SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read676 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read676 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne typu Cachalot
    Artykuły

    Okręty podwodne typu Cachalot

    Michał BanachBy Michał Banach13 maja 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Okręty podwodne typu Cachalot
    Okręty podwodne typu Cachalot
    Zaprojektowane na początku lat 30. dwa okręty podwodne typu Cachalot – USS Cachalot i USS Cuttlefish powstały w oparciu o ograniczenia traktatu londyńskiego. Szybko okazało się, że dopasowane do ograniczeń okręty nie są odpowiednie do przewidywanych dla nich zadań.

    „Londyńskie okręty podwodne”

    Traktat londyński wprowadził liczne ograniczenia w ilości i wyporności okrętów wojennych największych flot okresu międzywojennego. Chociaż nie wszyscy sygnatariusze przestrzegali ograniczeń, w USA podjęto w 1931 roku decyzję o zbudowaniu dwóch okrętów podwodnych według ograniczeń traktatowych. Okręty otrzymały oznaczenie V-8 i V-9, ale nie należały do jednostek typu V.

    USS Cachalot
    USS Cachalot

    Budowę okrętów zlecono stoczni Electric Boat Company, która chociaż zajmowała się projektowaniem i budową okrętów podwodnych, dotychczasowe kontrakty w większości wykonywała przez podwykonawców i często na zamówienie z innych krajów. Mimo to inżynierowie EB podjęli się zadania zaprojektowania średnich okrętów podwodnych, których głównym teatrem działania miał być Pacyfik.

    Stępkę pod pierwszy okręt – USS Cuttlefish, położono 7 października 1931 roku, a wodowanie miało miejsce 21 listopada 1933 roku. Do służby okręt wszedł 8 czerwca 1934 roku. Budowę drugiego okrętu, USS Cachalot zlecono stoczni Portsmouth Navy Yard. Stępkę położono 21 października 1931 roku, wodowanie miało miejsce 19 października 1933 roku a do służby okręt wszedł 1 grudnia 1933 roku.

    USS Cuttlefish
    USS Cuttlefish

    Okręty miały 1100 ton wyporności na powierzchni i 1680 ton pod wodą. Podwójny kadłub miał 84 m długości, a wnętrze zaaranżowano podobnie jak na innych amerykańskich okrętach podwodnych, starając się zapewnić załodze w miarę wygodne warunki służby (w przeciwieństwie do okrętów podwodnych z wielu innych państw).

    Napęd okrętów stanowiły początkowo dwa silniki diesla BuEng MAN o mocy 1535 KM każdy, jeden pomocniczy silnik BuEng MAN o mocy 440 KM służący do ładowania akumulatorów oraz dwa silniki elektryczne o mocy 800 KM. Z powodu problemów technicznych z silnikami diesla, zamieniono je później na czterocylindrowe silniki General Motors-Winston 16-258. Prędkość maksymalna okrętów wynosiła 17 węzłów na powierzchni i 7 pod wodą, a zasięg wynosił 11 000 mil morskich (20 000 km) przy prędkości 10 węzłów na powierzchni. Pod wodą okręty mogły działać przez 10 godzin, poruszając się z prędkością 5 węzłów. Maksymalna testowa głębokość zanurzenia wynosiła 76 m.

    USS Cuttlefish
    USS Cuttlefish

    Uzbrojenie okrętów składało się z 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm – 4 na dziobie, dwie na rufie, z zapasem 16 torped oraz jednego działka kalibru 76 mm za kioskiem i dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm do zwalczania samolotów. Załoga liczyła 6-7 oficerów i 39-48 marynarzy.

    Eksploatacja

    Oba okręty oddelegowano w rejon Pacyfiku. Początkowo na jednostkach występowały liczne problemy techniczne z silnikami, przez co poddano je modernizacji. W toku służby podjęto również decyzję o przebudowie kiosku i przeniesieniu działa kalibru 76 mm przed kiosk.

    Szybko zaczęły również wychodzić na jaw liczne problemy z możliwościami bojowymi okrętów, spowodowane ich stosunkowo małym jak na oczekiwania rozmiarem. Brakowało miejsca na zapasy, a zapas paliwa nie był wystarczający do prowadzenia długotrwałych patroli na Pacyfiku.

    USS Cachalot
    USS Cachalot

    Na przełomie 1941 i 1942 roku oba okręty podwodne zostały poddane modernizacji. USS Cachalot znajdował się w tym czasie w Pearl Harbor, gdzie szczęśliwie uniknął zniszczenia – jeden z jego członków załogi został tylko ranny, natomiast USS Cuttlefish znajdował się w Mare Island.

    Po zakończeniu modernizacji oba okręty wysłano na patrole w rejonie Midway. Okręty nawiązały tam kontakt z kilkoma japońskimi okrętami, ale nie zatopiły żadnego. Do końca roku każdy z okrętów wykonał jeszcze po 2 patrole, w trakcie których USS Cachalot uzyskał kilka trafień torpedami w japońskie statki, ale nie potwierdzono ich zatopienia, natomiast USS Cattlefish zatopił japoński tankowiec oraz uszkodził kilka jednostek.

    USS Cachalot
    USS Cachalot

    Ze względu na mały zasięg i autonomiczność, okręty podwodne typu Cachalot zostały pod koniec 1942 roku wycofane z służby liniowej i przeniesione do szkoły morskiej w New London, gdzie wykorzystywano je do końca wojny w roli jednostek szkolnych. USS Cachalot wycofano z służby 17 października 1945 roku a następnie zezłomowano. USS Cattlefish został wycofany 24 października i podzielił taki sam los.

    Podsumowanie

    Okręty podwodne typu Cachalot były przykładem typowych amerykańskich okrętów podwodnych okresu międzywojennego. Trapione licznymi problemami technicznymi, zapewniały swoim załogom o wiele wygodniejsze warunki służby, niż np. na niemieckich okrętach podwodnych.

    USS Cuttlefish
    USS Cuttlefish

    Z drugiej strony okręty typu Cachalot stały się ofiarami ograniczeń traktatu londyńskiego, przez co ich wartość bojowa była mniejsza niż oczekiwano, zwłaszcza, że dla Amerykanów istotniejsze było możliwości operowania na Pacyfiku, niż na Atlantyku, a to wymagało dużego zasięgu i autonomiczności okrętów podwodnych.

    Wszystkie kolejne okręty podwodne budowane dla US Navy były większe i dysponowały większym zasięgiem oraz możliwościami prowadzenia działań z dala od własnych baz.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest (póki co tylko w ograniczonej wersji testowej) również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMil W-12 (Mi-12) – największy śmigłowiec na świecie
    Next Article Brytyjskie monitory typu Lord Clive
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read619 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.