SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototyp latającego dźwigu Sikorsky S-60
    Prototyp latającego dźwigu Sikorsky S-60
    Prototyp latającego dźwigu Sikorsky S-60
    Artykuły

    Prototyp latającego dźwigu Sikorsky S-60

    Michał BanachBy Michał Banach16 sierpnia 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Rozwój śmigłowców sprawił, że w krótkim czasie lawinowo zaczęły pojawiać się kolejne propozycje ich wykorzystania do różnych zadań. Na przełomie lat 50. i 60. konstruktorzy wpadli na pomysł wykorzystania śmigłowców w roli tzw. latających dźwigów. W 1959 roku w USA zbudowano i oblatano prototyp tego typu maszyny – Sikorsky S-60.

    Amerykański latający dźwig

    Historia S-60 sięga 1955 roku i związana jest z samym Igorem Sikorskym, który zaczął wówczas promować ideę wykorzystania śmigłowców nie tylko jako maszyn transportowych, ale również jako latających dźwigów.  W 1957 roku Sikorsky rozpoczął prace nad taką maszyną. Wspólnie z synem opracował plany śmigłowca, jako bazę wykorzystując śmigłowiec S-56, z którego pochodziła większość podzespołów oraz silniki. Sam kadłub był jednak zupełnie inny i składał się z szczątkowego kadłuba do którego z przodu przymocowano kabinę załogi a z boku w gondolach umieszczono silniki.

    Makieta Sikorsky S-60
    Makieta Sikorsky S-60

    Dzięki takiej konstrukcji znacząco zmniejszono masę maszyny, oraz dodano przestrzeń do podwieszania ładunku. Na przełomie 1957 i 1958 roku zbudowano pełnowymiarową makietę, którą wykorzystano do testów koncepcji. Prace nad prototypem rozpoczęto 1 maja 1958 roku i zakończono 18 marca 1959 roku. Po przeprowadzeniu ostatnich prac wykończeniowych, 25 marca 1959 roku śmigłowiec nazwany Sikorsky S-60 wzbił się w powietrze.

    Testy był bardzo udane, w związku z czym kontynuowano próby z różnego rodzaju ładunkami i platformami, które podwieszano pod śmigłowcem. Jednym z najbardziej nietypowych testów było podwieszenie platformy na której umieszczono kilka foteli. Była ona całkowicie odkryta i pozbawiona jakichkolwiek barierek. Podobno w trakcie jednego z lotów Sikorsky wstał i zaczął chodzić po platformie. Inni pasażerowie nigdy nie odważyli się na taki wyczyn.

    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60

    W trakcie testów S-60 wykorzystano do transportu innych śmigłowców, przenoszenia gondoli mieszczącej do 40 pasażerów oraz wielu różnych ciężkich i niewymiarowych ładunków. Jednym z ciekawszych testów było zamontowano wyposażenia do usuwania min.

    Do kwietnia 1961 roku S-60 wykonał kilkaset lotów, spędzając w powietrzu ponad 335 godzin. Jeszcze przed zakończeniem prób, zdobyte doświadczenie wykorzystywano przy pracach nad kolejnym latającym dźwigiem – Sikorsky S-64/CH-64 Skycrane. Maszyna ta była rozwinięciem S-60.

    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60

    3 kwietnia 1961 roku w trakcie jednego z lotów próbnych prototyp S-60 uległ jednak katastrofie. Chociaż załoga wyszła z niego bez szwanku, maszyna nie nadawała się do remontu. To co z niej zostało zmagazynowano, a następnie przekazano do Connecticut Air and Space Museum w Stratford, gdzie obecnie trwają prace nad odrestaurowaniem śmigłowca.

    S-60 zapoczątkował serię bardzo udanych latających dźwigów S-64, które mimo upływu lat cały czas pozostają w eksploatacji.

    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60

    Konstrukcja

    S-60 miał 26,8 m długości i ważył 5,7 tony. Maksymalna masa startowa wynosiła natomiast 15,6 tony – z ładunkiem o masie do 5,8 tony. Napęd stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney R-2800-54 Double Wasp o mocy 2100 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 211 km/h i zasięg do 400 km.

    Załoga liczyła 3 osoby, które dysponowały niewielkim kokpitem z przodu, w którym umieszczono zdublowane stanowiska pilota, z których jedno znajdowało się z tyłu i pozwalało na sterowanie maszyną podczas załadunku.

    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60
    Sikorsky S-60

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerican Dream – najdłuższa limuzyna na świecie
    Next Article Sturmmörser Tiger (Sturmtiger) – niemiecki moździerz rakietowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.