniowe, których zadaniem było dostarczanie zapasów i amunicji u-bootom działającym z dala od własnych baz. Okręty te nazywano „Mlecznymi krowami”.

    Narodziny Mlecznych krów

    Niemieckie okręty podwodne budowane jeszcze przed wybuchem wojny w latach 30. w praktyce były nieznacznie rozwiniętymi konstrukcjami pamiętającymi technologicznie czasy końcówki I wojny światowej. W związku z tym okręty te dysponowały stosunkowo małym zasięgiem, oraz mogły przenosić ograniczoną ilość zapasów i torped.

    Jeden z okrętów typu XIV
    Jeden z okrętów typu XIV

    Zdając sobie z tego sprawę, dowodzący niemiecką flotą podwodną Karl Dönitz już w 1934 roku zasugerował powstanie specjalnego, podwodne okrętu zaopatrzeniowego typu IV. Ze względu na ograniczone możliwości produkcyjne i priorytet jaki nadano budowie okrętów bojowych, projektu nie zrealizowano. Sytuacja zmieniła się we wrześniu 1939 roku, gdy dysponująca kilkudziesięcioma okrętami podwodnymi niemiecka flota została rzucona do walki przeciwko alianckiej żegludze na Atlantyku.

    Konstruktorzy dostali zadanie zaprojektowania okrętu, który dysponowałby wystarczającą przestrzenią ładunkową oraz zasięgiem, aby dotrzeć na Atlantyk, przekazać zaopatrzenie potrzebującej (lub nawet kilku) jednostkom, a następnie wrócić niezauważenie do bazy. Aby przyśpieszyć prace, jako bazę wybrano projekt okrętów podwodnych typu IXD. Skrócono kadłub, zmieniono układ pokładu, oraz pogłębiono kadłub wewnętrzny, aby zmieścić dodatkowe ładownie.

    Jeden z okrętów typu XIV
    Jeden z okrętów typu XIV

    Tak powstały okręty podwodne typu XIV. Zamówiono łącznie 24 jednostki tego typu, ale do zakończenia produkcji w 1943 roku zbudowano jedynie 10 z nich. Okręty te miały 67,1 m długości, wyporność nawodną 1688 ton i podwodną 1932 ton. Napęd zapewniały dwa silniki diesla o mocy 2800-3200 KM (w zależności od okrętu, ponieważ różniły się one między sobą wyposażeniem), oraz dwa silniki elektryczne o mocy 740 KM.

    Prędkość maksymalna okrętów wynosiła około 14,4 węzła na powierzchni i 6,2 węzła pod wodą. Zasięg na powierzchni wynosił 12 350 mil morskich (22 870 km) przy prędkości 10 węzłów, a podwodny 55 mil morskich (102 km) przy prędkości 4 węzłów. Testowa głębokość zanurzenia wynosiła 120 m, a głębokość zgniecenia 240 m.

    U-459
    U-459

    Okręt pozbawione były uzbrojenia torpedowego, aby maksymalnie zwiększyć możliwości transportowe. Zainstalowano jedynie uzbrojenie przeciwlotnicze, składające się z dwóch działek kalibru 37 mm i jednego kalibru 20 mm. Załoga liczyła 6 oficerów i 47 marynarzy, wśród których znajdowali się mechanicy i lekarz (standardowo na niemieckich u-bootach nie było oddzielnego stanowiska dla lekarza, co oznaczało, że jeśli nikt z załogi nie posiadał odpowiednich umiejętności, pomoc medyczna mogła być udzielona tylko przez lekarza z innej jednostki).

    Wewnątrz okrętu znajdował się warsztat, pozwalający na dokonywanie nawet skomplikowanych napraw (zwłaszcza silników). Dodatkowo okręty posiadały lodówki, pozwalające na transport świeżej żywności oraz piekarnię, dzięki czemu możliwe było dostarczenie świeżego pieczywa. Łącznie okręty te mogły zabrać 613 ton paliwa, 13 ton oleju, 4 zapasowe torpedy i prowiant.

