SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Smutny koniec parowca Mary D. Hume
    Smutny koniec parowca Mary D. Hume
    Smutny koniec parowca Mary D. Hume
    Artykuły

    Smutny koniec parowca Mary D. Hume

    Michał BanachBy Michał Banach23 października 2020Updated:23 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1880 roku parowiec Mary D. Hume pozostawał w eksploatacji przez blisko 100 lat, stając się jednym z najdłużej używanych statków handlowych na zachodnim wybrzeżu USA. Mimo ambitnych planów zachowania go jako muzeum, statek zatonął i został porzucony, a jego wrak cały czas znajduje się w płytkich wodach Rogue River.

    Historia jednostki sięga 1880 roku i związana jest z postacią Roberta D. Hume, biznesmena z Wedderburn i Gold Beach (wówczas nazywanego Ellensburg). Zamówił on niewielki szkuner z dodatkowym silnikiem parowym, z myślą o transporcie konserw, które wytwarzała założona przez niego firma. Jednostka została zbudowana z lokalnego drewna i mierzyła 29 m długości i miała tonaż 150 ton. Napęd zapewniał silnik wymontowany z wraku parowca Varuna.

    Wrak Mary D. Hume (fot. NoeHill/Wikimedia Commons)
    Wrak Mary D. Hume (fot. NoeHill/Wikimedia Commons)

    Statek otrzymał nazwę Mary D. Hume i wykorzystywany był do transportu konserw oraz innych mniejszych ładunków między San Francisco a Gold Beach. W 1889 roku z powodu kryzys w branży konserwowej jednostka została sprzedana do Pacific Steam Whaling Company, która przebudowała ją na brygantynę i przystosowała do poławiania wielorybów (a dokładnie fiszbinowców).

    Jej pierwsza wyprawa na arktyczne wody miała miejsce w latach 1890-1892. W tym czasie załoga złapała aż 37 wielorybów, zarabiając rekordową jak na tamte lata kwotę około 400 000 dolarów (współcześnie około 11,6 mln dolarów). Kolejny rejs był jeszcze dłuższy i trwał od 1893 do 1899 roku. W 1900 roku statek ponownie zmienił właściciela i rolę. Tym razem ponownie zaczęto go wykorzystywać do transportu konserw.  W trakcie przebudowy zainstalowano na nim nowy silnik parowy.

    Wrak Mary D. Hume (fot. David Berry/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume (fot. David Berry/Flickr.com)

    Od 1906 Mary D. Hume była… holownikiem używanym przez firmę American Tug Boat Company w Everett w stanie Waszyngton. Głównym zadaniem statku było holowanie barek i transportów drewna. W 1939 roku zainstalowano nowy silnik parowy, tym razem pochodzący z latarniowca. W 1954 roku napęd parowy zamieniono na silnik diesla o mocy 600 KM. W tym czasie dokonano również ostatniej przebudowy, która nadała ostateczny wygląd nadbudówce.

    W 1973 nowym właścicielem statku została firma Crowley Maritime Corporation, która kontynuowała jego eksploatację jako holownika i jednego z najstarszych statków handlowych na zachodnim wybrzeżu USA. W 1977 roku podjęto jednak decyzję o wycofaniu go z eksploatacji. Mający blisko 100 lat statek został przetransportowany do Gold Beach, gdzie zamierzano wykorzystać go jako muzeum. 1 sierpnia 1979 roku wpisano go nawet do rejestru zabytków i umieszczono przy nabrzeżu na Rogue River.

    Wrak Mary D. Hume (fot. Rick Bergstrom/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume (fot. Rick Bergstrom/Flickr.com)

    Ambitne plany stworzenia muzeum pokrzyżował incydent, który doprowadził do tego, że Mary D. Hume  znalazła się na dnie płytkiej rzeki. Nigdy nie podjęto próby uratowania wysłużonego statku, a jego wrak cały czas leży w wodzie i ulega coraz większym zniszczeniom. Co ciekawe, mimo iż statek zatonął, cały czas wpisany jest do rejestru zabytków. Nie pomaga to jednak w jego uratowaniu. Obecnie z statku zostały dosłownie resztki.

    Wrak Mary D. Hume (fot. Rick Obst/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume (fot. Rick Obst/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Acroterion/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Acroterion/Wikimedia Commons)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)
    Wrak Mary D. Hume w 2009 roku (fot. Wonderlane/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCouronne – pierwszy francuski żelaznokadłubowy okręt wojenny
    Next Article F+W N-20 – pierwszy szwajcarski odrzutowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.