Założona w 1929 roku amerykańska firma Minneapolis-Moline specjalizowała się głównie w produkcji traktorów i pojazdów rolniczych, jednak podczas II wojny światowej została zaangażowana w prace nad pojazdami o zastosowaniu wojskowym. Jej najbardziej znanym produktem był ciągnik lotniskowy Minneapolis-Moline NTX.

Rosnąca masa samolotów wykorzystywanych przez amerykańskie siły powietrzne na początku lat 40. sprawiła, że służby lotniskowe zaczęły mieć trudności z obsługą samolotów, zwłaszcza w sytuacjach wymagających szybkiego przeholowania maszyn na terenie lotniska. Dotychczas wykorzystywane pojazdy głównie specjalnie dostosowane traktory, oraz ciężarówki w praktyce nie były projektowane z myślą o pracy na lotniskach.

Minneapolis-Moline NTX (fot. Observe The Banana/Flickr.com)
Minneapolis-Moline NTX (fot. Observe The Banana/Flickr.com)

W związku z tym dowództwo USAAC, a później USAAF zaczęły szukać nowych ciągników lotniskowych. Testy prototypów kilku pojazdów odbyły się w 1940 roku w Aberdeen Prooving Ground, a oficjalne zamówienie trafiło w 1942 roku do firmy Minneapolis-Moline, specjalizującej się w produkcji traktorów. Inżynierowie firmy podeszli do tematu kompleksowo i zaprojektowali pojazd maksymalnie dostosowany do potrzeb lotnictwa.

Minneapolis-Moline NTX, bo taką nazwę otrzymał ciągnik miał 4,2 m długości i ważył 3084 kg. Nadwozie było bardzo proste i składało się tylko z stanowiska dla kierowcy, oraz szczątkowej karoserii przykrywającej silnik i znajdujący się z tyłu pojemnik na części. Cechą charakterystyczną pojazdu były opony 9.00-20. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik OEA o pojemności 5,2 litra i mocy 35 lub 44,5 KM. Moc przenoszona była przez pięciobiegową skrzynię biegów z podbiegami, co dawało łącznie 10 biegów na wszystkie cztery koła, jednak hamulce zainstalowano tylko na tylnej parze. Prędkość maksymalna wynosiła około 70 km/h.

Minneapolis-Moline NTX (fot. kinja.com)
Minneapolis-Moline NTX (fot. kinja.com)

Zbudowano łącznie 840 ciągników tego typu, które trafiły do jednostek lotniczych zarówno stacjonujących w Stanach Zjednoczonych, jak i Europie i na Pacyfiku. Doświadczenie zdobyte podczas prac nad pojazdem wykorzystano następnie do opracowania kolejnych ciągników, przeznaczonych nie tylko do holowania samolotów. Mimo to, żadna późniejsza konstrukcja zakładów Minneapolis-Moline nie zyskała popularności. Warto dodać, że prawdopodobnie słowo Jeep zostało po raz pierwszy użyte właśnie w kontekście ciągnika Minneapolis-Moline NTX. Po wojnie ciągniki NTX ustąpiły miejsca kolejnym konstrukcjom, głównie z powodu rosnącej masy samolotów.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.