    U-464
    U-464

    Eksploatacja

    Pierwszy okręt podwodny typu XIV wszedł do służby 15 listopada 1941 roku. Kolejne jednostki wchodziły do służby zwykle w odstępie 1-2 miesięcy. Służba na tych jednostkach nie należała do bezpiecznych, ponieważ Alianci szybko dowiedzieli się o ich istnieniu i zaczęli na nie polować. Zadanie było o tyle łatwe, iż operacja przekazania zaopatrzenia na morzu musiała być koordynowana drogą radiową i odbywać się na powierzchni.

    U-462
    U-462

    Alianckie stacje nasłuchowe namierzały źródła sygnałów radiowych i nawet bez potrzeby rozkodowywania wiadomości, były w stanie podać przybliżony rejon, w którym miało dojść do spotkania. W 1943 roku dzięki złamaniu szyfrów Enigmy, Alianci wiedzieli o każdym spotkaniu z Mleczną Krową z wyprzedzeniem. Formowano wówczas specjalne grupy bojowe, które miały dotrzeć w rejon spotkania i zatopić oba okręty.

    Ostatnia Mleczna krowa została zatopiona 12 czerwca 1944 roku. Utrata tych ważnych jednostek oznaczała, że zadania zaopatrzeniowe zaczęto zlecać oceanicznym okrętom typu IX, które nie były jednak przystosowane do przenoszenia znacznie większych ilości zaopatrzenia.

    W toku wojny w Niemczech opracowano kilka projektów transportowych okrętów podwodnych, jednak nie rozpoczęto ich budowy. Z drugiej strony, dzięki znaczącemu dopracowaniu konstrukcji używanych okrętów zarówno typu VIIC jak i IX, zapotrzebowanie na okręty zaopatrzeniowe nie było tak duże jak pierwotnie zakładano.

    Okręt podwodny typu XIV
    Okręt podwodny typu XIV

    Okręty typu XIV

    Nazwa Wejście do służby Data zatopienia Uwagi
    U-459 15 listopada 1941 roku 24 lipca 1943 roku Wziął udział w 5 misjach, zaatakowany przez brytyjski bombowiec Vickers Wellington w trakcie 6 misji, uszkodzony, zatopiony przez załogę.
    U-460 24 grudnia 1941 roku 4 października 1943 roku Wziął udział w 5 misjach, zaatakowany i zatopiony podczas 6 misji, w trakcie której zaopatrywał 3 inne u-booty.
    U-461 30 stycznia 1942 roku 30 lipca 1943 roku Wziął udział w 5 misjach, zatopiony na początku 6 misji wraz z innymi okrętami wchodzącymi w skład grupy Monsun (za wyjątkiem jednego okrętu).
    U-462 5 marca 1942 roku 30 lipca 1943 roku Wziął udział w 2 misjach, zatopiony w trakcie 3 misji, wraz z innymi okrętami wchodzącymi w skład grupy Monsun (za wyjątkiem jednego okrętu).
    U-463 2 kwietnia 1942 roku 16 maja 1943 roku Wziął udział w 4 misjach, zatopiony podczas 5 misji.
    U-464 30 kwietnia 1942 roku 20 sierpnia 1942 roku Zatopiony podczas pierwszej misji.
    U-487 21 grudnia 1942 roku 13 lipca 1943 roku Wziął udział w 2 misjach, zatopiony podczas pobierania zaopatrzenia z U-160 (w celu powrotu do bazy).
    U-488 1 luty 1943 roku 26 kwietnia 1943 roku Wziął udział w 2 misjach, zatopiony podczas trzeciej.
    U-489 8 marca 1943 roku 4 sierpnia 1943 roku Zaatakowany przez brytyjskie i kanadyjskie samoloty podczas pierwszej misji, odparł pierwszy atak, ale został uszkodzony podczas drugiego i samozatopiony przez załogę.
    U-490 27 marca 1943 roku 12 czerwca 1944 roku Ze względu na straty, okręt przystosowano do tankowania w zanurzeniu. Zatopiony podczas pierwszej misji – cała załoga przeżyła.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany wrak PBY Catalina w Arabii Saudyjskiej
    Next Article Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.