SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Historia kamizelki kuloodpornej
    Historia kamizelki kuloodpornej
    Historia kamizelki kuloodpornej
    Artykuły

    Historia kamizelki kuloodpornej

    Michał BanachBy Michał Banach31 października 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Wraz z rozwojem broni palnej, która odesłała do lamusa zbroje, wielu konstruktorów i wojskowych szukało sposobu na powstrzymanie pocisków z broni ręcznej. Dopiero na początku XX wieku za sprawą dwóch polaków – Jana Szczepanika i Kazimierza Żeglenia powstał pierwowzór współczesnej kamizelki kuloodpornej.

    Początki

    Historia kamizelek kuloodpornych sięga już XVI wieku, gdy broń palna zaczęła zyskiwać popularność. Dotychczas wykorzystywane zbroje nie były w stanie powstrzymać pocisków z muszkietów. Podejmowano różne próby stworzenia wielowarstwowych pancerzy z skóry, różnych rodzajów materiału i płyt żelaznych bądź stalowych, jednak żadna z nich nie zakończyła się powstaniem użytecznego stroju ochronnego.

    Sytuacja zmieniła się dopiero w XIX wieku. W 1840 roku w Irlandii pojawiły się pierwsze materiałowe kamizelki kuloodporne, które były w stanie zatrzymać pociski z broni czarnoprochowej. Składały się one z kilku warstw skóry i tkanin, jednak ich skuteczność nie była aż tak dobra jak zakładano. W kolejnych latach zaczęły powstawać stroje ochronne wykonane z wzmocnionej stali, która była w stanie zatrzymać pociski, a zarazem jej waga chociaż znaczna, była do przyjęcia. Przykładem takiego stroju ochronnego są pancerze zaprojektowane i noszone przez gang Neda Kelliego w Australii. Sama zbroja ważyła 44 kg, jednak nie zapewniała ochrony nóg i rąk.

    Pancerz Neda Kelliego
    Pancerz Neda Kelliego

    W 1881 roku, George E. Goodfellow zaprojektował strój ochronny składający się z 18-30 warstw jedwabiu, który zapewniał ochronę przed pociskami. Jego wynalazek nie zyskał popularności, ale stał się inspiracją dla Kazimierza Żeglania i Jana Szczepanika, którzy na przełomie XIX i XX wieku opracowali kamizelki kuloodporne wykonane z kilku warstw jedwabiu, zdolne do powstrzymania pocisków rewolwerowych kalibru 8 mm, z nawet w pewnych okolicznościach pocisków karabinowych Mannlicher, również kalibru 8 mm, które przebijały 12 mm blachę stalową z odległości 100 m.

    Wadą polskiego wynalazku była jednak jego cena, wynosząca około 800 dolarów (współcześnie około 23 000 dolarów). Mimo to, kamizelki jak i materiał zaprojektowany przez Szczepanika znalazły odbiorców, wśród których znalazł się król Hiszpanii, Alfonso XIII. W 1902 roku doszło do próby zamachu na króla, ale kareta, którą podróżował wyłożona była kuloodporną tkaniną, która zatrzymała odłamki bomby. Innym użytkownikiem jedwabnych kamizelek był arcyksiążę Franciszek Ferdynand, jednak feralnego 28 czerwca 1914 roku nie miał jej na sobie (chociaż i tak nie uratowałaby mu życia, ponieważ kula trafiła w tchawicę i tętnicę szyjną). Wynalazek Żeglania i Szczepanika z czasem stracił popularność i został zapomniany, ponieważ nie chronił przed nowszymi rodzajami amunicji.

    Test kamizelki kuloodpornej stworzonej z kilku warstw materiału, przeprowadzony w Waszyngtonie w 1923 roku
    Test kamizelki kuloodpornej stworzonej z kilku warstw materiału, przeprowadzony w Waszyngtonie w 1923 roku

    Wojny światowe

    Podczas I wojny światowej wszystkie walczące armie szukały sposobu na ograniczenie strat wśród żołnierzy. W efekcie powstały różnego rodzaju pancerze, chroniące głównie tors. Ich wadą była jednak duża waga, ograniczająca ruch, oraz brak ochrony rąk. Jednym z zaprojektowanych w tym czasie strojów ochronnych był amerykański Brewster Body Shield. Ciekawym przykładem strojów ochronnych były pancerze noszone przez niemieckich szturmowców pod koniec wojny.

