SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Aluminaut – aluminiowy głębinowy okręt podwodny
    Aluminaut - aluminiowy głębinowy okręt podwodny
    Aluminaut - aluminiowy głębinowy okręt podwodny
    Artykuły

    Aluminaut – aluminiowy głębinowy okręt podwodny

    Michał BanachBy Michał Banach7 listopada 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1964 roku Aluminaut to jeden z ciekawszych, ale zapomnianych pojazdów podwodnych. Klasyfikowany zarówno jako okręt podwodny jak i pojazd podwodny, był pierwszą jednostką tej klasy wykonaną z aluminium.

    Historia powstania Aluminauta sięga 1942 roku i związana jest z firmą Reynolds Metals Company i postacią Juliana „Louisa” Reynoldsa. Stworzył on wówczas koncepcję zbudowania okrętu podwodnego wykonanego z aluminium. Według założeń, jednostka taka miała dysponować taką samą wytrzymałością jak okręty wykonane z stali, ale przy o wiele mniejszej masie.

    Aluminaut
    Aluminaut

    Zanim pomysł doczekał się realizacji, musiało minąć jednak ponad 20 lat. Dopiero na początku lat 60. firma powróciła do pomysłu budowy aluminiowego okrętu podwodnego, głównie dzięki większemu opanowaniu technologii produkcji elementów aluminiowych. Prace nad okrętem przeprowadzono w należącej do General Dynamics stoczni Electric Boat Division w Groton w stanie Connecticut. Początkowo zbudowano kilka modeli w różnych skalach, które zamierzano wykorzystać do testów. Próby wykazały sporo wad konstrukcyjnych, które należało wyeliminować – część modeli zatonęła, co wymusiło zmianę kształtu kadłuba i dodanie niewielkiego kiosku.

    Ostatecznie w 1964 roku jednostka została ukończona i wprowadzona do służby pod nazwą Aluminaut. Okręt miał 16 m długości i wyporność 73 ton, a prędkość maksymalna wynosiła 3 węzły. Dzięki solidnej konstrukcji kadłuba Aluminaut mógł osiągnąć głębokość 4600 m, przy głębokości zgniecenia wynoszącej aż 5200 m. Autonomiczność wynosiła 32 godziny.

    Aluminaut
    Aluminaut

    Okręt miał trzyosobową załogę, oraz stanowiska dla maksymalnie 4 naukowców. Wyposażenie dostosowano do prowadzenia różnego rodzaju zadań naukowych i badawczych, a także do przeszukiwania dna morskiego. Składało się ono z aktywnego i pasywnego sonaru, oraz sonarów bocznych. Dodatkowo zamontowano zdalnie sterowane ramię. Od początku prace prowadzone były pod ścisłą kontrolą wojska i opatrzone były klauzulą tajności, ponieważ zakładano, że Aluminaut  będzie wykorzystywany głównie przez US Navy jako głębinowa jednostka rozpoznawcza i poszukiwawcza.

    Chociaż przez cały okres służby załogę Aluminauta stanowili cywile, większość najważniejszych zadań okrętu związana była z wojskiem. W 1966 roku wykorzystano go podczas poszukiwań bomby termojądrowej, która spadła do morza u wybrzeży Hiszpanii w wyniku zderzenia bombowca B-52 z latającą cysterną KC-135. W trakcie poszukiwań Aluminaut współpracował z batyskafem Alvin, który ostatecznie odnalazł zagubioną bombę.

    Aluminaut i Alvin
    Aluminaut i Alvin

    Trzy lata później, we wrześniu 1969 roku obie jednostki ponownie się spotkały, ale w zupełnie innej sytuacji. Tym razem Aluminaut został wykorzystany do odnalezienia Alvina, który zatonął w październiku 1968 roku podczas transportu. Odnaleziono go na głębokości 1500 m i wydobyto, dzięki czemu jednostka wróciła do służby, w której pozostaje do dnia dzisiejszego.

    Aluminaut wykorzystywany był jeszcze przez krótki czas, po czym w 1970 roku wycofano go z służby i przekazano do Science Museum of Virginia w Richmond, gdzie znajduje się cały czas. Warto dodać, że w trakcie swojej krótkiej służby wykorzystywano go również według pierwotnych założeń podczas badania morskich głębiny. Jego użytkownikami byli Jacques Cousteau i Ivan Tors. Aluminaut posłużył jako platforma do nagrywania filmów pod wodą.

    Aluminaut
    Aluminaut

    Szczegółowe zdjęcia Aluminauta autorstwa Kell’iego Michalsa – z zewnątrz jak i wnętrza, można znaleźć pod TYM linkiem.

    Aluminaut (fot. Kelly Michals/Flickr.com)
    Aluminaut (fot. Kelly Michals/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleVilla Epecuen – opuszczone miasto w Argentynie
    Next Article Smart dom – przykłady 5 najciekawszych urządzeń domowych sterowanych przez Wi-Fi
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.