SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Belknap – krążownik pozbawiony nadbudówki
    Artykuły

    USS Belknap – krążownik pozbawiony nadbudówki

    Michał BanachBy Michał Banach11 lipca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    USS Belknap - krążownik pozbawiony nadbudówki
    USS Belknap był pierwszym krążownikiem rakietowym typu Belknap (początkowo klasyfikowane te okręty jako fregaty rakietowe). W 1975 roku okręt został bardzo mocno uszkodzony podczas kolizji z lotniskowcem USS John F. Kennedy, ale dzięki pomocy załóg innych okrętów, jednostkę uratowano, a później przebudowano na okręt testowy systemu AEGIS.

    Okręty typu Belknap były następcą krążowników typu Leahy. Początkowo okręty te klasyfikowano jako fregaty rakietowe i oznaczano jako DLG. Dopiero w 1975 roku przeklasyfikowano je na krążowniki rakietowe. Zbudowano 10 jednostek tego typu, z których jedną przebudowano na krążownik o napędzie atomowym (USS Truxtun), a kolejną (tytułowy USS Belknap) przebudowano na okręt testowy systemu AEGIS.

    USS Belknap podczas budowy
    USS Belknap podczas budowy

    Krążowniki te miały 167 m długości i wyporność 8957 ton. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych o mocy 85 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 32-34 węzłów. Uzbrojenie składało się z działa kalibru 127 mm,  dwóch dział kalibru 76 mm, wyrzutni rakiet RIM-2 Terrier i RIM-67, systemu CIWS Phalanx, wyrzutni rakiet przeciwokrętowych Harpoon oraz 6 wyrzutni torped kalibru 324 mm. Załoga liczyła 64 oficerów i 546 marynarzy.

    Wyposażenie elektroniczne okrętu składało się z radarów AN/SPS-48E, AN/SPS-49(V)5, AN/SPG-55B,AN/SPG-53F i sonaru AN/SQS-26. Dodatkowo okręt wyposażono w system AN/SLQ-32. Cechą charakterystyczną okrętu była nadbudówka wykonana z aluminium, aby zmniejszyć jej wagę i obniżyć środek ciężkości.

    USS Belknap
    USS Belknap

    Budowę USS Belknap zlecono 16 maja 1961 roku stoczni Bath Iron Works, a położenie stępki miało miejsce 5 lutego 1962 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 20 lipca 1963 roku, a do służby krążownik wszedł 7 listopada 1964 roku. Początkowo kariera USS Belknap nie wyróżniała się żadnymi istotnymi wydarzeniami aż do 22 listopada 1975 roku. Tego dnia, u wybrzeża Sycylii doszło do zderzenia krążownika z lotniskowcem USS John F. Kennedy.

    W wyniku uderzenia, na krążowniku wybuchł pożar, którego załoga nie mogła opanować. Gdy nadbudówka rozgrzała się, aluminiowa konstrukcja nie wytrzymała, przez co większość nadbudówki zapadła się. W tym czasie do krążownika dopłynęły inne okręty będące częścią grupy lotniskowca, m.in. niszczyciele USS Claude V. Ricketts i USS Bordelon. Na pomoc ruszyły również fregata USS Pharris i okręt amunicyjny USS Mount Baker.

    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji

    Dzięki pomocy załóg innych okrętów, krążownik uratowano mimo potężnych uszkodzeń i odholowano do pobliskiej bazy, gdzie wyładowano resztki amunicji, która nie eksplodowała podczas pożaru. Następnie praktycznie pozbawiony funkcjonalnej nadbudówki krążownik został przeholowany do Filadelfii, gdzie podjęto decyzję nie tylko o odbudowie okrętu, ale i jego modernizacji i przebudowanie na eksperymentalny okręt wyposażony w elementy systemu AEGIS, które testowano przed ich zaimplementowaniem na docelowych jednostkach.

    W trakcie prac odbudowano nadbudówkę i zmieniono jej układ, aby dopasować ją do nowego wyposażenia okrętu. Równocześnie wyciągnięto wnioski z analizy uszkodzeń. Uznano, że aluminiowa nadbudówka chociaż lżejsza, była zbyt słaba aby wytrzymać ogień, jaki wybuchł po uszkodzeniu magazynów amunicyjnych. Rekomendowano rezygnację z tego typu konstrukcji i powrót do tradycyjnych nadbudówek wykonanych ze stali.

    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji

    Po przeprowadzeniu testów zmodernizowanej jednostki, wcielono ją ponownie do służby w maju 1980 roku. Następnie USS Belknap wrócił do służby, a w maju 1985 roku przeszedł kolejną modernizację, w trakcie której przystosowano go do pełnienia roli okrętu flagowego Szóstej Floty na Malcie. Ostatecznie 15 lutego 1995 roku krążownik został wycofany z eksploatacji i przeniesiony do rezerwy. 24 września 1998 roku zatopiono go jako cel podczas manewrów.

    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po kolizji
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    USS Belknap po przebudowie
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJedziesz na wakacje i potrzebujesz super telefonu do zdjęć? Jest na to sposób!
    Next Article Dornier Do X – latający statek
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 maja 20208 Mins Read

    Parowe okręty podwodne typu K

    Zaprojektowane w 1913 roku, ale zbudowane dopiero w 1916 roku okręty podwodne typu K wyposażone…

    Artykuły
    29 września 20203 Mins Read

    Zapomniany Vought F7U Cutlass

    Zaprojektowany na przełomie lat 40. i 50. Vought F7U Cutlass był jednym z bardziej oryginalnych…

    Artykuły
    27 lipca 20165 Mins Read

    Wybierasz się w podróż lotniczą? Dobrze się do niej przygotuj!

    Podróż samolotem jest ogromnym przeżyciem dla każdego pasażera, który wybiera taki środek transportu po raz…

    Artykuły
    9 grudnia 20163 Mins Read

    John Glenn – pierwszy Amerykanin na orbicie (1921-2016)

    John Glenn był jednym z najsłynniejszych amerykańskich astronautów programu Mercury. 20 lutego 1962 roku został…

    Artykuły
    18 września 20213 Mins Read

    SS William E. Corey – od frachtowca po falochron

    Zbudowany w 1905 roku jeziorowiec SS William E. Corey był jednym z 4 frachtowców zbudowanych…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.