SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Martin B-10 – rewolucyjny amerykański bombowiec
    Artykuły

    Martin B-10 – rewolucyjny amerykański bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach16 listopada 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Martin B-10 - rewolucyjny amerykański bombowiec
    Martin B-10 - rewolucyjny amerykański bombowiec
    Wprowadzony do służby w 1934 roku bombowiec Martin B-10 był w swoim czasie jednym z najnowocześniejszych na świecie. Pod wieloma względami przewyższał wcześniejsze konstrukcje i zapoczątkował rewolucję w projektowaniu samolotów bojowych. Szybko jednak stał się ofiarą tej rewolucji, przez co jego kariera była krótka.

    Początek rewolucji

    Historia pierwszego seryjnie produkowanego bombowca USAAC (United States Army Air Force) o całkowicie metalowej konstrukcji, w układzie jednopłata z chowanym podwoziem zaczęła się na początku lat 30. w firmie Glenn L. Martin Company. Firma podjęła wówczas z własnej inicjatywy prace nad nowym bombowcem, który miał zastąpić dotychczas wykorzystywane konstrukcje.

    Boeing B-9 i P-26 Peashooter
    Boeing B-9 i P-26 Peashooter

    Według założeń, maszyna miała być pod każdym względem lepsza od dotychczasowych bombowców służących w USAAC (których większość stanowiły samoloty stworzone przez Martina). Prototyp oznaczony jako Martin Model 123 został ukończony na początku 1932 roku, a jego oblot miał miejsce 16 lutego.

    Samolot miał układ jednopłata, o całkowicie metalowej konstrukcji, z chowanym podwoziem i otwartymi stanowiskami załogi. Napęd stanowiły dwa silniki Wright SR-1820-E Cyclone o mocy 600 KM. Nowością była również pojemna komora bombowa wewnątrz kadłuba, która zastąpiła węzły podskrzydłowe. Po serii prób fabrycznych, samolot został przekazany 20 marca wojsku, gdzie otrzymał oznaczanie Martin XB-907.

    Martin XB-907 (wojskowe oznaczenie Martin Model 123 podczas prób)
    Martin XB-907 (wojskowe oznaczenie Martin Model 123 podczas prób)

    Przedstawiciele sił zbrojnych po zapoznaniu się z maszyną ocenili ją bardzo dobrze, ale zwrócili uwagę na potrzebę wprowadzenia wielu modyfikacji. Prace nad dostosowaniem samolotu do oczekiwań USAAC trwały przez cały rok i zakończyły się zamówieniem 48 maszyn seryjnych 17 stycznia 1933 roku. Bombowce otrzymały oznaczenie Martin B-10 (pierwsze 14 samolotów otrzymało oznaczenie YB-10) i znacząco różniły się od prototypu.

    Załogę zmniejszono z 4 do 3 osób, wszystkie stanowiska strzeleckie oraz kokpit przykryto owiewkami, zwiększono rozpiętość skrzydeł i zastosowano mocniejsze silniki Wright R-1820-19 o mocy 675 KM, przykryte owiewkami NACA. W finalnej wersji samolot miał 13,6 m długości, 21,5 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 7440 kg. Prędkość maksymalna wynosiła około 343 km/h, a przelotowa 310 km/h. Zasięg wynosił natomiast około 2000 km. Uzbrojenie bombowca składało się z 3 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. W luku bombowym mieścił się ładunek bomb o masie 1030 kg.

    Martin B-10
    Martin B-10

    Eksploatacja

    Amerykańska armia zamówiła łącznie 165 maszyn w różnych wersjach (część wyprodukowanych samolotów była przebudowywana, w związku z tym liczba wyprodukowanych egzemplarzy nie pokrywa się z ilością maszyn w poszczególnych wersjach), różniących się szczegółami konstrukcji, zastosowanymi silnikami oraz możliwościami bojowymi.

    Martin YB-10
    Martin YB-10

    Oprócz prototypu, powstało 14 maszyn przedseryjnych YB-10 (które według niektórych źródeł otrzymały później oznaczenie B-10M i używane były do transportu poczty), jeden testowy egzemplarz YB-10A z silnikami Wright R-1820-31, 139 maszyn w wersji B-10B, 7 przedseryjnych YB-12 z mocniejszymi silnikami Pratt & Whitney R-1690-11 o mocy 775 KM oraz dodatkowymi komorami zapewniającymi pływalność w przypadku wodowania (przez co osiągi samolotu były takie same jak w B-10B), 25 seryjnych B-12 z dodatkowymi zbiornikami paliwa, oraz kilka prototypów i przebudowanych egzemplarzy.

