Zaprojektowany w 1972 roku Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) był jednym z kilku prototypowych bezpiecznych samochodów zaprojektowanych w latach 70. w odpowiedzi na plany wprowadzenia norm bezpieczeństwa dla samochodów osobowych.

Na początku lat 70. zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych zainicjowano wiele projektów mających na celu zaprojektowanie tzw. bezpiecznych samochodów. Według założeń miały to być demonstratory technologii pokazujące możliwe kierunki rozwoju motoryzacji. Jedną z firm, która przygotowała taki prototyp był szwedzki koncern Volvo.

Volvo VESC (fot. Volvo)
Volvo VESC (fot. Volvo)

Prace nad bezpiecznymi samochodami trwały w Volvo już od lat 60., jednak z powodu zmieniających się przepisów bezpieczeństwa, większość wcześniejszych projektów nie doczekała się realizacji. Dopiero w 1972 roku udało się rozpocząć prace nad pojazd oznaczonym jako VESC (Volvo Experimental Safety Car). Samochód ten miał 5,2 m długości, 1,8 m szerokości i ważył 1450 kg.

Konstruktorzy położyli olbrzymi nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa auta, stosując przy tym wiele ciekawych rozwiązań. Szerokie przednie i tylne zderzaki cofały się o kilkanaście centymetrów przy słabszych uderzeniach (prędkość do 16 km/h), dzięki czemu samochód nie odnosił w takich sytuacjach żadnych uszkodzeń. Przy większych prędkościach podwozie zaprojektowano tak, aby nie tylko pochłaniało siłę uderzenia, ale również aby miało jak najbardziej optymalną strefę zgniotu.

Między silnikiem a kabiną umieszczono specjalne wzmocnienie, dzięki któremu silnik przy zderzeniu miał być wepchnięty pod fotele. Kolumna kierownicy wyposażona była w sprężynę, która miała ją cofnąć przy uderzeniu jeszcze zanim kierowca w nią uderzy. Boczna część karoserii została wyposażone w specjalne wzmocnienia w postaci rur, które miały zminimalizować skutki uderzenia. Grube przednie fotele mieściły dodatkowe poduszki powietrzne dla pasażerów, a w tylnej kanapie umieszczono tzw. „worki powietrzne”, które miały chronić pasażerów w razie uderzenia od tyłu.

Ostatecznie zbudowano jeden prototyp, chociaż planowano powstanie 10 egzemplarzy. Część rozwiązań zastosowanych w Volvo VESC zostało zaimplementowanych w modelu Volvo 240, który zadebiutował w 1974 roku. Nigdy nie sprawdzono skuteczności rozwiązań zastosowanych w modelu VESC.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.