SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Piasecki HRP Rescuer – „latający banan”
    Piasecki HRP Rescuer - "latający banan"
    Piasecki HRP Rescuer - "latający banan"
    Artykuły

    Piasecki HRP Rescuer – „latający banan”

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1945 roku amerykański śmigłowiec Piasecki HRP Rescuer zapisał się w historii jako pierwszy seryjnie produkowany śmigłowiec transportowy i pierwszy dwuwirnikowy śmigłowiec. Ze względu na swoją konstrukcję i kształt kadłuba, maszyna otrzymała nieoficjalną nazwę „Flying Banana”, czyli latający banan.

    Prace nad śmigłowcem HRP (Harp) rozpoczęto 1 lutego 1944 roku, za sprawą zamówienia złożonego przez US Navy w firmie PV Engineering Forum (przemianowanej w 1946 roku ba Piasecki Helicopter Corporation) na duży śmigłowiec transportowo-ratowniczy. Ze względu na wymóg transportowania ciężkich ładunków, Frank Piasecki postanowił zaprojektować maszynę dwuwirnikową w układzie tandemu. Aby wyeliminować ryzyko problemów z synchronizacją obrotów wirników, tylny wirnik został umieszczony wyżej.

    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer

    Prototyp oznaczony jako XHRP-1 Dogship został oblatany 7 marca 1945 roku. Maszyna miała konstrukcję metalową, krytą… płótnem. Kadłub miał 14,6 m długości, średnica wirników wynosiła 12,5 m a maksymalna masa startowa wynosiła 3629 kg. Napęd prototypu stanowił silnik Wright R-975, zastąpiony następnie ocniejszym Pratt & Whitney R-1340 o mocy 605 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 165-193 km/h (źródła nie są zgodne) i przelotową 138 km/h oraz zasięg około 480 km. Załoga liczyła dwie osoby, a udźwig pozwalał na zabranie na pokład 10 pasażerów lub ponad 900 kg ładunku.

    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer

    Próby prototypu trwały do 1947 roku. W ich trakcie wykryto liczne problemy z jakością wykorzystanych elementów konstrukcyjnych (prototyp śmigłowca posiadał wiele elementów produkowanych przez przemysł motoryzacyjny, które nie miały odpowiedniej wytrzymałości). Po usunięciu wad, maszyna została przyjęta do eksploatacji pod oznaczeniem HRP-1 Rescuer. US Navy zamówiła początkowo 10 maszyn (pierwsza z nich wzbiła się w powietrze 15 sierpnia 1947 roku), a później zamówionych zostało 10 kolejnych. Ostatecznie większość trafiła do US Marine Corps, tworząc pierwszą w historii Korpusu jednostkę śmigłowcową. Krótko po wejściu do eksploatacji, HRP-1 ustanowiły kilka rekordów, m.in. prędkości oraz udźwigu.

    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer

    W toku eksploatacji HRP-1 część maszyn przekazano do US Coast Guard, która zamówiła trzy kolejne maszyny. W czerwcu 1948 roku opracowano wersję HRP-2, różniącą się od wcześniejszych maszyn metalowym poszyciem. Zbudowano 5 maszyn tego typu. Zmiana poszycia znacząco poprawiła komfort eksploatacji maszyn, ponieważ kryte płótnem HRP-1 często ulegały uszkodzeniom i wykonywały loty z niepełnym poszyciem. Łącznie zbudowano 28 maszyn seryjnych wszystkich wersji i trzy prototypy, w tym jeden do prób naziemnych.

    Eksploatacja HRP-1 i HRP-2 nie była zbyt długa, ponieważ już w 1953 roku wszystkie wycofano z eksploatacji, głównie z powodu pojawienia się nowocześniejszych konstrukcji, dysponujących lepszymi osiągami i udźwigiem. Doświadczenie zdobyte przy pracach nad tymi śmigłowcami wykorzystano podczas budowy śmigłowców Piasecki H-21.

    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Piasecki HRP Rescuer
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSobieskiego 100 – tajemniczy budynek w sercu Warszawy
    Następny artykuł Luksusowe wczasy na Riwierze Tureckiej – sprawdź TOP3 hoteli, które warto wybrać!
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.