SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Boeing XB-15
    Zapomniany Boeing XB-15
    Zapomniany Boeing XB-15
    Artykuły

    Zapomniany Boeing XB-15

    Michał BanachBy Michał Banach22 kwietnia 2019Updated:3 lutego 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Sylwetkę Boeinga B-17, czyli słynnej Latającej Fortecy zna chyba każdy miłośnik lotnictwa lub II wojny światowej. Nie każdy jednak wie, że najważniejszym samolotem bombowym USAAC mógł zostać zupełnie inny samolot – rozwijany pod oznaczeniem Boeing XB-15. Ostatecznie maszyna nie weszła jednak do produkcji seryjnej.

    Geneza

    W 1933 roku dowództwo USAAC (United States Army Air Corps, poprzednika USAF) podjęło decyzję o rozpoczęciu prac nad następcą bombowców Martin B-10, które… miały wejść do służby dopiero w 1934 roku. Decyzja podyktowana była potrzebą wprowadzenia do eksploatacji maszyn zdolnych do wykonywania o wiele dłuższych misji, przenoszących większy ładunek bomb i lepiej uzbrojonych.

    Zakładano, że nowa maszyna będzie gotowa pod koniec lat 30. co zbiegłoby się z wyeksploatowaniem bombowców B-10. Początkowo prace koncepcyjne zlecono zakładom Boeinga i Martina, ale ostatecznie do dalszych prac wybrano maszynę zaprojektowaną przez Boeinga.

    Boeing XB-15
    Boeing XB-15

    W 1935 roku zaktualizowano wymagania dla nowej maszyny. Według nowych założeń, samolot oznaczony początkowo jako XBLR-1 (później oznaczenie zmieniono na XB-15) miał być ciężkim, czterosilnikowym bombowcem, dysponującym zasięgiem dochodzącym do 8000 km, prędkością maksymalną ponad 300 km/h, oraz mogącego zabrać na pokład ponad 1 tonę bomb na długich lotach.

    Niedoszły bombowiec strategiczny

    W sierpniu 1934 roku rozpoczęto prace nad maszyną w oparciu o pierwsze wymagania USAAC. W połowie 1935 roku wojsko zmieniło założenia dla nowego bombowca, co pociągnęło za sobą zmianę całej koncepcji. Nowa maszyna nie tylko miała być następcą B-10, ale również miała być strategicznym bombowcem, zdolnym do wykonywania misji dalekiego zasięgu.

    Prototyp XB-15 oblatano 15 października 1937 roku. Samolot wyróżniał się długością 26,7 m i rozpiętością skrzydeł wynoszącą 45,4 m, a także maksymalną masą startową wynoszącą 32 tony (opracowywany równolegle bombowiec B-17 miał 22,6 m długości, 31,6 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową wynoszącą 29,7 tony). Jako napęd wybrano cztery czternastocylindrowe silniki Pratt & Whitney R-1830-11 w układzie podwójnej gwiazdy, o mocy 850 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 317 km/h i przelotową 245 km/h. Zasięg wynosił 8259 km, co przekładało się na zasięg operacyjny wynoszący 5474 km.

    Boeing XB-15
    Boeing XB-15

    Licząca 10 osób załoga bombowca dysponowała zamkniętym kadłubem (ale nie hermetyzowanym – taki planowano wprowadzić w późniejszych wersjach XB-15). Co istotne, zakładano, że przy długich misjach załoga będzie pracowała na zmiany, przez co potrzebne były koje i miejsce do odpoczynku, toaleta oraz niewielka kuchnia. Ze względu na duże rozmiary samolotu, w skrzydłach umieszczono specjalne tunele, dzięki którym mechanik pokładowy mógł dostać się do silników. W docelowej konfiguracji XB-15 miał otrzymać 3 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm i 3 kalibru 7,62 mm, a ładunek bomb miał wynosić maksymalnie 5400 kg.

    Po rozpoczęciu testów, szybko okazało się, że o ile bombowiec spełnia oczekiwania, jego osiągi były niewystarczające – zwłaszcza prędkość maksymalna. Po serii lotów USAAC zrezygnowało z zamówienia na dwa kolejne prototypy XB-15 (które miały otrzymać mocniejsze silniki) i zamknęły program XB-15. Jedyny zbudowany egzemplarz wykorzystywano przez pewien czas do lotów testowych, w trakcie których zbierano doświadczenie z eksploatacji tak dużych maszyn, oraz prowadzono testy udźwigu, dzięki którym XB-15 ustanowił kilka rekordów.

    Boeing XB-15
    Boeing XB-15

    W 1940 roku prototypowy bombowiec został użyty do serii próbnych bombardowań. Następnie usunięto uzbrojenie oraz część wyposażenia, dostosowując XB-15 do roli samolotu transportowego dla załóg maszyn dostarczanych na różne odległe lotniska. W 1943 roku ostatecznie usunięto całe zbędne wyposażenie i przekształcono niedoszły bombowiec w samolot transportowy oznaczony jako XC-105.

    W nowej roli XC-105-15 pozostawał w eksploatacji do 18 grudnia 1944 roku, po czym odesłano go na składowisko sprzętu lotniczego w Panamie. W czerwcu 1945 roku podjęto jednak decyzję o jego zezłomowaniu. Tak zakończyła się historia maszyny. W trakcie swojej 18-miesięcznej służby transportowej Grandpappy, jak załogi nazywały maszynę, przetransportował 5200 pasażerów, 200 ton ładunków oraz 43 tony poczty, w trakcie 70 misji. Ponadto maszyna odbyła 60 misji patrolowych.

    Boeing XB-15
    Boeing XB-15

    Podsumowanie

    XB-15 powstawał równolegle z YB-17. Ostatecznie to właśnie Latająca Forteca stała się podstawowym bombowcem strategicznym USAAC. Nie oznaczało to jednak, że XB-15 powstał bez celu. Doświadczenie zdobyte podczas jego eksploatacji posłużyło do dopracowania konstrukcji B-17, a później również zostało wykorzystane przy budowie znacznie nowocześniejszego B-29 Superfortress.

    Największą wadą XB-15 były jego słabe osiągi oraz bardzo duża masa. Generowało to wiele problemów eksploatacyjnych, z którymi nie spotykał się B-17.

    Boczne stanowisko strzeleckie Boeinga XB-17 - praktycznie takie samo stanowisko strzeleckie miał XB-15
    Boczne stanowisko strzeleckie Boeinga XB-17 – praktycznie takie samo stanowisko strzeleckie miał XB-15

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSeria P36 – ostatnie radzieckie parowozy
    Next Article Inteligentne oświetlenie – 5 powodów, dla których warto w nie zainwestować
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.