Historia znanych nam wszystkim monstrualnych metalowych skrzyń, w których trafiają do nas towary z całego świata, jest krótsza, niż mogłoby się zdawać. Zaczyna się ona dopiero w XX wieku, kiedy to amerykańska firma Bowling Green Lift-Van Company produkuje pierwsze na świecie kontenery. Od tego momentu następuje rewolucja w dziedzinie transportu. Około 100 lat później ogromne kontenerowce przewożą po świecie masywne skrzynie wypełnione towarami z całego świata.

Pierwsze kontenery o wymiarach 18’ x 8’ x 8’, wyprodukowane przez Bowling Green Lift-Van Company, powstały w Nowym Jorku. To tam rozpoczęła się rewolucja sektora przewozowego. Z początku dotyczyła ona tylko transportu lądowego, ale już na tym wczesnym etapie dużo się zmieniło. Kontenery służyły do wewnątrzkrajowego transportu głównie wielkogabarytowych przedmiotów, takich jak meble. Minęło sporo czasu a dzisiaj, kontenery obecne są w wielu dziedzinach życia, od transportu wodnego po wywóz gruzu.

Kontenery (fot. pixabay.com)
Kontenery (fot. pixabay.com)

Inicjatywa Polska

Człowiekiem odpowiedzialnym za rozwój transportu kontenerowego w Polsce był ppłk. inż. Stanisław Rodowicz. Jego kompleksowy projekt obejmujący system przewozowy oparty na pojazdach szynowych i czterech modelach kontenerów został opracowany już w 1919 roku. Stanisław Rodowicz pracował nad rozwojem swojego systemu i pięć lat później przedstawił projekt dźwignicy kolejowej pozwalającej na załadunek skrzyń. Niestety jego późniejsze pomysły wyprzedzały możliwości epoki więc nigdy nie doczekały się realizacji.

Transport morski

Pierwsze wodowanie kontenerów miało miejsce w Ameryce w roku 1956. Człowiek odpowiedzialny za rozpoczęcie rewolucji w transporcie wodnym nazywał się Malcolm McLean. Zainwestował on cały swój majątek aby, podejmując spore ryzyko, zmodyfikować tankowiec T-2 z czasów II wojny światowej na kontenerowiec. Tak oto „Ideal X” odbywa pierwszy na świecie komercyjny rejs kontenerowca z Portu Newark, New Jersey do Houston w Teksasie.

Ideal X
Ideal X

Minęło niemal 10 lat, zanim ten model transportu wodnego rozprzestrzenił się w Europie. Dopiero w 1966 kontenerowiec „Fairland” zawitał do portu w Rotterdamie. Początkowo występowały problemy wynikające z różnic w konstrukcji skrzyń Europejskich i Amerykańskich, jednak Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) doprowadziła do ich standaryzacji.

Kontenery dzisiaj

Transport morski, wywóz odpadów czy modułowe kwatery mieszkalne. Kontenery spełniają w dzisiejszym świecie setki funkcji. Ich uniwersalne rozmiary, konstrukcja i sposób montowania sprawiają, że można wykorzystywać je w dowolny sposób, gdziekolwiek na świecie. Powstało też wiele nowych wariantów, takich jak kontenery na gruz, jednak wszystko zaczęło się od klasycznej, metalowej skrzyni.

Kontenery (fot. pixabay.com)
Kontenery (fot. pixabay.com)

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.