SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M25 Tank Transporter „Dragon Wagon”
    M25 Tank Transporter "Dragon Wagon"
    M25 Tank Transporter "Dragon Wagon"
    Artykuły

    M25 Tank Transporter „Dragon Wagon”

    Michał BanachBy Michał Banach28 stycznia 2020Updated:28 stycznia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany w 1942 roku M25 Tank Transporter, znany również jako Dragon Wagon, wykorzystywany był zarówno do transportowania czołgów i ciężkich pojazdów opancerzonych jak i jako polowy ciągnik ewakuacyjny. Pojazdy tego typu używano do 1955 roku.

    Dragon Wagon

    Najcięższymi amerykańskimi czołgami w 1941 roku były czołgi średnie M3 Lee ważące około 28 ton. Pojazdy te szybko zaczęły jednak ustępować czołgom M4 Sherman, których masa przekraczała 30 ton, a w toku wojny stale rosła. W związku z tym używane przez amerykańską armię transportery M19 Tank Transporter zaprojektowane przez firmę DiamondT okazały się za słabe i musiały zostać zastąpione nowszymi, znacznie potężniejszymi pojazdami przystosowanymi do transportu coraz cięższych czołgów.

    M19 Tank Transporter z co ciekawe czołgiem M4 Sherman na przyczepie
    M19 Tank Transporter z co ciekawe czołgiem M4 Sherman na przyczepie

    Prace nad nowym ciągnikiem oraz przyczepą do transportu czołgów rozpoczęto już na przełomie 1941 i 1942 roku, ale przyśpieszono je wraz z wprowadzeniem do eksploatacji Shermanów. Projekt nowego pojazdu opracowano w Knuckey Truck Company. Inżynierowie firmy zaprojektowali potężną ciężarówkę z opancerzonym nadwoziem i napędem 6×6, która otrzymała oznaczenie M26, oraz ciężką przyczepę do przewożenia czołgów, oznaczoną jako M15. W docelowej konfiguracji pojazd otrzymał oznaczenie M25 Tank Transporter, ale żołnierze nazywali go Dragon Wagon z powodu specyficznej pracy silnika i układu wydechowego, z którego często wydobywały się płomienie.

    Produkcją ciągników zajęła się firma Pacific Car & Foundry Co., a przyczep Fruehauf Trailer Co. Łącznie w latach 1942-1945 wyprodukowano według różnych źródeł od około 1300 do 2100 pojazdów w wersjach M26 i M26A1.

    M25 Tank Transporter "Dragon Wagon"
    M25 Tank Transporter „Dragon Wagon”

    Sam ciągnik ważył 22 tony, miał 7,7 m długości i napędzany był 18-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem benzynowym Hall-Scott o mocy 240 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 45 km/h i zasięg 193 km. Kabina mieściła 7 osób i pokryta była pancerzem o grubości 19 mm z przodu i 6,4 mm z boku i z tyłu. Załoga dysponowała dużymi oknami, które można było przykryć pancernymi osłonami, które znacząco ograniczyły jednak widoczność.

    Za szoferką umieszczone były dwie wyciągarki o udźwigu około 54 ton. Na dachu szoferki umieszczono natomiast karabin maszynowy Browning M2 kalibru 12,7 mm na obrotnicy, mogący służyć zarówno do obrony jak i zwalczania samolotów. Przyczepa M15 pozwalała na transportowanie ładunków o masie 36 ton (przy masie własnej 16,6 ton), co pozwalało na swobodne przewożenie czołgów M4 Sherman. Warto jednak dodać, że często zdarzało się, że przewożono znacznie cięższe ładunki, których masa przekraczała 40 ton.

    M25 Tank Transporter "Dragon Wagon" z niemieckim czołgiem PzKpfw V Panther
    M25 Tank Transporter „Dragon Wagon” z niemieckim czołgiem PzKpfw V Panther

    Eksploatacja

    Dzięki opancerzeniu ciągniki M26 nadawały się do ewakuowania uszkodzonych pojazdów z pola walki. Wykorzystywano wówczas znajdujące się za szoferką wyciągarki do holowania uszkodzonych pojazdów. Opancerzenie kabiny chroniło przed ogniem z broni ręcznej, co było znaczącą zaletą w porównaniu do innych tradycyjnych, kołowych ciągników używanych przez Aliantów.

    Poza frontem, opancerzenie było jednak tylko zbędnym obciążeniem, dlatego opracowano drugą wersję ciągnika, oznaczoną jako M26A1, którą pozbawiono opancerzenia oraz dachu, znacząco zmniejszając masę pojazdu. Pojazdy te cechowały się dodatkowo nieco większym komfortem pracy załogi, ponieważ w zamkniętej opancerzonej szoferce znajdującej się nad silnikiem było zwykle bardzo głośno i gorąco.

    Samobieżna haubica T92 na transporterze M25 (fot. LIFE Magazine)
    Samobieżna haubica T92 na transporterze M25 (fot. LIFE Magazine)

    Ciągniki M25 wykorzystywano zarówno w Europie jak i na Pacyfiku. Najwięcej pojazdów tego typu znajdowało się na wyposażeniu amerykańskich oddziałów pancernych, ale pewną ich ilość dostarczono również Brytyjczykom. Po wojnie pojazdy te pozostały w eksploatacji, ale część z nich zmodernizowano, montując mocniejsze silniki pozwalające na holowanie znacznie cięższych czołgów M26 Pershing. Ostatecznie w 1955 roku zestawy M25 zostały wycofane z eksploatacji z racji zużycia oraz z powodu rosnącej masy czołgów.

    Część pojazdów trafiła w prywatne ręce, ale ich użyteczność nie była zbyt duża, ponieważ pojazdy te były powolne, trudne w obsłudze i prowadzeniu, oraz przystosowane tylko do transportu dużych i ciężkich ładunków.

    M25 Tank Transporter "Dragon Wagon" współcześnie (fot. Alf van Beem)
    M25 Tank Transporter „Dragon Wagon” współcześnie (fot. Alf van Beem)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTunel Lærdal – najdłuższy drogowy tunel świata
    Next Article Boulton Paul P.75 Overstrand – „pierwszy i ostatni”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.