    Po zakończeniu dostaw dla USAAC, Martin otrzymał zgodę na rozpoczęcie produkcji eksportowej swoich bardzo udanych bombowców. Wśród zagranicznych odbiorców znalazły się takie kraje jak Argentyna, Chiny, Holandia, Filipiny, Syjam (Tajlandia) oraz Turcja. Jeden egzemplarz trafił również do ZSRR na testy. W działaniach bojowych wykorzystane zostały jedynie holenderskie maszyny, oraz kilka znajdujących się w Chinach i Syjamie. Niektóre z nich pozostały w służbie do 1949 roku.

    Martin B-10
    Martin B-10

    Łącznie zbudowano 348 maszyn tego typu w różnych wersjach. Koszt jednego egzemplarza szacuje się na około 52 083 dolary (współcześnie około 964 850 dolarów).

    Podsumowanie

    W momencie wejścia do służby Martin B-10 był rewolucyjnym bombowcem, który pod każdym względem przewyższał wcześniejsze maszyny tego typu. W związku z tym zapoczątkował on rewolucję, której stał się ofiarą, ponieważ w krótkim czasie kolejne wytwórnie lotnicze zaczęły tworzyć coraz lepsze, nowoczesne bombowce. Warto dodać, że konkurencją dla B-10 był bombowiec Boeing B-9, który jednak mimo metalowej konstrukcji, prezentował przestarzały poziom technologiczny z swoimi otwartymi stanowiskami załogi i słabymi osiągami.

    Martin B-10B
    Martin B-10B

    Do 1941 roku większość amerykańskich B-10 wycofano z służby liniowej, a maszyny eksportowe, które wzięły udział w walkach poniosły ciężkie straty, głównie z powodu zbyt słabego uzbrojenia obronnego i braku odpowiedniego opancerzenia.

    Mimo to bombowiec ten zapisał się w historii lotnictwa. Do naszych czasów przetrwał tylko jeden w pełni kompletny egzemplarz B-10, który znajduje się obecnie w National Museum of the United States Air Force w Wright-Patterson Air Force Base. Ponadto fragmenty zniszczonych maszyn można zobaczyć w Holandii w Militaire Luchtvaart Museum.

    Martin B-12
    Martin B-12
    Martin XB-14
    Martin XB-14
    Martin B-10
    Martin B-10
    Martin B-10
    Martin B-10
    Holenderski Martin B-10B
    Holenderski Martin B-10B
    Martin B-10 współcześnie (fot. Greg V. Goebel)
    Martin B-10 współcześnie (fot. Greg V. Goebel)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOstatni amerykański transatlantyk – SS United States
    Next Article Wycieczkowce Oasis – największe statki pasażerskie świata
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 grudnia 20235 Mins Read2 Views

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    By Michał Banach0
    30 listopada 20234 Mins Read95 Views

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 czerwca 20203 Mins Read

    Argentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2

    Ze względu na brak aktywnego udziału Argentyny w działaniach wojennych podczas II wojny światowej, historia…

    Artykuły
    27 grudnia 20182 Mins Read

    Niesamowity wrak Empire Heritage

    Na północ od wyspy Tory Island u wybrzeży Irlandii znajduje się niesamowity wrak tankowca SS…

    Artykuły
    24 października 20184 Mins Read

    HMS X1 – zapomniany brytyjski podwodny rajder

    Skuteczność niemieckich okrętów podwodnych podczas I wojny światowej sprawiła, że w okresie międzywojennym w Wielkiej…

    Gadgety
    23 listopada 20232 Mins Read

    Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

    Kamery IP i analogowe są dwoma podstawowymi technologiami stosowanymi w systemach monitoringu. Sprawdź zalety i…

    Artykuły
    25 lipca 20174 Mins Read

    VL Pyörremyrsky – myśliwiec który nie zdążył na wojnę

    Podczas II wojny światowej fińskie siły powietrzne wykorzystywały bardzo dużo różnych rodzajów i typów maszyn,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.