W latach 70. kolejne koncerny motoryzacyjne prezentowały coraz bardziej futurystyczne samochody wyróżniające się nadwoziem przypominającym klin. Również Lancia pokazała w 1970 roku taki samochód na targach w Turynie. Lancia Stratos Zero była wyjątkowym samochodem koncepcyjnym, który powstał… bez wiedzy Lancii.

Za projekt samochodu odpowiadał Nuccio Bertone i Marecello Gandini. W 1969 roku chcąc nawiązać współpracę z Lancią, postanowili samodzielnie zaprojektować i zbudować oryginalny samochód koncepcyjny. Jako bazę wykorzystali podwozie Lancii Fulvia, które znacząco przerobili.

Lancia Stratos Zero
Lancia Stratos Zero

Samochód miał zaledwie 84 cm wysokości i 3,58 m długości. Napęd zapewniał centralnie umieszczony silnik V4 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM pochodzący z Lancii Fulvia. Ze względu na bardzo niską sylwetkę, samochód posiadał jedynie drzwi z przodu, otwierane do góry. Kierowca siedział bardzo nisko, mając kolana między przednimi kołami. Cechą charakterystyczną były również przednie światła w formie pasa, który łączył w sobie również funkcję kierunkowskazu. Wnętrze urządzono podobnie jak karoserię, nadając mu futurystyczny wygląd.

Po zaprojektowaniu samochodu, Bertone skontaktował się z przedstawicielami Lancii i otrzymał zaproszenie na pokaz samochodu. Po przyjechaniu do siedziby firmy, jego pojazd wzbudził zachwyt wśród zarówno szeregowych pracowników, jak i szefostwa. Berone otrzymał kontrakt na współpracę, a jego samochód nazwany tymczasowo Lancia Straslimite zaprezentowano podczas Motor Show w Turynie, gdzie również wzbudziło spore zainteresowanie.

Lancia Stratos Zero
Lancia Stratos Zero

Tym co wyróżniało pojazd był fakt, że był to w pełni sprawny samochód. Po serii pokazów samochód trafił do muzeum, a w 2011 roku sprzedano je na aukcji za 761 000 dolarów. Następnie pojazd prezentowano na różnych wystawach głównie w Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, w 1988 roku wykorzystano je podczas kręcenia filmu Moonwalker, Michaela Jacksona.

Doświadczenie z prac nad Lancią Stratos Zero wykorzystano następnie w pracach nad Lancią Stratos HF, która jednak znacząco różniła się od koncepcyjnego Zero.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.