SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boeing B-9 – latająca (nie)forteca
    Boeing B-9 - latająca (nie)forteca
    Boeing B-9 - latająca (nie)forteca
    Artykuły

    Boeing B-9 – latająca (nie)forteca

    Michał BanachBy Michał Banach13 kwietnia 20222 komentarze5 Mins Read
    Na początku lat 30. amerykańskie lotnictwo zaczęło szukać nowych bombowców, które zastąpiłyby stare, często drewniane dwupłatowe bombowce, będące całkowicie przestarzałymi konstrukcjami w tych czasach. Jednym z bombowców, który miał stać się nowym ciężkim bombowcem amerykańskiego lotnictwa był Boeing B-9.

    Geneza

    Po zakończeniu I wojny światowej w USA lotnictwo wojskowe rozwijało się powoli i przez długi czas pozostawało w tyle za konstrukcjami europejskimi. Wśród używanych na przełomie lat 20. i 30. samolotów, tylko część posiadała metalowe konstrukcje kadłuba, ale żaden nie posiadał w pełni metalowej konstrukcji.

    Keystone B-6A - jeden z podstawowych amerykańskich bombowców lat 20.
    Keystone B-6A – jeden z podstawowych amerykańskich bombowców lat 20.

    W 1930 roku czołowi producenci samolotów w USA zaczęli przygotowywać projekty samolotów odpowiadające wymaganiom United States Army Air Corps (zanim powstały US Air Force, lotnictwo było częścią sił lądowych – poza lotnictwem Marynarki).

    Nowy samolot otrzymał nazwę roboczą Boeing YB-9. Projekt oparto na sprawdzonym i bardzo udanym samolocie Boeing 200 Monomail. Chociaż była to maszyna cywilna, a dokładnie pocztowa i do tego jednosilnikowa, była idealną bazą technologiczną do rozpoczęcia prac nad bombowcem.

    Boeing Model 200 Monomail
    Boeing Model 200 Monomail

    Boeing B-9

    Prace nad Boeingiem B-9 ruszyły na przełomie 1930 i 1931 roku. Konstruktorzy Boeinga wykorzystali ogólne założenia techniczne przygotowane dla Boeinga 200 i odpowiednio powiększyli samolot aby pomieścić uzbrojenie, zbiorniki paliwa i wyposażenie dla bombowca dalekiego zasięgu.

    Boeing B-9 był dolnopłatem i miał całkowicie metalową konstrukcję i był pierwszym tego typu samolotem testowanym przez amerykańskie lotnictwo wojskowe. Wcześniej wykorzystywano jedynie maszyny o częściowo metalowej konstrukcji. bombowiec napędzały dwa silniki umieszczone w skrzydłach.

    Boeing B-9
    Boeing B-9

    Ze względu na oparcie konstrukcji na maszynie cywilnej, bombowiec nie posiadała wewnętrznego luku bombowego. Decyzja o takim zaprojektowaniu samolotu jak się później okazało, była gwoździem do jego trumny.

    W swój pierwszy lot Boeing B-9 wzbił się 13 kwietnia 1931 roku. Po pierwszych lotach uznano, że konstrukcja jest obiecująca i rozpoczęto dalsze prace nad kolejnymi prototypami. Wojsko zamówiło 7 maszyn – dwa prototypy i 5 maszyn przedseryjnych) w celu przeprowadzenia dalszych prób.

    Boeing B-9
    Boeing B-9

    Boeing B-9 cechował się bardzo dużą prędkością jak na tamte czasy, wynoszącą maksymalnie 302 km/h. Niestety praktycznie natychmiast armia zwróciła uwagę na kilka wad samolotu. Po pierwsze bombowiec nie posiadał wewnętrznego luku bombowego, a zaczepy pod kadłubem mogły unieść jedynie bomby o masie 1030 kg. Kolejną wadą było bardzo słabe uzbrojenie obronne składające się jedynie z dwóch karabinów maszynowych. Ponadto zarówno piloci jak i strzelcy znajdowali się w otwartych kabinach.

    Mimo tych wad, wyprodukowane maszyny trafiły do ograniczonej eksploatacji. Kolejne testy wykazały, że samoloty miały tylko jedną zaletę – prędkość. W pozostałych kwestiach (obronność, ładunek bomb, wytrzymałość konstrukcji) wypadały bardzo kiepsko. Ostatecznie 26 kwietnia 1935 roku wycofano je z służby i zezłomowano. Do dnia dzisiejszego nie przetrwał żaden z 7 egzemplarzy bombowca.

    Boeing B-9 i P-26 Peashooter
    Boeing B-9 i P-26 Peashooter

    Konstrukcja

    Boeing B-9 był dolnopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji z częściowo chowanym podwoziem. Czteroosobowa załoga zajmowała miejsce w otwartych stanowiskach – piloci z przodu jeden za drugim, a strzelcy zaraz za skrzydłem. Drugi pilot pełnił dodatkowo rolę bombardiera. Nawigator jako jedyny posiadał stanowisko wewnątrz kadłuba. Samolot miał 23,4 m rozpiętości skrzydeł i ważył zaledwie 4 tony, a maksymalna masa startowa wynosiła 6,5 tony.

    Boeing Y1B-9
    Boeing Y1B-9

    Łącznie zbudowano 7 maszyn różniących się silnikami. Pierwszy prototyp – YB-9, posiadał 2 silniki Pratt & Whitney R-1860-13 Hornet B o mocy 575 KM każdy. Drugi prototyp – Y1B-9, otrzymał silniki Curtiss GIV-1570 Concqueror o mocy 600 KM każdy. Później zamieniono je na doładowane silniki Pratt & Whitney R-1860-11 Hornet B, również o mocy 600 KM. Pięć przedseryjnych egzemplarzy oznaczonych Y1B-9A otrzymały silniki Pratt & Whitney R-1860-11 Hornet B.

    Silniki te zapewniały prędkość maksymalną około 302 km/h i przelotową 265 km/h. Zasięg wynosił 869 km, a pułap 6325 metrów. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych .30 cal, zamontowanych po jednym w dwóch stanowiskach strzeleckich w górnej części kadłuba. Ładunek bomb na zaczepach zewnętrznych składał się z 4 bombo o masie 272 kg każda.

    Boeing Y1B-9
    Boeing Y1B-9

    Latająca (nie)forteca

    Boeing B-9 mimo zastosowania kilku nowatorskich rozwiązań okazał się totalną porażką. Maszyna ani trochę nie przypominała oblatanego w 1935 roku Boeinga B-17 Flying Fortress, który stał się najważniejszym bombowcem amerykańskiego lotnictwa w trakcie II wojny światowej.

    Boeing B-9 i P-26 Peashooter
    Boeing B-9 i P-26 Peashooter

    Ostatecznie zanim do eksploatacji wszedł B-17, amerykańska armia zamówiła bombowce Martin B-10. Samoloty te posiadały również metalową konstrukcję, ale w przeciwieństwie do B-9 miały luk bombowy i zamknięte kabiny.

    Boeing B-9
    Boeing B-9

    Największą wadą i zarazem zaletą B-9 było oparcie jego konstrukcji na maszynie cywilnej. Udało się dzięki temu uzyskać maszynę o dobrych osiągach, ale przy okazji nie pomyślano o typowo militarnych elementach konstrukcji. Co ciekawe, B-9 nieoficjalnie nazywano Death Angel.

    Mimo wszystko szkoda, że żaden B-9 nie przetrwał do dnia dzisiejszego.

    Martin B-10
    Martin B-10

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie
    Next Article Curtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.