SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Paderewski – statek z rezerwy
    Artykuły

    SS Paderewski – statek z rezerwy

    Michał BanachBy Michał Banach24 sierpnia 2023Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS Paderewski - statek z rezerwy
    W 1941 roku polską banderę podniesiono na drobnicowcu SS Paderewski. Statek został jednak zwodowany w 1920 roku i przez ponad 20 lat stał niedokończony na rzece Mobile w stanie Alabama w USA, gdzie czekał na właściciela. Jednostka stała się ostatecznie ofiarą u-boota U-214.

    Podczas I wojny światowej opracowano w USA uproszczone projekty statków, które można było budować tanim kosztem i szybko. Po zakończeniu wojny kontynuowano budowę takich jednostek dla różnych krajów. W 1920 roku w stoczni International Shipbuilding Co w Pascagoula zwodowano kadłub drobnicowca Trieste, zamówionego przez amerykański rząd dla Włoch. Prac nie dokończono, a kadłub zacumowano na rzece Mobile w pobliżu Mobile w stanie Alabama.

    Po latach jednostkę przejął grecki armator zarejestrowany w Panamie – Victor Rose de Vapores. W 1941 roku jednostką zainteresowały się linie Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL), które szukały nowych jednostek dla uszczuplonej działaniami wojennymi floty. Stojący w słodkich wodach rzeki Mobile drobnicowiec był stary, ale jego stan określano jako bardzo dobry, więc sprzedano go za kwotę 1 085 785 dolarów (sam kadłub kosztował 250 000 dolarów, reszta kwoty to koszt prac wykończeniowych).

    Ukończona jednostka otrzymała nazwę SS Paderewski i miała 113 m długości i tonaż 4426 BRT. Napęd stanowił silnik parowy z 1920 roku (prawdopodobnie był to oryginalny silnik tej jednostki odzyskany z Kanady) o mocy 2800 KM, który zapewniał prędkość maksymalną do około 9 węzłów. Załoga liczyła 36 osób.

    SS Paderewski
    SS Paderewski

    W swój pierwszy rejs Paderewski wyszedł 20 września 1941 roku. Przez kolejne miesiące operował u wybrzeży Ameryki Północnej i Południowej. 30 września 1942 roku jednostka wyruszyła w swój kolejny rejs, ale z powodu uszkodzenia śruby mógł osiągać prędkość jedynie 3-4 węzłów. W związku z tym nie mógł być częścią żadnego konwoju.

    30 grudnia 1942 roku SS Paderewski został zauważony przez niemieckiego u-boota U-214 typu VIID, który wystrzelił w jego kierunku torpedy. Jedna z nich minęła jednostkę, a druga uderzyła w kadłub na wysokości maszynowni, zabijając 3 członków załogi. Reszta załogi opuściła pokład po kilkunastu minutach od ataku. U-boot wynurzył się i ostrzelał z działa tonący statek, po czym odpłynął po godzinie od ataku. Znajdująca się szalupach na tratwie załoga została podjęta przez kuter rybacki i następnie przekazana na amerykańskie ścigacze okrętów podwodnych.

    Zakup SS Paderewski od samego początku była bardzo krytykowana, ponieważ wielu decydentów uważało, że statek był za drogi jak na swój wiek. Mimo to w ostatecznym rozrachunku statek był dochodowy – głównie dzięki odszkodowaniu po jego zatopieniu.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBuzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu
    Next Article GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    1 października 20233 Mins Read1 Views

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    By Michał Banach0
    30 września 20233 Mins Read166 Views

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    Reklama




    Losowe
    Film
    6 października 20151 Min Read

    Mistrz Zgazu Tanoga

    Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to temat, który nigdy nie traci na znaczeniu. Im więcej samochodów…

    Lifestyle
    30 lipca 20213 Mins Read

    Czym można pływać bez uprawnień?

    Niektórzy z nas doskonale wiedzą o tym, że pływać można bez uprawnień sprzętami takimi jak…

    Artykuły
    9 sierpnia 20233 Mins Read

    Fokker F.II – niepozorny przodek słynnych Fokkerów

    Do pojawienia się bardzo udanych całkowicie metalowych samolotów pasażerskich Douglasa i Boeinga, w lotnictwie pasażerskim…

    Artykuły
    25 września 20194 Mins Read

    Krótka historia kawy

    Kawa jest jednym z najważniejszych artykułów spożywczych na świecie. Miliony firm zajmują się jej produkcją…

    Militaria
    15 kwietnia 20223 Mins Read

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.