SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sterowiec America i nieudany podbój bieguna północnego
    Artykuły

    Sterowiec America i nieudany podbój bieguna północnego

    Michał BanachBy Michał Banach10 marca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Sterowiec America i nieudany podbój bieguna północnego
    Sterowiec America i nieudany podbój bieguna północnego
    W 1906 roku Walter Wellman podjął próbę dotarcia do bieguna północnego na pokładzie sterowca. Firma Mutin Godard zbudowała specjalny sterowiec ciśnieniowy o nazwie America. Mimo kilku prób, ekspedycja się nie udała. Kolejna próba, tym razem pokonania Atlantyku, również zakończyła się niepowodzeniem.

    Walter E. Wellman urodził się 3 listopada 1858 roku. Już jako nastolatek rozpoczął karierę w mediach, tworząc lokalną gazetę. Z czasem udało mu się zbudować dobrze prosperujący biznes medialny. W latach 90. XIX wieku chcąc dostarczać swoim czytelnikom ciekawsze historie, zaczął brać udział w ekspedycjach naukowych. W 1894 roku podjął próbę dotarcia do bieguna północnego, ale bez powodzenia. W kolejnych latach podjął jeszcze kilka nieudanych prób dotarcia do bieguna północnego drogą wodną i lądową.

    America
    America

    31 grudnia 1905 roku Wellman ogłosił, że tym razem spróbuje dotrzeć do bieguna północnego na pokładzie sterowca. Wcześniej rozważał wykorzystanie balonów, ale z racji braku możliwości sterowania nimi w odpowiedni sposób, porzucił ten pomysł. Po zapoznaniu się z technologią budowy napełnianych wodorem sterowców ciśnieniowych, uznał, że taki pojazd pozwoli mu przeprowadzić ekspedycję.

    W 1906 roku Wellman namówił Victora F. Lawsona do współpracy i częściowego sfinansowania projektu. Przekazał on 60 000 dolarów, a pozostałą kwotę 190 000 dolarów (łącznie ekspedycja kosztowała 250 000 dolarów, czyli około 7,33 mln dolarów współcześnie) pozyskano z różnych zbiórek. Budowę sterowca zlecono firmie Mutin Godard.

    Maszyna otrzymała nazwę America i miała 51 m długości. Napęd stanowiły 3 silniki spalinowe o łącznej mocy 80 KM, połączone z dwoma śmigłami – po jednym na dziobie i rufie gondoli podwieszonej pod sterowcem. Sterowiec dostarczono na Spitsbergen drogą morską 8 lipca 1906 roku. Niestety podczas próby złożenia maszyny, doszło do uszkodzenia silników, co uniemożliwiło przeprowadzenie ekspedycji.

    America
    America

    America wróciła do Francji, gdzie naprawiono silniki. Wellman ponownie podjął próbę rozpoczęcia ekspedycji w lipcu 1907 roku. Tym razem sterowiec miał solidniejszą konstrukcję i został wydłużony do 56 m, co zwiększyło jego objętość z 7300 m³ do 7700 m³ wodoru. Z powodu złej pogody ekspedycja wyruszyła dopiero 2 września, ale po pokonaniu kilkunastu kilometrów, przerwano lot.

    Sterowiec ponownie zabrano do Francji na naprawy, a kolejną próbę Wellman przeprowadził w 15 sierpnia 1909 roku. Niestety z powodu problemów z balastem i utrzymaniem wysokości, sterowiec najpierw wzniósł się na wysokość 1500 m, po czym spuszczono wodór i maszyna wylądowała. Oznaczało to koniec ekspedycji. Załoga została zabrana wraz z sterowcem na pokład parowca Farm.

    Wellman chciał podjąć kolejne próby dotarcia do bieguna północnego, ale gdy dowiedział, się, że dokonał tego rzekomo Frederick Cook, zrezygnował (ostatecznie okazało się, że Cook nie dotarł do bieguna północnego, a jego świadectwo było nieprawdziwe).

    Załoga sterowca America w 1910 roku
    Załoga sterowca America w 1910 roku

    Wobec nieudanej próby dotarcia do bieguna północnego, Wellman postanowił przelecieć swoim sterowcem przez Atlantyk. W tym celu maszynę przebudowano, instalując w niej szalupę z bezprzewodowym telegrafem na wypadek potrzeby wodowania. Lot rozpoczął się 15 października 1910 roku z Atlantic City. Niestety po zaledwie 38 pełnych problemów godzinach lotu, silniki sterowca odmówiły posłuszeństwa i maszyna zaczęła dryfować. Pomimo wyrzucenia balastu i zbędnego wyposażenia – w tym jednego zepsutego silnika, sterowiec zaczął również wytracać wysokość.

    Po kolejnych 33 godzinach w powietrzu i pokonaniu 2200 km, America dotarła na zachód od Bermudów, gdzie jej załoga dojrzała parowiec RMS Trent. Najpierw przy użyciu lampy sygnałowej i kodu Morse’a nadano prośbę o pomoc, a następnie powtórzono ją przez radio. Gdy jednostki zbliżyły się do siebie, opuszczono szalupę w której znalazła się cała załoga wraz z… kotem, którego zabrano na pokład.

    America
    America

    Parowiec Trent o mały włos nie staranował szalupy, ale na szczęście udało się podjąć załogę sterowca. Niestety sama America pozostawiona została własnemu losowi. Sterowiec odleciał pozbawiony sterowania. Jego wrak odkryto blisko 100 lat później i wyłowiono, a następnie przekazano do Smithsonian Institution wraz z zachowaną szalupą.

    Wellman nie podjął kolejnych prób ekspedycji przy użyciu sterowca. Zmarł 31 stycznia 1934 roku w wieku 76 lat.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePomnik myszy laboratoryjnych
    Next Article SS Keewatin – weteran jednej trasy zachowany jako muzeum
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read608 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.