Szybka przebudowa i jeszcze szybszy koniec

Większość sprowadzonych Cometów 1 zezłomowano, natomiast kilka egzemplarzy przebudowano do dalszych testów. Nie był to jednak koniec samolotu. Na podstawie stworzonych już wcześniej planów kolejnych wersji Cometa stworzono wariant uwzględniający wszystkie wnioski z śledztwa i badań oraz pierwszych lat eksploatacji. Samolot otrzymał oznaczenie Comet 4.

Prace nad Cometem 4 trwały do 1958 roku (wcześniej, 27 sierpnia 1953 roku miał miejsce oblot wersji testowej Cometa oznaczonej Comet 2, a 19 lipca 1954 roku oblot wersji Comet 3). Model Comet 2 był maszyną testową, natomiast Comet 3 miał być jej rozwinięciem, ale został zastąpiony wersję Comet 4.

de Havilland Comet

de Havilland Comet

Pierwszy lot Cometa 4 miał miejsce 27 kwietnia 1958 roku. Samolot różnił się od wcześniejszych wersji innym układem kabiny, pozwalającym na zabranie znacznie większej ilości pasażerów oraz nieco większymi wymiarami oraz co oczywiste solidniejszą konstrukcją z nowymi oknami z zaokrąglonymi narożnikami.

Niestety pod koniec lat 50. mimo znaczącego dopracowania konstrukcji Comet ustępował pod względem osiągów nowszym konstrukcjom, zwłaszcza Boeingowi 707 (oblatany 20 grudnia 1957 roku) i Douglasowi DC-8 (oblatany 30 maja 1958 roku). W związku z tym już w 1959 roku linie BOAC zaczęły stopniowo wycofywać bardzo młode Comety 4. Ostatecznie linie BOAC całkowicie pozbyły się Cometów w listopadzie 1965 roku.

de Havilland Comet

de Havilland Comet

Wiele maszyn sprzedano i przekazano mniejszym przewoźnikom, którzy wykorzystywali je do 1981 roku. Ostatni lot Cometa miał jednak miejsce dopiero 14 marca 1997 roku, kiedy to Comet 4C o numerze XS235 i nazwie własnej Canopus wykonał ostatni lot testowy dla British Ministry of Technology.

Legendarny Comet

Łącznie zbudowano 116 Cometów we wszystkich wersjach. Samoloty te w momencie pojawienia się zrewolucjonizowały podróże lotnicze. Były szybsze, wygodniejsze i bardziej ekonomiczne niż samoloty z silnikami tłokowymi. Niektórzy sugerują nawet, że w 1949 roku Comet wyprzedzał swoje czasy.

Niestety seria katastrof spowodowana po prostu brakiem wiedzy inżynierów odpowiedzialnych za projekt sprawiła, że Comety zmarnowały swój najlepszy czas, a gdy wreszcie ich konstrukcja została dopracowana, konkurencyjne samoloty przejęły rynek.

de Havilland Comet

de Havilland Comet

Co ciekawe, wielu inżynierów zastanawia się dlaczego de Havilland zdecydował się na wykorzystanie prostokątnych okien. Nie było tajemnicą, że takie okna znacząco osłabiają konstrukcję, zwłaszcza w przypadku samolotów odrzutowych, narażonych na znacznie większe siły niż starsze maszyny.

Jedną z specjalnych wersji Cometa była odmiana dla użytkowników wojskowych, oznaczona jako Hawker Siddeley Nimrod. Zbudowano 49 maszyn tego typu, które wykorzystywano do 2011 roku. Samoloty te znacząco różniły się konstrukcją od Cometów.

Comet 1/Comet 1A Comet 2 Comet 3 Comet 4/Comet 4B/ Comet 4C
Data oblotu 27 lipca 1949 roku 27 sierpnia 1953 roku 19 lipca 1954 roku 27 kwietnia 1958 roku
Wyprodukowanych egzemplarzy 22 (10 w wersji 1A) 15 3 76 (18 w wersji 4B i 23 w wersji 4C)
Załoga 4
Liczba pasażerów 36-44 58-76 56-81
Długość 28 m 29,9 m 33,9 m
Rozpiętość skrzydeł 35 m
Maksymalna masa startowa 50 000 kg 54 000 kg 68 000 kg 71 000 kg
Napęd 4 silniki turboodrzutowe Halford H.2 Ghost 50 4 silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Avon Mk 503/504 4 silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Avon Mk 502/521 4 silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Avon Mk 524
Prędkość przelotowa 740 km/h 790 km/h 840 km/h 840 km/h
Zasięg 2400 km 4200 km 4300 km 5190 km
Pułap 13 000 m 13 000 m 14 000 m 13 000 m
Koszt jednego egzemplarza 275 000 funtów ? ? 1 140 000 funtów

 

1 2
Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.