SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Meteor – ostatni z jeziorowców typu „whaleback”
    SS Meteor - ostatni z jeziorowców typu "whaleback"
    SS Meteor - ostatni z jeziorowców typu "whaleback"
    Artykuły

    SS Meteor – ostatni z jeziorowców typu „whaleback”

    Michał BanachBy Michał Banach1 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 80. XIX wieku na Wielkich Jeziorach Amerykańskich zaczęto eksploatować nietypowy typ statków towarowych, określanych jako whaleback ship. Jednostki te wyróżniały się nietypowym kształtem kadłuba, przypominającym po załadowaniu grzbiet wieloryba. Ostatnim statkiem tego typu, który przetrwał do naszych czasów jest SS Meteor.

    Geneza

    Warunki panujące na wielkich Jeziorach sprawiają, że konstruktorzy statków często sięgali po nietypowe rozwiązania, aby zaprojektować jak najlepsze jednostki. Najwięcej eksperymentów prowadzonych było w XIX wieku, wraz z rozwojem napędu parowego. W 1887 roku za sprawą Alexandra McDougalla w kilku stoczniach rozpoczęto prace nad nietypowym typem jeziorowców, które zaczęto nazywać whaleback ships.

    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller)
    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller)

    Cechą charakterystyczną tych jednostek był kształt kadłuba w części nawodnej. Burty zwężały się do wewnątrz, a po całkowitym załadowaniu, nad powierzchnią wody znajdowała się tylko niewielka część kadłuba wraz z nadbudówkami. Taki kształt kadłuba miał ułatwiać pływanie w trudnych warunkach, a także zmniejszać opory generowane przez kadłub podczas rejsu. Pozwalało to na efektywniejsze holowanie kilku barek. To właśnie takiemu kształtowi kadłuba (przypominającemu grzbiet wieloryba) statki te zawdzięczają swoją nazwę.

    Zbudowano łącznie 44 statki tego typu. Ich kariera była średnio udana. Ze względu na ograniczone możliwości ówczesnego przemysłu, dużym problemem było zapewnienie szczelności włazów na pokładzie. Dodatkowo miały one małe wymiary, przez co załadunek i rozładunek były bardziej czasochłonne niż w przypadku standardowych statków. Ostatecznie w połowie XX wieku prawie wszystkie jednostki tego typu zostały wycofane z eksploatacji lub zatonęły. Przetrwał tylko SS Meteor.

    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Randen Pederson)
    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Randen Pederson)

    SS Frank Rockefeller (SS Meteor)

    Budowę SS Frank Rockefeller rozpoczęto w 1896 roku na zlecenie American Steel Barge Company. Prace prowadzono w stoczni w Superior, a ich koszt wyniósł 181 570 dolarów (współcześnie około 5,7 mln dolarów). Statek miał 120 m długości i przeznaczony był do transportu rud żelaza z kopalni do hut, lub ewentualnie zborze w razie potrzeby. Podczas eksploatacji, wielokrotnie Frank Rockefeller holował dodatkowo barki z dodatkowym ładunkiem.

    W 1900 roku jednostka została sprzedana do Bessemer Steamship Company, a rok później została włączona do olbrzymiej floty należącej do Pittsburgh Steamship Company. W kolejnych latach statek zaliczył kilka większych bądź mniejszych wypadków, ale ogólnie eksploatacja przebiegała spokojnie.

    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Bobak Ha'Eri)
    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Bobak Ha’Eri)

    W 1936 roku statek ponownie zmienił właściciela, oraz po raz pierwszy w swojej historii również przeznaczenie. Jego ładownia została przebudowana tak, aby mógł zabierać na pokład samochody. W roli samochodowca wykorzystywano go do 1942 roku kiedy to uderzył o brzeg w okolicach Manistique. Skala uszkodzeń była duża i kwalifikowała jednostkę do złomowania, ale z powodu zapotrzebowania na statki transportowe, podjęto decyzję o remoncie parowca i sprzedaży firmie Cleveland Tanker Company.

    Nowy właściciel nadał jednostce nazwę SS Meteor i przebudował ją na tankowiec. W tej roli statek służył do 1969 roku, kiedy to wycofano go z eksploatacji jako ostatni z 44 whaleback ships. Fakt, iż był to ostatni statek tego typu sprawił, że podjęto decyzję o jego przerobieniu na muzeum. Jednostka wróciła do Superior, gdzie poddano ją remontowi i zakotwiczono przy nabrzeżu.

    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Bobak Ha'Eri)
    SS Meteor (ex-SS Frank Rockefeller) (fot. Bobak Ha’Eri)

    Po latach użytkowania w roli statku-muzeum, na początku XXI wieku stan Meteora był bardzo zły, a jednostce groziło zatonięcie. W związku z tym podjęto wówczas decyzję o rozpoczęciu kosztownych prac naprawczych, które ostatecznie zakończyły się w 2016 roku. Obecnie Meteor cały czas znajduje się w Superior i jest lokalną atrakcją turystyczną, oraz pamiątką po eksperymentach morskich z XIX wieku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleProject Greek Island – bunkier atomowy pod hotelem The Greenbrier
    Next Article Francuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.