Wsiadając do samochodu, uruchamiamy go kluczykiem (albo coraz częściej przyciskiem w miejscu stacyjki), a podczas jazdy korzystamy z pedałów gazu, hamulca i sprzęgła (chyba, że mamy automatyczną skrzynię biegów, wtedy ten ostatni odpada), a biegi zmieniamy dźwignią znajdującą się zwykle pomiędzy przednimi fotelami. Taki układ konstrukcji po raz pierwszy pojawił się dopiero 1916 roku w samochodzie Cadillac Type 53.

Pierwsze samochody różniły się od siebie pod bardzo wieloma względami. Układ pedałów, położenie dźwigni zmiany biegów, hamulca czy też sposoby uruchamiania silnika. Wszystkie te elementy zależały od konkretnego producenta i jego pomysłowości. Oznaczało to, że kierowcy musieli poświęcić trochę czasu na przyzwyczajenie się do danej konstrukcji i układu kierowania.

Cadillac Type 53 (fot. Herranderssvensson/Wikimedia Commons)
Cadillac Type 53 (fot. Herranderssvensson/Wikimedia Commons)

W 1916 roku amerykański koncern Cadillac wprowadził jednak do sprzedaży samochód, który chociaż mało kto o tym wie, zrewolucjonizował motoryzację. Był nim Cadillac Type 53, będący następcą modelu 51 z 1914 roku. Samochód wizualnie był bardzo podobny do poprzednika, ale różnił się od niego zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Przede wszystkim uruchamiało się go kluczykiem, a nie korbą, natomiast kierowca dysponował pedałami sprzęgła do zmiany biegów, hamulca i gazu. Dodatkowo pomiędzy przednimi fotelami umieszczono dźwignię zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Na pierwszy rzut oka typowy dla współczesnych samochodów układ systemu sterowania był wówczas czymś zupełnie nowym.

Cadillac Type 53 (fot. Wikimedia Commons)
Cadillac Type 53 (fot. Wikimedia Commons)

Ostatecznie Cadillac Type 53 nie zyskał większej popularności, ale zastosowane w nim rozwiązani zostały wykorzystane w kolejnych samochodach również innych firm. Największym popularyzatorem takiej konstrukcji był brytyjski Austin 7, który wprowadzono do sprzedaży w 1922 roku, a produkcję kontynuowano do 1939 roku. Niewielki samochód zdobył olbrzymią popularność, a jego produkcja zamknęła się w 290 000 egzemplarzy. Dzięki licencjom, jego różne wersje powstawały również w innych krajach, popularyzując układ sterowania z Cadillaca.

W 1917 roku pojawił się już następca modelu Type 53, nazwany Type 55, a w kolejnych latach powstawały jego ulepszone wersje, oznaczone jako Type 57, 59 oraz 61. Do naszych czasów przetrwało kilka egzemplarzy tych samochodów, które osiągają spore ceny na aukcjach, zwłaszcza, jeśli nie był poddawane przeróbkom, które były bardzo popularne w latach 20. i 30.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.