Jeep Willys jest jednym z najważniejszych symboli II wojny światowej. Te niewielkie samochody terenowe doprowadziły do powstania znanej na całym świecie marki samochodów. Jeep początkowo specializował się tylko w tego typu samochodach. W latach 50. rynek wymusił jednak zmiany w ofercie firmy. Oprócz typowo cywilnych samochodów powstała jedyna w swoim rodzaju ciężarówka – Jeep Forward Control.

Prace nad nowym samochodem i do tego zupełnie odmiennych od pozostałych Jeepów rozpoczęto w połowie lat 50.. Konstruktorzy postanowili maksymalnie uprościć jego konstrukcję, wykorzystując części z Jeepa CJ-5, czyli najpopularniejszego w tym czasie modelu firmy.

Jeep FC

Jeep FC

W 1956 roku zaprezentowano gotowy pojazd – małą ciężarówkę o długości 3,7 m, ważącą nieco ponad 2 tony. Samochód ze względu na swoje rozmiary był konkurencją dla typowych amerykańskich pickupów, ale dzięki zastosowaniu napędu 4×4 mógł być wykorzystywany do wielu innych zadań.

Pierwszym zaprezentowanym modelem był Jeep FC-150. Ważący 2,3 t samochód miał 3,7 m długości i napędzany był 2,2 litrowym silnikiem Hurricane F4-134 I4. Rok później zaprezentowano model FC-170, dłuższy (4,6 m) i cięższy (3,2 tony) od FC-150. W modelu tym zastosowano również inny silnik – 3,7 litrowy Super Hurricane I6. Prędkość maksymalna wynosiła około 105 km/h.

Jeep FC

Jeep FC

Stworzono kilka prototypów posiadających mocniejsze silniki i nieco inaczej wyposażonych, ale nie weszły do produkcji. Jeep FC (Forward Control) w podstawowej wersji posiadały za umieszczoną z przodu nad silnikiem kabiną, zwykłą skrzynię ładunkową. Z czasem w ofercie pojawiły się różnego rodzaju pojazdy specjalistyczne, min. wozy strażackie.

Niestety nowy samochód mimo wielu zalety nie zdobył popularności. Wyprodukowano zaledwie 30 000 egzemplarzy i w 1965 roku Jeep FC został wycofany z sprzedaży. Co ciekawe, Jeep sprzedał wcześniej licencję na produkcję samochodów zakładom Mahindra & Mahindra Limited z Indii oraz Vehiculos Industriales y Agricolas z Hiszpanii.

Jeep FC

Jeep FC

Kontynuowały one produkcję Jeepów FC do lat 80.. Samochody te znacznie różniły się od Jeepów FC produkowanych w USA. Wśród wielu wersji specjalistycznych pojawiły się mikrobusy, vany, ciężarówki z powiększonymi kabinami i wiele innych.

Jeep FC szybko zniknął z rynku i okazał się całkowicie nieudanym projektem Jeepa. Mimo swoich zalet i możliwości, po prostu nie trafił na odpowiedni grunt. W kolejnych latach firma skupiła się na typowych samochodach cywilnych porzucając nawet produkcję samochodów dla wojska. W swoich czasach Jeep FC kosztował około 2320 dolarów (współcześnie około 20 000 dolarów).

W 2012 roku zaprezentowano Jeep Mighty FC Concept. Samochód zbudowano na Wranglerze Rubiconie. Był to jedynie prototyp przygotowany na Easter Jeep Safari.