    Niemiecki żołnierz w pancerzu podczas I wojny światowej
    Niemiecki żołnierz w pancerzu podczas I wojny światowej

    Po wojnie strojami ochronnymi i kamizelkami kuloodpornymi zainteresowali się przestępcy, szukający ochrony przed zamachami i atakami konkurentów bądź policji. Najczęściej korzystali z kamizelek z wkładkami z płyt stalowych bądź stali manganowej. Efektem ubocznym była popularyzacja nowych rodzajów amunicji większego kalibru, która była zdolna do przebijania tego typu pancerzy.

    Wraz z wybuchem II wojny światowej ponownie powrócono do pomysłu wyposażania żołnierzy w stroje ochronne, ale ostatecznie powstało kilka mało przydatnych kamizelek i pancerzy, z których najbardziej znanym jest rosyjski SN-42, wykorzystywany głównie podczas walk w miastach. Najliczniejszą grupą żołnierzy korzystającą z kamizelek kuloodpornych (a dokładnie kamizelek odłamkoodpornych) były załogi amerykańskich bombowców. Strzelcy korzystali z ciężkich pancerzy zawierających płyty stalowe, które chroniły tors. Kamizelki te chroniły najlepiej przed odłamkami pocisków artylerii przeciwlotniczej i znacząco przyczyniły się do zmniejszenia strat wśród załóg.

    Brytyjscy żołnierze w niemieckich pancerzach podczas I wojny światowej
    Brytyjscy żołnierze w niemieckich pancerzach podczas I wojny światowej

    Nowe materiały i nowe możliwości

    Podczas wojny w Korei, amerykańska armia wprowadziła do użycia mundury wzór M-1951 wykonane z tkaniny wzmocnionej włóknami plastikowymi lub aluminiowymi, które teoretycznie były w stanie chronić przed odłamkami, jednak w praktyce ich skuteczność była wątpliwa. W kolejnych konfliktach żołnierze ponownie sięgali po kamizelki z stalowymi płytami, jednak rewolucja nastąpiła w latach 70. wraz z wynalezieniem Kevlaru i powstaniem współcześnie znanych nam kamizelek kuloodpornych.

    Rosyjski żołnierz w pancerzu SN-42
    Rosyjski żołnierz w pancerzu SN-42

    Jego twórcą była Stephanie Kwolek, pracująca w firmie DuPont. Po raz pierwszy włókno kevlarowe uzyskano w 1965 roku, ale dopiero w latach 70. zyskało ono popularność. Kevlar jest o 5,5 raza lżejszy od stali, zapewniając przy tym dużą wytrzymałość. Dzięki mniejszej wadze, możliwe stało się projektowanie strojów ochronnych zdolnych do zatrzymywania pocisków, ale znacznie lżejszych od stalowych płyt.

    Z czasem oprócz kamizelek kevlarowych, zaczęto stosować kamizelki dodatkowo wzmocnione stalowymi lub ceramicznymi wkładami balistycznymi, które zapewniały znacznie większą ochronę przed pociskami. Rozwiązania te stały się standardem w większości armii na świecie. Z kamizelek kuloodpornych korzystają również policjanci, a dzięki stosunkowo niskiej cenie współczesnych materiałów, praktycznie każdy może zaopatrzyć się w kevlarową kamizelkę kuloodporną. Ich ceny zależą od stopnia zapewnianej ochrony – od pocisków pistoletowych po pociski karabinowe.

    Członek załogi amerykańskiego bombowca podczas II wojny światowej w kamizelce przeciwodłamkowej
    Członek załogi amerykańskiego bombowca podczas II wojny światowej w kamizelce przeciwodłamkowej
    Szwedzki strój ochronny prawdopodobnie z 1974 roku
    Szwedzki strój ochronny prawdopodobnie z 1974 roku
    Współczesne kamizelki kuloodporne (fot. marsarmor.com)
    Współczesne kamizelki kuloodporne (fot. marsarmor.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerykańskie amfibie LARC z lat 60.
    Next Article Jak obniżyć koszt wyposażenia łazienki?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.