Wśród zaprojektowanych na przełomie lat 60. i 70. samochodów, wyróżniających się charakterystyczną sylwetką w formie klina, jednym z ważniejszych pojazdów jest Alfa Romeo Carabo, zaprojektowana przez Marcello Gandiniego w 1968 roku.

Pracujący w biurze projektowym Bertone, Marcello Gandini zaprojektował w 1968 roku oryginalny koncepcyjny samochód sportowy Alfa Romeo Carabo. Swoją nazwę auto zawdzięczało gatunkowi żuka, o podobnym, zielonym kolorze. Nazwa tym bardziej pasowała, iż samochód otrzymał charakterystyczne, podnoszone do góry drzwi, które tym bardziej upodabniały go do żuka.

Alfa Romeo Carabo

Alfa Romeo Carabo

Carabo miał 4,1 m długości, 1,78 m szerokości i zaledwie 1 m wysokości. Jako bazę wykorzystano podwozie z Alfy Romeo 33, jednak zmieniono położenie silnika, który przesunięto w środkową część samochodu. Sam ośmiocylindrowy silnik również wywodził się z Alfy Romeo 33, ale przy pojemności 2 litrów miał moc 230 KM, co przy niewielkiej masie Carabo, wynoszącej 1000 kg pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h.

Alfa Romeo Carabo została zaprezentowana oficjalnie w 1968 roku na Motor Show w Paryżu, gdzie wzbudziła spore zainteresowanie. Chwalono głównie jej niesamowitą sylwetkę i oryginalny wygląd, jednak zupełnie inaczej wyglądała kwestia oceny wnętrza auta, które było bardzo specyficzne i niezbyt wygodne.

Sam samochód chociaż powstał jako pojazd pokazowy i koncepcyjny, był w pełni sprawny technicznie. Według niepotwierdzonych informacji zbudowano kilka (do 4) egzemplarzy, z których jeden utracono w trakcie prób, a dwa kolejne miałyby przetrwać do naszych czasów. Na pewno istnieje jeden egzemplarz, który cały czas można spotkać na różnych imprezach motoryzacyjnych. Ponadto powstało kilka replik, z których jedną z ciekawszych był kit car Fibarfab Aztec.

Marcello Gandini wykorzystał doświadczenie z prac nad Carabo do opracowania swojego najważniejszego dzieła, czyli Lamborghini Countach, którego prototyp zaprezentowano w 1971 roku.