SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Malcolm McLean i jego Ideal X – pierwszy kontenerowiec
    Malcolm McLean i jego Ideal X - pierwszy kontenerowiec
    Malcolm McLean i jego Ideal X - pierwszy kontenerowiec
    Artykuły

    Malcolm McLean i jego Ideal X – pierwszy kontenerowiec

    Michał BanachBy Michał Banach2 października 2018Updated:2 października 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż miano pierwszego kontenerowca należy się zbudowanemu w 1955 roku kontenerowcowi Clifford J. Rogers, pionierem w rozwoju nowego sposobu transportu towarów drogą morską był Malcolm McLean i jego przebudowany tankowiec T-2 o nazwie SS Ideal X, który wszedł do służby 1956 roku.

    Narodziny kontenerowców

    Przed pojawieniem się kontenerowców większość towarów przewożono albo specjalistycznymi statkami (np. tankowce i masowce) albo drobnicowcami. Towary nazywane drobnicą ładowano na statki w różne sposoby. Od palet, przez worki, beczki, skrzynie itp. które dokerzy umieszczali w ładowniach. Proces załadunku trwał nawet kilka dni albo i tygodni, a do pracy potrzebne były duże ilości pracowników.

    Znacząco wydłużało to czas potrzeby na załadowanie statku, a następnie jego rozładunek. Gdy jeszcze dochodziły do tego strajki dokerów, statki mogły czekać w portach na rozładunek nawet tygodniami. Przynosiło to olbrzymie straty firmom transportowym i sprawiało, że transport morski nie był najbardziej przewidywalnym.

    Clifford J. Rogers
    Clifford J. Rogers

    Mimo podejmowanych prób standaryzowania transportu morskiego, dopiero podczas II wojny światowej wraz z znaczącym rozwojem transportu morskiego na poważnie zaczęto poszukiwać sposobu na przyśpieszenie załadunku i rozładunku statków. Tak zrodził się pomysł umieszczania transportowanych dóbr w kontenerach o standardowych wymiarach, które byłyby łatwe do załadowania a po rozładunku przez dźwig mogłyby trafić prosto na paki ciężarówek.

    W 1955 roku w Wielkiej Brytanii powstał pierwszy statek zbudowany specjalnie do transportu kontenerów. Jednostka otrzymała nazwę Clifford J. Rogers (można również znaleźć informację, że statek nazywał się Clifford J. Rodgers, jednak nazwa ta nie pokrywa się z tą widoczną na zdjęciach jednostki). Kontenerowiec miał 102 m długości i tonaż około 4000 BRT. Prędkość maksymalna wynosiła 13 węzłów, a rejsowa 11,75 węzła. Załoga liczyła 15 marynarzy. Koszt budowy statku wyniósł podobno 10 mln dolarów (współcześnie około 91,5 mln dolarów). Według dostępnych informacji jednostka mogła zabrać około 600 małych kontenerów.

    Mimo swojej nowatorskiej konstrukcji, jednostka nie zyskała rozgłosu. Dopiero zbudowany rok później statek o nazwie SS Ideal X odmienił transport morski.

    Malcolm McLean
    Malcolm McLean

    Malcolm McLean i jego Ideal X

    Historia pierwszego kontenerowca, który odniósł sukces komercyjny i pozwolił na rozwinięcie nowego sposobu transportu morskiego sięga końcówki lat 30. i osoby Malcolma McLeana. Podczas obserwacji załadunku jednego z jego statków, wpadł na pomysł przyśpieszenia całego procesu. Według jego pierwszego pomysłu, towary miały być pakowane do kontenerów będące przyczepami, które ładowano by na pokład statku wraz z ciężarówką. Rozwiązanie to nie było zbyt ekonomiczne, w związku z czym zrezygnował z załadunku samochodów, na rzecz specjalnych kontenerów, które po rozładowaniu, mieściłyby się na naczepach ciężarówek.

    Ideal X
    Ideal X

    Swój pomysł postanowił zrealizować dopiero po II wojnie światowej. W styczniu 1956 roku kupił dwa tankowce T-2 z czasów II wojny światowej, które przebudował i przystosował do transportu 58 kontenerów o długości 35 stóp. Pierwszy rejs kontenerowca McLean o nazwie Ideal X miał miejsce 26 kwietnia 1956 roku. Co istotne, załadunek trwał zaledwie 8 godzin. Jednostka wypłynęła z Newark, kierując się do Houston.

    Próby statku zakończyły się sukcesem, a McLean zaczął szukać sposobu na dopracowanie swojej koncepcji. Pierwszym celem biznesmena było opracowanie systemu zabezpieczającego kontenery na pokładzie, tak aby zwiększyć ich liczbę, ponieważ Ideal X mógł zabrać tylko jedną warstwę. Drugi statek McLean, przebudowany transportowiec typu C-5 Gateway City mógł zabrać już 226 kontenerów mieszczących się na przyczepach ciężarówek.

    Ideal X
    Ideal X

    W ciągu kolejnych kilku lat biznesmen rozwijał swój projekt, ale punktem zwrotnym była wojna w Wietnamie. Amerykańscy żołnierze potrzebowali znacznych ilości sprzętu i zapasów, które dostarczano drogą morską. W trakcie przeładunku w wietnamskich portach często dochodziło do kradzieży ładunków. W 1967 roku amerykańskie władze zainteresowały się kontenerami McLeana, które dzięki możliwości zamknięcia, były łatwiejsze w zabezpieczeniu przed kradzieżą.

    Równocześnie kolejne firmy transportowe zaczęły interesować się transportem towarów za pomocą kontenerów. Wraz z rosnącą popularnością kontenerów, wprowadzono dla nich standaryzowane wymiary. Pierwsze standaryzowane kontenery miały 20 stóp długości (czyli 6,10 x 2,44 x 2,59 m, co daje około 39 m³), co odpowiada 1 TUE (jednostce pojemności używanej dla współczesnych statków), jednak współcześnie stosuje się zwykle kontenery 40-stopowe. W zależności od potrzeb możliwe jest również korzystanie z większych kontenerów. Największe współczesne kontenerowce mogą przewozić nawet kilka tysięcy kontenerów na raz.

    Współczesny kontenerowiec Houston Expresss o długości 332,4 m i pojemności 8400 TEU
    Współczesny kontenerowiec Houston Expresss o długości 332,4 m i pojemności 8400 TEU

    Na koniec warto dodać, że Ideal X w 1959 roku trafił w ręce bułgarskiego armatora, ale podczas rejsu 8 lutego 1964 roku został uszkodzony a następnie zezłomowany.

    Caribia Express – pierwszy zbudowany w Polsce kontenerowiec

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczony szpital Chowrinski w Moskwie
    Next Article Rowery elektryczne – przyszłość na dwóch kołach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.